Permalänk

Smartphone Gaming

Hallåj, kände för att öppna en liten diskussion om smartphone spelande.

Vad jag har hört så är tydligen iPhone obesegrad etta med deras AppStore och allt. Har ingen smartphone själv, men om man skulle skaffa en, hur mycket går man miste om i gamerperspektiv ifall man inte tar en iPhone (för dyr) utan en Android?

Permalänk
Medlem

Android ska få OpenGL snart.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog ta lång tid (om någonsin) innan det kommer samma stora utbud av spel till Android som redan finns till iPhone.
Så om du vill ha möjligheten till att spela spel på din telefon så bör du nog köpa en iPhone, tror inte du blir besviken.

Permalänk

Stämmer ju bra att AppStore utan tvekan har flest spel, men tror nog att det kommer komma bra mycket spel den närmaste tiden till Android med tanke på antalet lurar som släpps med Android, men det e bara spekulationer.

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viper33
Det kommer nog ta lång tid (om någonsin) innan det kommer samma stora utbud av spel till Android som redan finns till iPhone.
Så om du vill ha möjligheten till att spela spel på din telefon så bör du nog köpa en iPhone, tror inte du blir besviken.

Fast det lär ju inte bli några större problem att porta spel senare ifall stöd finns. Och eftersom Androidmobiler kostar ungefär hälften av en Iphone men med bättre prestanda så ser jag det som ett bättre köp med android.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte Hedström
Stämmer ju bra att AppStore utan tvekan har flest spel, men tror nog att det kommer komma bra mycket spel den närmaste tiden till Android med tanke på antalet lurar som släpps med Android, men det e bara spekulationer.

Mjeh.. Android telefoner har olika versioner av android, hårdvara, skärmstorlek, etc.. Så tror inte android kommer att få någon stor spelmarknad.

Permalänk

Vilka spel till era iPhones/Androids gillar ni bäst och kan rekommendera? För att få igång tråden lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Donut
Vilka spel till era iPhones/Androids gillar ni bäst och kan rekommendera? För att få igång tråden lite.

Taps on Fire (Fraps on Fire för Android) och Jewels, helt klart!

EDIT: Båda spelen för Android.

Permalänk
Medlem

Android har OpenGL 1.1 ES
Nu har 2.1 fått OpenGL 2.0 ES

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Andriod. Ska ge upp till 300% mer prestanda med OpenGL 2.0 har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Android må ha OpenGL 2.0 ES och allt det som heter. Iphone slår fortfarande android på fingrarna när det gäller spel (kvantite/kvalité).

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Andriod. Ska ge upp till 300% mer prestanda med OpenGL 2.0 har jag för mig.

300% mer än vadå? Än nuvarande prestanda som är riktigt usel? Det där är lite som reklam för hudcreme eller mascara, "NU 200% BÄTTRE EFFEKT!". Jaha?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Donut
Vilka spel till era iPhones/Androids gillar ni bäst och kan rekommendera? För att få igång tråden lite.

Ptja, GTA: Chinatown Wars är rätt robust till iPhone. Även Plants vs. Zombies är bra att döda tid med, Beneath a Steel Sky är en skön port om du gillar det, även nysläppet av Sectret of Monkey Island. Till iPhone finns en hel del "riktiga" spel.

NOVA är rätt ballt om du gillar shootemup, riktigt sköna kontroller och du kan spela deathmatch över WLAN mot 3 andra.
Finns även en port av spelläget Nazi Zombies ifrån CoD5 (den enda anledningen att köpa CoD5 f.ö), men jag gillade inte riktigt kontrollerna.

Däremot kostar dessa riktiga spel en slant. GTA kostar t.ex. 70:- eller så tror jag. Fast jag kan tänka mig att det kostar fan så mycket mer till Nintendo DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
300% mer än vadå? Än nuvarande prestanda som är riktigt usel? Det där är lite som reklam för hudcreme eller mascara, "NU 200% BÄTTRE EFFEKT!". Jaha?

Det ska öka prestandan med 300% gentemot nuvarande version, vad är det som är så svårt att förstå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det ska öka prestandan med 300% gentemot nuvarande version, vad är det som är så svårt att förstå?

Att nuvarande version är riktigt dålig, så 300% bättre säger inte så mycket om hur den faktiskt kommer prestera i jämförelse med en konkurrent? Vad är det som är så svårt att förstå? Jag skulle kalla det sensationssiffror som bara är ute efter att trollbinda en naiv publik utan förmåga att reflektera, något som det ser ut som den lyckas med..

Permalänk
Medlem

Jag tror att trenden kommer slå om, android kommer besegra iphone.
Kolla bara på Apple, de stänger ute program och är jättestränga osv..
Google sponsrar utvecklare som skapar program med över 1000 nedladdningar och 3.5/5 i betyg med en N1.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

De iPhone-apps jag mest frekvent använder:

Plants vs Zombies - Behöver väl ingen närmare introduktion, tower defence-klon, otroligt bra portat till iPhone!

Doodle Jump - Beroendeframkallande spel där man hoppar upp och upp och upp, svårt att beskriva, googla vetja

Puzzle Bobble - Även kallat Bust-A-Move på vissa marknader, bubbelbrytarspel, också väldigt beroendeframkallande och även detta otroligt bra portat.

The Deep - Kul gratis pinball-spel med imponerande 3D-grafik.

Real Racing - Förmodligen det bästa racingspelet på iPhone, otroligt bra grafik (klår många PSP-spel).

Technobox - Acid House-studio i fickformat, Roland TB-303 + TR-808/909-emulering samt inbyggda effekter, är väl kanske inte ett spel per se men roligt att fördriva tiden med att bygga loopar på bussen/tåget och simpelt nog att även oinsatta kan leka med det.

Hipstamatic - Tar "retrobilder" genom att lägga på oskarpheter, missfärgningar, noise och annat till bilderna, roligare än det låter, finns flera filterinställningar att välja mellan.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Att nuvarande version är riktigt dålig, så 300% bättre säger inte så mycket om hur den faktiskt kommer prestera i jämförelse med en konkurrent? Vad är det som är så svårt att förstå? Jag skulle kalla det sensationssiffror som bara är ute efter att trollbinda en naiv publik utan förmåga att reflektera, något som det ser ut som den lyckas med..

Riktigt dålig? Presterar ungefär 20-40% under Iphones nyare version vid samma upplösning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Riktigt dålig? Presterar ungefär 20-40% under Iphones nyare version vid samma upplösning.

Länka gärna något test för det då, jag har hört att 3d-stödet ska vara rätt kasst för Android. Dessutom spelar ju prestanda mindre roll när det inte finns några spel som kan utnyttja den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Länka gärna något test för det då, jag har hört att 3d-stödet ska vara rätt kasst för Android. Dessutom spelar ju prestanda mindre roll när det inte finns några spel som kan utnyttja den.

http://www.youtube.com/watch?v=GYqZK25KU3U

Där är ett exempel.

Ja, det är kasst just nu. Men som sagt, OpenGL 2.0 är påväg och då kommer man kunna utnyttja prestandan betydligt bättre. Iphone kör 2.0 har jag för mig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
http://www.youtube.com/watch?v=GYqZK25KU3U

Där är ett exempel.

Ja, det är kasst just nu. Men som sagt, OpenGL 2.0 är påväg och då kommer man kunna utnyttja prestandan betydligt bättre. Iphone kör 2.0 har jag för mig?

Jag har ingen aning om vad iPhone kör. Det känns inte relevant heller. Det som gör iPhone mycket bättre att spela på är att

1) Det finns massvis av spel till den
och
2) Det kommer massvis av spel till den

Android har ett tag kvar innan dom kan börja kriga på den fronten.

Permalänk
Medlem

Ska man spela så är det en telefon med riktiga knappar som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag har ingen aning om vad iPhone kör. Det känns inte relevant heller. Det som gör iPhone mycket bättre att spela på är att

1) Det finns massvis av spel till den
och
2) Det kommer massvis av spel till den

Android har ett tag kvar innan dom kan börja kriga på den fronten.

Klart det är relevant vad Iphone kör. Så fort Android kör samma kommer portningar och nya spel göras möjligt. Om man ser till utvecklingen för Android sedan bara nyår så ser det väldigt ljust ut Men jag väntar spänt på Iphone 4g eller vad de kommer kalla den och den uppdatering som bör komma då.