Permalänk
Medlem

Mycket mer prestanda?

Hej.

Just nu sitter jag på följande system:

Cpu: Q6600 (2.8ghz.)
GA-EP35-ds4
Gpu: Nvidia 9800gx2
4gb 667mhz

Köpte bfbc2 igår, och det laggar lite till och från, typ när det kommer massa sand flygandes osv.

Så jag undrar, kommer min prestanda öka mycket om jag köper ett 5850, eller kommer min cpu flaska?

Tack på förhand.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Avstängd

din cpu kommer flaska, ja, samma sak med ditt minne tyvärr.... du borde ha minst 800mhz minne och på din gamla q6600 cpu så skulle jag nog säga att du behöver minst 3.4ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
din cpu kommer flaska, ja, samma sak med ditt minne tyvärr.... du borde ha minst 800mhz minne och på din gamla q6600 cpu så skulle jag nog säga att du behöver minst 3.4ghz

Så det är ingen idé att bara köpa ett nytt grafikkort då?

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Hm, nja. Spara istället. GX2 hänger fortfarande med trots allt. Satsa på ett uppgraderingspaket med i5 eller något och sen ett 5850!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaaPa
Så det är ingen idé att bara köpa ett nytt grafikkort då?

Jodå. Du kanske bara får ut 80% av vad kortet kan prestera, men det är ändå långt bättre än ditt existerande. Grafikkortet kan du även flytta med om du vill uppgradera ytterligare senare i år. Uppgradering av minne eller cpu är en återvändsgränd.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Är nog processorn som inte hänger med, grafikkortet är ändå rätt bra (i spel som stödjer sli bra så är det bättre än hd5850!)

BC2 är väldigt processorkrävande så det är en sådan uppgradering du ska ha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Jodå. Du kanske bara får ut 80% av vad kortet kan prestera, men det är ändå långt bättre än ditt existerande. Grafikkortet kan du även flytta med om du vill uppgradera ytterligare senare i år. Uppgradering av minne eller cpu är en återvändsgränd.

Okok! Kanske är bättre och vänta på nvidias nya kort ändå. Om jag inte köper ett sånt så har ju priserna på atis kort gått ner (kanske.)

Lika bra och köpa en ny burk om nån månad då, denna börjar ju trots allt bli lite gammal.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaaPa
Okok! Kanske är bättre och vänta på nvidias nya kort ändå. Om jag inte köper ett sånt så har ju priserna på atis kort gått ner (kanske.)

Lika bra och köpa en ny burk om nån månad då, denna börjar ju trots allt bli lite gammal.

Om du har det alternativet tycker jag också du ska vänta några månader och sen köpa en helt ny burk.

Lycka till

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Jag maxar spelet i 1920x1200 på min dator.
q6600@3ghz, smått klockade 4850 i CF, 4gb ram som jag glömt hur snabbt dom går i.
Spelet flyter bra i AA upp till 4x.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom86
Jag maxar spelet i 1920x1200 på min dator.
q6600@3ghz, smått klockade 4850 i CF, 4gb ram som jag glömt hur snabbt dom går i.
Spelet flyter bra i AA upp till 4x.

Maxar spelet med 4x MSAA ? det skulle inte jag säga "maxa ut spelet" .... du glömde nämna HBAO samt att spelet har stöd för upp till 16xQSAA (nåt sånt)
Det du nämner att du maxar spelet, gör jag med mitt geforce gts250 också... kör 1920x1200, 4x MSAA, HBAO på, v-sync PÅ, allting på MAX, utan lagg....
Och jag är långt ifrån att "maxa ut" spelet
I single player kan jag till o med köra på 8xCSAA

Permalänk
Medlem

"Jäklar vad jag är grym, jag kan skriva mina onödiga inlägg om att jag kan maxa alla spel, omg! Jag kör 1920x1200 med allt på max, men jag tänker inte säga att jag har 20fps (hemlis), ingen får veta vad jag har för hårdvara (super hemlis!!!)."

Till TS, prova överklocka din processor, att dina ram går i 667mhz spelar ingen roll, att ha 800mhz minnen förenklar överklockning men prestanda skillnaden är oväsentlig. Som tidigare inlägg sagt så äter BC2 cpu, och ditt grafikkort borde fungera utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med föregående skrivare, klocka din prolle lite till

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Trodde min cpu låg på 2.8 ghz, vilket den inte gjorde. Konstigt nog har den klockat ner sig.

Så jag klockade upp den till 2.8ghz igen, och wops. Nu flyter spelet för mig.

Har rätt höga krav, men ändå!

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaaPa
Trodde min cpu låg på 2.8 ghz, vilket den inte gjorde. Konstigt nog har den klockat ner sig.

Så jag klockade upp den till 2.8ghz igen, och wops. Nu flyter spelet för mig.

Har rätt höga krav, men ändå!

Har du stängt av speedstep...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Har du stängt av speedstep...?

Det har jag nog inte gjort.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaaPa
Det har jag nog inte gjort.

Jösses... du har alltså speedstep på men sitter endå och klockar din cpu?

Hur vet du ens att alla dina 4 kärnor lirar som dom ska? eftersom du har en quadcore så kan upp till 3 kärnor stängas av utan att du märker det.

Du kan inte bara klocka hur som helst, utan att ha koll på resten.

Det är ungefär som o sätta på en gigantisk monster turbo på en volvo 240 utan att göra några andra ändringar så som att byta insug, kolvar, avgasrör, etc...

Dvs: du gör mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Q6600 brukar klara 3.4 GHz minst, om man har kylning kanske lite högre, det ger en fin skillnad i spel som är flertrådade...

Kan nämna att jag också maxar spelet (om någon är intresserad ) på single player på 1920x1080@4AA@16AF@max ingame med min Q6600@3.4, 8GB 800MHz ram samt dubbla 4890 2GB@900/1050... skulle tänka mig att crossfire ägare tjänar lite extra på det när ATi släpper nya drivers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Jösses... du har alltså speedstep på men sitter endå och klockar din cpu?

Hur vet du ens att alla dina 4 kärnor lirar som dom ska? eftersom du har en quadcore så kan upp till 3 kärnor stängas av utan att du märker det.

Du kan inte bara klocka hur som helst, utan att ha koll på resten.

Det är ungefär som o sätta på en gigantisk monster turbo på en volvo 240 utan att göra några andra ändringar så som att byta insug, kolvar, avgasrör, etc...

Dvs: du gör mer skada än nytta.

Försökt och hitta lite info om detta, men dom överklockings guider man har kollat igenom säger inte mycket om speedstep.

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk

Speedstep stänger inte av kärnor på processorn, den sänker bara processorn klockfrekvens och vcore.

Så ja du ska självklart ha på speedstep då detta klockar upp cpun när du behöver kraften och klockar ner den när du te x surfar= livslängden ökar!

Den enda processorn som stänger av kärnor är nehalem vilket är bra då man sparar ändå mer ström vid idle.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
Speedstep stänger inte av kärnor på processorn, den sänker bara processorn klockfrekvens och vcore.

Så ja du ska självklart ha på speedstep då detta klockar upp cpun när du behöver kraften och klockar ner den när du surfar= livslängden ökar!

Den enda processorn som stänger av kärnor är nehalem, så din bil trim likelse faller helt.

Alltså så gör det inget att den är på? Min processor ligger ju just nu på 2.8ghz, i load. Och den blir inte varmare än 42grader. (Alla fyra kärnor ligger på runt samma temp.)

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BaaPa
Alltså så gör det inget att den är på? Min processor ligger ju just nu på 2.8ghz, i load. Och den blir inte varmare än 42grader. (Alla fyra kärnor ligger på runt samma temp.)

Nej gör inget alls, enda den gör är att öka livslängden på din processor vilket inte kan anses negativt? Så lämna alltid speedstep på, jag kör min q6600 i 3,4 ghz med speedstep utan några prestanda förluster eller buggar.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
Nej gör inget alls, enda den gör är att öka livslängden på din processor vilket inte kan anses negativt? Så lämna alltid speedstep på, jag kör min q6600 i 3,4 ghz med speedstep utan några prestanda förluster eller buggar.

Alright, blev lite orolig när ovanstående skrev det om speedstepping.

Tack

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
din cpu kommer flaska, ja, samma sak med ditt minne tyvärr.... du borde ha minst 800mhz minne och på din gamla q6600 cpu så skulle jag nog säga att du behöver minst 3.4ghz

angående minne
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6039&page=5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Q6600 brukar klara 3.4 GHz minst, om man har kylning kanske lite högre, det ger en fin skillnad i spel som är flertrådade...

Kan nämna att jag också maxar spelet (om någon är intresserad ) på single player på 1920x1080@4AA@16AF@max ingame med min Q6600@3.4, 8GB 800MHz ram samt dubbla 4890 2GB@900/1050... skulle tänka mig att crossfire ägare tjänar lite extra på det när ATi släpper nya drivers.

skulle vara intressant om t.ex du kunde köra din q6600 i stockhastighet och se ifall det dödar spelupplevelsen

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
Speedstep stänger inte av kärnor på processorn, den sänker bara processorn klockfrekvens och vcore.

Så ja du ska självklart ha på speedstep då detta klockar upp cpun när du behöver kraften och klockar ner den när du te x surfar= livslängden ökar!

Den enda processorn som stänger av kärnor är nehalem vilket är bra då man sparar ändå mer ström vid idle.

Tror du missuppfattade det jag hade skrivit.
Du som är extreme clocker, borde veta att kärnor kan stängas av utan att man märker det om man har fel volt till cpu'n, samt att speedstep INTE sänker vcoren, den sänker endast klockfrekvensen.
Vad tror du händer om man höjer vcoren upp till över stock som är menad för en klockhastighet på exempel 3.5ghz, men cpun har en stock hastighet på 2,4ghz, och du pumpar in onödigt mycket volt i din cpu och fortfarande har speedstep på så att klocken är låg, men vcoren på tok för hög?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Vad tror du händer om man höjer vcoren upp till över stock som är menad för en klockhastighet på exempel 3.5ghz, men cpun har en stock hastighet på 2,4ghz, och du pumpar in onödigt mycket volt i din cpu och fortfarande har speedstep på så att klocken är låg, men vcoren på tok för hög?

Den går onödigt varmt?
(Jag kan inte se att köra för hög spänning skulle vara farligare vid låg klockning?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Tror du missuppfattade det jag hade skrivit.
Du som är extreme clocker, borde veta att kärnor kan stängas av utan att man märker det om man har fel volt till cpu'n, samt att speedstep INTE sänker vcoren, den sänker endast klockfrekvensen.
Vad tror du händer om man höjer vcoren upp till över stock som är menad för en klockhastighet på exempel 3.5ghz, men cpun har en stock hastighet på 2,4ghz, och du pumpar in onödigt mycket volt i din cpu och fortfarande har speedstep på så att klocken är låg, men vcoren på tok för hög?

Jag tror du har lite fel information om detta du skriver om, men det skulle vara intressant att höra varifrån du fått denna ifrån?
C1E - reduces your power bills. Reduces clockspeed when by reducing CPU multiplier when CPU is idle.

EIST - reduces Vcore when system is idle. Some mobo's disable this as soon as the user manually sets the core voltage. (all of mine do)

TM2 - thermal throttling routine, intended to improve upon TM1. See more here: http://www.digit-life.com/arti...al-features-core2.html (http://www.digit-life.com/articles2/cpu/intel-thermal-feature...)

Det som händer när du har för mycket kräm i prollen är för mycket värme utvecklas och att du kan förkorta livslängden på densamma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Tror du missuppfattade det jag hade skrivit.
Du som är extreme clocker, borde veta att kärnor kan stängas av utan att man märker det om man har fel volt till cpu'n, samt att speedstep INTE sänker vcoren, den sänker endast klockfrekvensen.
Vad tror du händer om man höjer vcoren upp till över stock som är menad för en klockhastighet på exempel 3.5ghz, men cpun har en stock hastighet på 2,4ghz, och du pumpar in onödigt mycket volt i din cpu och fortfarande har speedstep på så att klocken är låg, men vcoren på tok för hög?

om du kanske skulle prova att läsa på lite om OC innan du talar... sen som du skrev att hans 667MHz minnen kommer att flaska vet jag inte om jag kan hålla med om, då du inte märker någon skillnad alls mer än att du kanske kan klocka högre med 800MHz minnena, det är ju som att säga att 1333MHz minnen som inte max stödjer (Utan OC) skulle blir flaskade av en i7 975Ex

Men nu kan jag inte så mkt om minnen, men jag testade min mors 533MHz minnen och jämförde med mina gamla 1066MHz minnen, det gav mig inte ens 1FPS mer eller mindre...

MVH