Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Mina funkar klockrent.
Har du kontrollerat att kablarna från chassit är korrekt anslutna till moderkortet?

Ja det är dom. När jag pluggade in en USB-enhet till portarna upptäcktes den, men hårddisken vill inte fungera. Det verkar som att den får för lite ström, för den fungerar som sagt om jag pluggar den rakt in i moderkortet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Så här vill jag att ert mATX ska se ut.
Bort med den stora ställningen för hårddisk/5.25 tums-platser.

De som skaffar ett mATX chassi gör det pga av storleken.
Då ser jag det dumt att göra som tex Antec p180 Mini där de bara ändrar storleken marginellt.

Kör man mATX chassien så använder man sällan mer än 2 hårddiskar, och de skulle isf kunna placeras längst ner vid sidan av nätaggregatet

DVD-läsare använder inte jag, och ser mindre och mindre behov för detta.
Men skulle man vilja, så skulle man kunna göra chassit 3cm högre för att kunna få plats med DVD'n ovanför moderkortet

Behåll samma bredd på chassiet, så att man kan dra kablarna på baksidan, och även kunna få plats med en högre torn-kylare

Photoshopade en bild som visar ett vanligt Define R2 och en alternativ mATX-lösning:
Edit: Notera att det är samma proportioner på de båda

Permalänk
Medlem

Wow, riktigt bra gjort och jag gillar hur du tänker!
Även om jag inte håller med.
Jag vill ha plats för DVD-brännare eller blu-ray och gärna en kortläsare.
Varför inte inbyggd kortläsare på ett smart och snyggt sätt i chassit?

Jag gillar också att man utnyttjar bredden mer en höjden när det gäller mATC chassin, som Lian-Li har gjort med PC-V351B t.ex.

Bara några av mina tankar och förslag på inspiration av j.mickes snygga photoshopande!

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig Kilroy! Just nu så tycker jag att PC-V351B är det bästa mATX-chassit på marknaden.

Dock så tar hållarna för hårddiskar och 5.25-platser upp halva chassit.
Vilket känns onödigt för en sån som mig. De förstör luftflödet ganska rejält.

Det chassit har väldigt begränsat utblås, vilket gör att cirkulationen inte blir i närheten av vad den skulle bli ifall man gjorde enligt skissen ovan. Där man skulle maximalt kunna ha 3st 120mm in i fronten, och 3st 120mm i baken och toppen (Exkl fläktarna i nätagget och grafikkortet)

Med låga hastigheter på fläktarna, så tror jag man skulle kunna få ett bra förhållande på ljudnivå/luftflöde vid en sådan konstruktion, då inget är ivägen för att luften ska cirkulera fritt och snabbt.

Permalänk
Medlem

Ja, PC-V351 är riktigt nice men som du säger verkar det lite utrymmesineffektivt och luftgenomströmningen kunde varit bättre.

Permalänk
Medlem

Om man får fortsätta leka med tanken, så skulle jag även vilja byta ut det hemska frontpartiet av plast. Allt annat är gediget med dörren är av halvdan kvalite. Och ifall man gör en konstruktion som inte kan ta 5.25tums platser, så slipper man dörren överhuvudtaget, som oftast kostar pengar att producera och är svår att få gediget.

Jag skulle hellre vilja att frontpartiet var i plåt eller aluminium, och så även fästena till frontpartiet.

(Edit: La dit en hårddisk i chassit)

Slängde även in 3st 120mm fläktar, mest bara för att se om de fick plats på höjden.

Och allra helst skulle jag vilja ha den lite högre, så att det får plats med ATX-kort, då jag sitter på ett sånt just nu, och skulle behöva byta ut mitt gammla Define R1-chassi

Permalänk
Medlem

För att få lite känsla om storleken

Define mini: Antec P180mini:
320 djup 435 djup
400 hög 436 hög
207 bred 212 bred

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt dom proportionerna, men om du istället skulle lägga den ner, alltså så att höjden blir djupet om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att slänga in en länk till tråden där j.mickes förslag diskuteras parallellt, så att folket hos Fractal Design inte missar ytterligare input kring detta förslag.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9166...

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Är nätaggsmodellen Integra fortfarande på G?
Och hur går det med fulltowerchassit?

Permalänk
Medlem

Har kollat närmare på FD Newton 650W men det som skrämmer mig är att den verkar ha en väldigt kort kabel för 8-pin. Gäller detta fortfarande eller är det fixat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
Har kollat närmare på FD Newton 650W men det som skrämmer mig är att den verkar ha en väldigt kort kabel för 8-pin. Gäller detta fortfarande eller är det fixat?

Är fixat, har Newton + FD-chassiet (haft i två veckor kanske) och jag har dratt den på baksidan och upp. Är väldigt tajt men det går.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

P4/EPS Kabeln är förlängd med 20cm i dagsläget och är nu 65cm lång.

Citat:

Hej,
Jag har hittat ett till underligt problem med mitt chassi: De toppmonterade USB-anslutningarna fungerar inte! Har tidigare inte behövt använda dem men i helgen skulle jag koppla in min USB-drivna externa hårddisk och den ville inte komma igång. Den lös och fick kraft men gjorde knackande oroväckande läten. När jag kopplade hårddisken direkt till de USB-anslutningar som finns på moderkortet fungerade den dock. Testade portarna i frontpanelen flera gånger utan lycka.

Kan jag köpa ett nytt "set" med portar eller hur gör man?

Kontakta oss via supporten på vår hemsida eller på forumet här, så försöker vi hjälpa er så gott vi kan.

Citat:

Vad jag dock blev förvånad över var att hålet i bakplåten för CPU-sockeln inte var tillräckligt stort/felplacerat så att jag inte kunde installera en kylare utan att sedan lyfta ut hela moderkortet. Läste om detta problem i bl.a. sweclockers recension men det trodde jag var fixat sen dess... Det är ett gigabyte mobo jag har. Några planer på att utöka storleken?

Låt oss säga som såhär Vi jobbar vidare hela tiden. Detta är dock en större förändring som kräver nya verktyg så detta kommer inte ske idag eller imorgon.

Citat:

Vad hände med itx lådan som ni skulle lansera, jag hoppas att den fortfarande är på gång.

Den kommer väldigt snart faktiskt. Bör komma vecka 12 eller 13 i butik.

Citat:

Så här vill jag att ert mATX ska se ut.
Bort med den stora ställningen för hårddisk/5.25 tums-platser.

[bilder]...

Mycket intressant att se. Vi tittar på detta och ser vad vi kan ta lärdom av. Kul att se så kreativa lösningar.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Är nätaggsmodellen Integra fortfarande på G?
Och hur går det med fulltowerchassit?

Integra kommer i butik v12/13.
Fulltower jobbas på för fullt. Vi har dock inget datum i dagsläget tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara meddela att jag är nöjd över att se att FD satsar på att bredda sitt utbud av chassin och att jag väntar på resultatet med stort intresse!

Kan också passa på att informera om att jag gärna ser en kvalitetsförbättring på de detaljer jag anser vara bristfälliga på R2:an. De är det yttre lackarbetet och plåtdetaljer som täckplåtarna, vilka jag tycker är lite väl sladdriga. Jag är villig att betala en extra slant för kvalitetsförbättringar som dessa!

Helst vill jag se ett chassi från FD i stil med förslaget som j.micke kom med. Där uppmanar jag FD att VÅGA satsa på detta koncept som är mindre mainstream och med begränsad flexibilitet, men ett innovativt och kompakt chassi med ett bra luftflöde som, enligt mig, bör framkalla ett stort "VILL-HA!-begär" inom målgruppen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk
Jag vill bara meddela att jag är nöjd över att se att FD satsar på att bredda sitt utbud av chassin och att jag väntar på resultatet med stort intresse!

Kan också passa på att informera om att jag gärna ser en kvalitetsförbättring på de detaljer jag anser vara bristfälliga på R2:an. De är det yttre lackarbetet och plåtdetaljer som täckplåtarna, vilka jag tycker är lite väl sladdriga. Jag är villig att betala en extra slant för kvalitetsförbättringar som dessa!

För det extremt billiga priset på 800kr så får man nöja sig med det, jag förväntade mig att R2 skulle kosta 1200-1400kr när den kom om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
För det extremt billiga priset på 800kr så får man nöja sig med det, jag förväntade mig att R2 skulle kosta 1200-1400kr när den kom om jag ska vara ärlig.

Jag skrev att jag gärna betalar en extra slant för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Fractal.

Min eSATA port i fronten på mitt Define R2 fungerar inte.
Testade att ansluta med en vanlig SATA-kabel för att kolla så
inte den vinklade kablen var defekt, men det hjälpte inte.

Vad jag kunde se är det ett litet kort separat för USB och eSATA som sitter skruvat fast i fronten och som lätt skulle kunna bytas, eller måste man
byta hela fronten?

I såna fall hur skulle man gå tillväga?
Säljaren lär väl inte ha lösa reservdelar liggandes och att tömma lådan och
skicka in är man inte så sugen på.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Min eSATA port i fronten på mitt Define R2 fungerar inte.
Testade att ansluta med en vanlig SATA-kabel för att kolla så
inte den vinklade kablen var defekt, men det hjälpte inte.

Maila oss via hemsidan eller via PM så försöker vi hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Maila oss via hemsidan eller via PM så försöker vi hjälpa dig.

Skickat PM till dig.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt R2 i fredags och när jag monterade fläktkontrollern så lossnade den lilla strömkontakten,såg sedan att den satt med lim...
lite dålig konstruktion på fläktkontrollern.

Permalänk

Måste säga att erat nya chassi är LÄCKERT!!

Ska överlägga lite med morsan, så kanske det får bli chassit till någon form av NAS!

Permalänk
Medlem

Ja, grymt snyggt!

Permalänk
Medlem

Väntat på bilder på denna. Inte riktigt vad jag ville ha. Får knåpa ihop någe annat.
den är inte dålig eller så, men jag skulle inte få plats med mitt raidkort tror jag.
Ser trångt ut framför PCI platsen om man har en HD där samt ett raidkort med kablarna framåt.

http://www.nordichardware.se/nyhet,17597.html

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Fick hem mitt R2 i fredags och när jag monterade fläktkontrollern så lossnade den lilla strömkontakten,såg sedan att den satt med lim...
lite dålig konstruktion på fläktkontrollern.

Vi är medvetna om problemet och jobbar på en mer hållbar lösning för framtiden. Tills vidare byter vi ut fancontrollern om den går sönder. Skicka ett mail eller ett PM så hjälper vi er.

Permalänk
Medlem

Tack Fractal för supersnabb service.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus
Skaffade mig R2 i förra veckan och jag blev som många tidigare talare imponerad! Det var dock ingen höjdare att få ihop bakplåten efter bygget, men det gick efter lite lirkande.

Vad jag dock blev förvånad över var att hålet i bakplåten för CPU-sockeln inte var tillräckligt stort/felplacerat så att jag inte kunde installera en kylare utan att sedan lyfta ut hela moderkortet. Läste om detta problem i bl.a. sweclockers recension men det trodde jag var fixat sen dess... Det är ett gigabyte mobo jag har. Några planer på att utöka storleken?

Håller med om: fruktansvärt imponerande chassi (sepciellt till det priset, sjukt), jobbigt att stänga bakplåten (lite extra utrymme vore uppskattat för sladdragning) och problemet med hålet för kylarmontering.

Permalänk

Går det att få in ett mini-DTX moderkort i Fractal Design Array lådan?

Permalänk
Medlem

kommer ni göra några modulära agg i lägre nivån?..kanske runt 400-600w..650w är väl det minsta idag ni kör med som modulärt?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig hålet moderkorts hålet satt perfekt? Sitter så perfekt som in på 2 mm, haha. Kör MSI moderkort.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080