Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Dags för ny hemdator från Dell - råd?

Permalänk

nope den burken har jag som brandvägg i mitt nätverk.
Så den ska kunna stå på 24/7/365. men det har den inte gjort hitills.

Annars kör jag Tyan K7X som är lite smått modifierat samt 2st mp2000+
Byggt i ett AR-2000 från Cheiftec, 1gig Corsair ecc 2700DDR, samt 4st
IBM Ultrastar 73LZX 73.4 GB SCSI
Ultra-160+.

Visa signatur

Högre fart för en bättre vardag :)

Permalänk
Medlem

Hmm, det är väl Intel mobos som sitter i Dellarna ? (visst med bios proggade enligt Dell's specar och en bortplockad serieport osv men annars så..), tidigare var det iaf nästan alltid så..

Du kan du kolla här så kanske du finner något som är väldigt likt ditt moderkort :
http://www.intel.com/products/desk_lap/motherbd/index.htm?iid...

Annars så.. den absolut största felorsaken i Dell:ar har tidigare varit(och kanske förtfarande är?) var elaka modem som rasade titt som tätt eller inte trivdes med övriga prylar, inte minst under höstmånaderna när åskan var på g... en vanlig dag när jag jobbade på supporten var runt 60-70% relaterade till modemen i dessa (under åskmånaderna än värre, ofta upp mot 85-95%)..

Men nu är det snart 2år sedan jag jobbade där och jag har numera absolut nada koll på vad som händer i Dell världen idag...

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molvis
Hmm, det är väl Intel mobos som sitter i Dellarna ? (visst med bios proggade enligt Dell's specar och en bortplockad serieport osv men annars så..), tidigare var det iaf nästan alltid så..

Du kan du kolla här så kanske du finner något som är väldigt likt ditt moderkort :
http://www.intel.com/products/desk_lap/motherbd/index.htm?iid...

Annars så.. den absolut största felorsaken i Dell:ar har tidigare varit(och kanske förtfarande är?) var elaka modem som rasade titt som tätt eller inte trivdes med övriga prylar, inte minst under höstmånaderna när åskan var på g... en vanlig dag när jag jobbade på supporten var runt 60-70% relaterade till modemen i dessa (under åskmånaderna än värre, ofta upp mot 85-95%)..

Men nu är det snart 2år sedan jag jobbade där och jag har numera absolut nada koll på vad som händer i Dell världen idag...

När började INTEL med tvådelade mammaplankor??
Det är ingen Intel planka.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P

Jag förmodar att du inte klockat kortet eller så då?
Men det är riktigt bra vilket som.

Stämmer ! Har inte clockat något alls. Vågar inte riktigt ta det steget ännu:)

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiocprospeed
Jag kanske utryckte mig klumpigt.. *Sorry grabbz*
Jag har en dell själv som jag e så förbannad på så hälften kunde vara nog.
Det är därför jag ser rött varje gång dom kommer på tal..
Den har varit in och ut på service säkert ett 10tal ggr.
AGP porten strular och hdd hackar som satan..
Iaf dom kanske kan bygga datorer men inte bättre än nån annan.

Det är lugnt ! Jag förstår dig, jag har också varit vansinnig på dom. Men nu har jag fått burken som jag vill ha den. Nytt chassi,moderkort,Cpu-fläkt. Jag skulle vilja ha ett bättre ljudkort också.

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk

Då får man gratulera

Visa signatur

Högre fart för en bättre vardag :)

Permalänk
Medlem

Visst, Dell är inte mitt första val, men det funkar...?

Jag tycker att du ska köra Windows XP Professional istället för Home!

Visa lite resultat med datorn sen när du har fått den och OMINSTALLERAT WINDOWS!!!!!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

*ignorera mig*

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Nöjd med min. Har tft aldrig klagat

Visa signatur

I Dell 8200, p4 1.8, 1024rdr pc800, g3ti500, HD: WD120+IBM40, Philips DVD+RW, LG CD-R/RW(Internet: 10mbits/s)
II Thermaltake XaserIIA6000A Plus+window, p4 2.53, 512rdr pc1066, Gainward gf4Ti4600, WD120se.

Permalänk
Medlem

Man får mindre i pension så företagsköp är jättebra

Fin dator i övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis

Vilken pension?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av "hempc:s" är att man det tar sån jäkla tid att få dem så de är inte så bra när man väl får dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad grundar du det på??

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Hmmm

Fick själv en dell 8200 förra veckan och kan säga att jag är mer än nöjd med den, oklockat GF ger lite drygt 12500 i 3dmark...

Sen kan ju tomtarna som gissar saker ang DVDbrännaren tagga ner, det är en andra generationens Philips D228...

Permalänk
Medlem

Om det är mig du kallar tomte så kan jag ju påpeka att tråden är mer än två månader gammal och vid det tillfället skickade Dell Sverige med en brännare som enbart klarade DVD+RW...
Nu skickar förresten Dell USA med en 4x/2.4x DVD+R/RW-brännare.

Permalänk
Medlem

Haha, ja...Så kan det gå när man inte kollar datumet
Bäst före datumet på den här tråden gick ju ut i Augusti

Fast, om man ska köpa dell prylar i sverige så ska man tänka på att den svenska webplatsen inte uppdateras särskilt ofta...Fortfarande anges det att dell skeppar en DVD+RW brännare med 8200/8250 fastän dom bytte till den nya modellen för ett par månader sen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Vad grundar du det på??

Pengarna som man betalar av datorn med dras av innan skatten - du tjänar mindre och får därmed mindre i pension.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P
Ok, jo jag följde med spänning hur det gick för dig
men är det stort fel på chassit? Och går det att sätta i ett nytt mobo i standard-chassit?
Jag har förresten beställt 2,53:an nu med 17" TFT-skärm, hoppas inte jag gjorde nåt dumt köp. 17" fick en 9/10 i betyg i PCföralla nummer 4 i år så jag tror inte skärmen är dålig, hoppas bara den är tillräckligt stor och pallar spel bra.. Man e ju van vid 19" nu..
Sen får jag inte datorn förräns.. senast vecka 48 står det, kanske får nåt bättre i den om jag har tur eftersom det är ett bra tag kvar och att den kostar så mycket så borde det ju vara det bästa lixom även då.

17" TFT motsvarar 19" CRT, då "din vana med 19" CRT har inte ändrat"

Hmmm...v.48 säger du? Hur kommer det sig, du skriver det redan i din signatur? Fy skäms på dig, lura folk att du har en sån kraftfull dator redan..:p

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion

17" TFT motsvarar 19" CRT, då "din vana med 19" CRT har inte ändrat"

Hmmm...v.48 säger du? Hur kommer det sig, du skriver det redan i din signatur? Fy skäms på dig, lura folk att du har en sån kraftfull dator redan..:p

MM, visst jag fejkar totalt bara för att verka askool
Datorn kom tidigare, vi hade fått fel datum eller nåt, man klagar ju inte
Angående DVD-brännaren har jag ingen aning om det är andragenerationens brännare eller inte men brännaren är iaf en Philips DVD+RW-D28 enligt systemhanteraren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Pengarna som man betalar av datorn med dras av innan skatten - du tjänar mindre och får därmed mindre i pension.

Har för mig att det man tjänar över 277 000:- ger ingen pension?? Eller jag har fel!!

Visa signatur