SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Fläskdator

Hejhej

Köper ny dator rätt sällan, men brukar då fläska på så mycket jag kan för att den ska hålla så länge som möjligt.

Känner att min dator börjar tryta. Men nu när gulftown och fermi nalkas rinner det lite i munnen på mig.

Jag bryr mig inte så mycket om budget (dock att fläska på med 2 st fermi känns lite för dyrt kanske). Men att snacka prisvärt biter inte så mycket på mig så vida det inte gäller typ 2 extra fps för 5000. Vill ha det bästa för spel.

Skulle vilja ha tips vad gäller ett komplett datorpaket, då jag inte har så bra koll på vilka komponenter som fungerar bäst tillsammans, så att jag kan få ut det mesta ur mina delar.
Annat viktigt för mig är rymligt chassi och smart kontruerat moderkort.

Så smäll ihop ett drömpaket för spel. Kom gärna med lite tips och trix. Är inte superhaj på det, men inte total nybörjare heller. Har byggt mina 3 senaste datorer själv iaf.

Tack på förhand

Tottus

Visa signatur

MSI Z97-S02 || Intel Core i7, 4790K || Corsair H80 || 32 GB DDR3, 1600MHz || 1000W, BeQuiet || GeForce GTX 780Ti SLI || Taurus HAF Miditower || 1 TB SSD Samsungs 840 EVO, 2st 3TB i RAID 0

Permalänk
Medlem

fermi har ju inte släppts än så svårt att visa någon helt paket då..

Visa signatur

PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB - Gigabyte GA-P55A-UD3 -
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Intel Core i5 750, 2.66GHz - Cooler Master 690 II Advanced - Fractal Design Tesla 550W 80+ [www.rekfoto.se]

Permalänk
Medlem

Rättelse då:
ett paket utan grafikkort då jag kommer köpa GTX 480

Visa signatur

MSI Z97-S02 || Intel Core i7, 4790K || Corsair H80 || 32 GB DDR3, 1600MHz || 1000W, BeQuiet || GeForce GTX 780Ti SLI || Taurus HAF Miditower || 1 TB SSD Samsungs 840 EVO, 2st 3TB i RAID 0

Permalänk
Medlem

kanske något sånt?

Visa signatur

A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Intel Core i5 750, 2.66GHz - Cooler Master 690 II Advanced - Fractal Design Tesla 550W 80+ [www.rekfoto.se]

Permalänk
Medlem

Vore bättre om du tipsade om en processor som faktiskt passar i moderkortet RekFoto.

Permalänk
Medlem

ne men va fan det skulle bli en i7 processor inte i5 det blir ju fan tvärtom i alla trådar för mig på processorn..

Visa signatur

Permalänk

SSD är ju ett måste i detta fall

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ EPIC FAIL!!!!!!!!!
sorry kunde inte motså

men du kan lika gärna köra i7 om du ska "fläska på". 930 borde funka fint med den setupen. alternativt 980x om du känner dig extra fläskig.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

RekFoto: Märker det.

För att dra nytta av Dominator GT ska man överklocka så det bara skriker om det, något jag inte fick känsla av från trådskaparen. "Tonade ner" RekFotos paket lite, kvalitetsdelar rakt igenom. Moderkort med mycket bra layout, rymligt chassi samt tyst och högeffektivt nätaggregat. SSD också så klart. Själv skulle jag kanske hellre valt dubbla Kingston V-series 64GB och köra i RAID0, dessa finns dock inte på Inet.

S1366 är väl ingenting man kan säga är prisvärt, ska du köra med ensamt grafikkort (GTX480) så blir 1156 med en (överklockad) i5 750 väldigt fint.

Permalänk

Det är inte idé att vänta på AMD Thuban?

Permalänk

Mitt förslag exklusive grafikkort, där är mitt förslag ett GeForce 480 Fullversion. 4 st 120mm fläktar en fram insug och 3st i toppen. Fläktstyrning av de 3 i toppen och en för fläkten på H50 kylaren.

2st Intel SSD 80GB i raid-0

Edit: kundvagnen är från www.inet.se

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
RekFoto: Märker det.

För att dra nytta av Dominator GT ska man överklocka så det bara skriker om det, något jag inte fick känsla av från trådskaparen. "Tonade ner" RekFotos paket lite, kvalitetsdelar rakt igenom. Moderkort med mycket bra layout, rymligt chassi samt tyst och högeffektivt nätaggregat. SSD också så klart. Själv skulle jag kanske hellre valt dubbla Kingston V-series 64GB och köra i RAID0, dessa finns dock inte på Inet.

http://pici.se/thumbs/t_tvMuedXiQ.gif

S1366 är väl ingenting man kan säga är prisvärt, ska du köra med ensamt grafikkort (GTX480) så blir 1156 med en (överklockad) i5 750 väldigt fint.

Men tuppel då...han ville fläska på lite, inte ha ett budget alternativ

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Men tuppel då...han ville fläska på lite, inte ha ett budget alternativ

Hä vägrar jag vara en del av.

Permalänk
Medlem

Här är mitt bidrag.

+ Fermi och ev. fläktar/CPU kylare.

Fast det blev kanske lite "mainstream", du ville ju fläska på ordentligt?

EDIT: Kollade inte på alla paket som redan hade postats, så detta blev väldigt likt. Men jag vill bara visa igen att paketen ser bra ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Vore ju bra ifall du sade vad du vill ha. Typ X TB lagring i raid Y, osv osv... "Jag vill ha en bra dator" säger ganska lite enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför ni trycker i såna enorma chassin i paketen? ATCs är ett monster utan dess like, som inte riktigt får plats någon annan stans än under bordet. Ett Obsidian är bara ett alternativ om killen ska köra vattenkylning.

Tryck i ett vanligt miditower, med plats för hdd och allt vad han behöver. Det är ju trots allt inte en vattenkylnings-rigg med E-ATX han ska ha

http://www.inet.se/artikel/6904069/lian-li-pc-x500-utan-natde...
Dyrt, snyggt, ganska högt.

http://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02-bla...
Djupt, välkylt, coolt om man gillar designen.

http://www.inet.se/artikel/6900257/antec-performance-one-p183
Välbebrövad arbetshäst.

EDIT: jag hade aldrig köpt ett obsidian (ett chassi med fönster) och en 22 tums skärm. Till att börja med kommer chassit dra in sjukt mycket damm på golvet, och det vill du ju inte. Du vill ju ha ditt chassi på bordet, eftersom att det är så fint och har fönster och du vill dregla över dina saftiga komponenter. Sen står din 22 tums skärm där, och WTF? Den är ju hälften så stor, det kommer bara se konstigt ut.

Kör hellre på ett miditower, spara en tusing. Köp en dell U2410, eller en annan 24" skärm. Att uppdatera till en större skärm gör mer än man tror, och spelar på sätt och vis stor roll eftersom att du kommer titta på den hela tiden. Det går mycket snack om att man vill ha 120hz, som skärmen här uppe har, samsungen. Det är dock bara om du spelar CS eller så, och jag vet inte hur mycket du spelar? Jag lirar Quake på min U2410, och det går undan må jag lova. Bytte bort min CRT 180 hz, och är nöjd.

För övrigt har jag bara dåliga erfarenheter av spinpointen, och hade hellre kört på en av Western Digitals motsvarigheter, kanske en WD Blue eller Black? Blue låter lite mindre och är lite långsammare, black lite snabbare och låter lite mer.

http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx

Permalänk
Avstängd

Varför har ingen valt ett dual-CPU kort för ? ;D
Typ ASUS Z8PE-D18 och dubbla Xeon-processorer, nog för att det är för serverbruk, men ack så fläskigt =D

OBS; Enbart för att vara värst ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en "framtids säker dator" och "inte bryr sig så mycket om budget" så kanske du bör kolla på en Skulltrail Core i7 Dual Xeon W5580
Den är på Ebay Uk med bara 1 dygn kvar så du får skynda dig om du vill ha den
Hittade ingen skulltrail på prisjalt, kanske inte så stor efterfrågan på prestanda datorer i lilla svedala ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JMicke
Vill du ha en "framtids säker dator" och "inte bryr sig så mycket om budget" så kanske du bör kolla på en Skulltrail Core i7 Dual Xeon W5580
Den är på Ebay Uk med bara 1 dygn kvar så du får skynda dig om du vill ha den
Hittade ingen skulltrail på prisjalt, kanske inte så stor efterfrågan på prestanda datorer i lilla svedala ...

Varför i hela friden skulle han köpa den för?

1. Har du ens läst vad han skrev?

2. Det finns nyare bättre grejer ute nu.
Eftersom det finns nyare/bättre grejer ute nu så kan man bygga sig en bättre dator för samma pris om inte billigare beroende på hur många grafikkort man ska ha osv.

3. Han skrev inte att han skulle ha datorn till något annat än spelande så alltså har han inte direkt någon användning av 2 st cpu.

4. Han skrev ju att han tycker
dock att fläska på med 2 st fermi känns lite för dyrt kanske
Och då tycker du inte det låter onödigt att köpa 2 st cpuer? Och för att inte nämna att den kostar 6000 euro med dessutom gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05
Varför i hela friden skulle han köpa den för?

1. Har du ens läst vad han skrev?

2. Det finns nyare bättre grejer ute nu.
Eftersom det finns nyare/bättre grejer ute nu så kan man bygga sig en bättre dator för samma pris om inte billigare beroende på hur många grafikkort man ska ha osv.

3. Han skrev inte att han skulle ha datorn till något annat än spelande så alltså har han inte direkt någon användning av 2 st cpu.

4. Han skrev ju att han tycker
dock att fläska på med 2 st fermi känns lite för dyrt kanske
Och då tycker du inte det låter onödigt att köpa 2 st cpuer? Och för att inte nämna att den kostar 6000 euro med dessutom gamla grejer.

Det var inte helt allvarligt menat, därav smiley'n i inlägget, för att även dem mest tjockhuvade skulle förstå det.

Permalänk
Medlem

Och anledningen att man skulle köpa 2 cpu är naturligtvis att man är "framtids säkrad".
Då har man 2 x 4 kärnor, alltså behöver man inte köpa my dator förrän programmen börjar dra nytta av betydligt mer än 8 kärnor. Iofs så har ju 6 kärniga processorer börjat dyka upp nu så om jag själv skulle köpa ett skull trail system så skulle jag välja ett med 2 x 6 kärnor ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var inte helt allvarligt menat, därav smiley'n i inlägget, för att även dem mest tjockhuvade skulle förstå det.

Vet inte om jag ska skratta eller vad. Undra vem som igentligen är ett tjockhuve här om du inte ens själv fattar att jag vet att det troligen inte är på allvar så vet jag inte om det ens är någon ide att prata med dig.

Och du måste val fan själv ha fattat att någon skulle påpeka detta att det är gamla grejer osv du länkar till (ändå om du inte är allvarlig) eller du kanske är så blåst va vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och anledningen att man skulle köpa 2 cpu är naturligtvis att man är "framtids säkrad".
Då har man 2 x 4 kärnor, alltså behöver man inte köpa my dator förrän programmen börjar dra nytta av betydligt mer än 8 kärnor. Iofs så har ju 6 kärniga processorer börjat dyka upp nu så om jag själv skulle köpa ett skull trail system så skulle jag välja ett med 2 x 6 kärnor ...

Ja du är mer framtids säkrad med 2x cpu. Men tills du troligen kommer kunna använda båda processorerna till spel så kommer det systemet att vara gammalt. Och med gammalt menar jag att det kommer nog finnas nya sockets.

Men när han själv också säger att det blir lite väl dyrt att fläska på med 2 st fermi kort. (som dessutom kommer göra mycket mer skillnad än 2st processorer i spel) då borde det ju ge lite av en varning att han troligen inte kommer köpa ett system med 2x cpu som han inte ens kan använda till spel.

Köper han 2st hexacores så kommer han ju inte ens kunna använda en av dom fullt ut i spel och tills man ens kan använda minst i alla fall 8 kärnor i spel så man får användning av båda processorerna så kommer hela det system vara gammalt.

Ja det finns ju hexcores nu och andra grafikort osv.
Och det var ju det jag ville påpeka inte nog med att ditt inlägg redan var så onödigt så länkar du dessutom till gamla grejer för 6000 euro.....
Och sen blir personen som påpekar detta ett tjockhuve.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani05

Ja det finns ju hexcores nu och andra grafikort osv.
Och det var ju det jag ville påpeka inte nog med att ditt inlägg redan var så onödigt så länkar du dessutom till gamla grejer för 6000 euro.....
Och sen blir personen som påpekar detta ett tjockhuve.

Jag skulle gärna ha länkat till en dator med nyare grejer, men faktum är att jag hittade inget. Sökte, som jag nämnde i mitt inlägg tidigare, på prisjakt efter skulltrail men hittade inget, och tog därför första systemet jag hittade på google.... ville inte lägga ner allför mycket tid på det ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambi
Jag förstår inte varför ni trycker i såna enorma chassin i paketen? ATCs är ett monster utan dess like, som inte riktigt får plats någon annan stans än under bordet. Ett Obsidian är bara ett alternativ om killen ska köra vattenkylning.

Tryck i ett vanligt miditower, med plats för hdd och allt vad han behöver. Det är ju trots allt inte en vattenkylnings-rigg med E-ATX han ska ha

http://www.inet.se/artikel/6904069/lian-li-pc-x500-utan-natde...
Dyrt, snyggt, ganska högt.

http://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02-bla...
Djupt, välkylt, coolt om man gillar designen.

http://www.inet.se/artikel/6900257/antec-performance-one-p183
Välbebrövad arbetshäst.

EDIT: jag hade aldrig köpt ett obsidian (ett chassi med fönster) och en 22 tums skärm. Till att börja med kommer chassit dra in sjukt mycket damm på golvet, och det vill du ju inte. Du vill ju ha ditt chassi på bordet, eftersom att det är så fint och har fönster och du vill dregla över dina saftiga komponenter. Sen står din 22 tums skärm där, och WTF? Den är ju hälften så stor, det kommer bara se konstigt ut.

Kör hellre på ett miditower, spara en tusing. Köp en dell U2410, eller en annan 24" skärm. Att uppdatera till en större skärm gör mer än man tror, och spelar på sätt och vis stor roll eftersom att du kommer titta på den hela tiden. Det går mycket snack om att man vill ha 120hz, som skärmen här uppe har, samsungen. Det är dock bara om du spelar CS eller så, och jag vet inte hur mycket du spelar? Jag lirar Quake på min U2410, och det går undan må jag lova. Bytte bort min CRT 180 hz, och är nöjd.

För övrigt har jag bara dåliga erfarenheter av spinpointen, och hade hellre kört på en av Western Digitals motsvarigheter, kanske en WD Blue eller Black? Blue låter lite mindre och är lite långsammare, black lite snabbare och låter lite mer.

http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx

Har du lagt märke till hur stora grafikkorten är numera :D, det är inte fel att ha ett fulltower chassit gott om utrymme för vattenkylnings-paket och plats för fler fläktar för att få bra ventilation i chassit.

En 24" skärm räcker i dagsläget.

//AP

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du lagt märke till hur stora grafikkorten är numera :D, det är inte fel att ha ett fulltower chassit gott om utrymme för vattenkylnings-paket och plats för fler fläktar för att få bra ventilation i chassit.

//AP

Självklart har jag lagt märke till hur stora de är Har ju själv ett par 5870 i min burk, till exempel Och det är minsann ett miditower, ett silverstone fortress ft01 ganska exakt. Det jag menar är bara att killen bad om ett rymligt chassi, inte en flygplanshangar.

Jag har inte hört talas om att han skall bygga ut med vattenkylning ... Är det aktuellt tycker jag att vi rekommenderar ett 800d och sen ger honom råd på grejer från EK.

En 24" skärm räcker i dagsläget ja? Det var ju det jag skrev/ville få honom till att förstå eftersom att ni länkade 22"or

Edit: här är mitt förslag till TS!
http://bayimg.com/faLfjaACi

Där har du allt du behöver. Du behöver inte ett kraftigare agg, du skulle till och med klara dig på 650 watt också. Du får ett chassi i borstad aluminium som inte skäms för sig i något hem. En grym processor åtföljd av ett paket med RAM som inte kommer göra dig besviken. Du får SSD, en grym investering i sig, och även en extremt tyst lagringsdisk till film och musik.

Du får även tre tysta noctua-fläktar, som susar mjukt. Nätagget är även det väldigt tyst. För att inte nämna blu-ray läsaren som kommer vara bra att ha nu framöver när vi går in i den nya tidsåldern.

Det du behöver utöver paketet är skärm och grafikkort. Skärm kan vara knepigt, jag röstar för en Dell U2410, som är en grym skärm. Har du inte lust att lägga ut fem tusen kronor på en skärm, så kan du lika gärna köpa en billig benq-skärm för femtonhundra, men det kommer förta din upplevelse. Grafikkort förstod jag det som, så kommer du vänta på 470 alternativt 480.

MVH Lambi

Permalänk
Medlem
Citat:

//AP

Fläkt möjligheterna är nog inga problem i dagens midtowers heller. har lixom 7 120/140mm platser i min. och dom vettiga midtower chassina sväljer alla dagens grafikkort.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svaren
Keep 'em comming!

Var inte för blyga med fläsket
En del har rekommenderat äldre processorer, men är inte Intel Core i7 980X värt att satsa på om man inte bryr sig om budget så mycket?

Vad är skillnaden mellan 1600 Mhz och 2000 Mhz på minnet? Är det värt prisskillnaden för spel?

Har hellre överstort chassi. Tänk inte "passar i vardagsrummet" utan snarare "får plats med dubbla grafikkort och all hdd han kan önska sig"

Så klart att man vill vara rimlig, men tänk "pappa betalar".
(inte för att det är det... men tänk så )

Är som sagt väldigt tacksam för ALLA svar jag får här
Även om budget är ett bra svar... egentligen

Edit: Skit i externa enheter som skärm, högtalare, mus... det tar jag separat

Visa signatur

Permalänk

Jag fläskade på lite...

Till alla er som specar klena agg: nätagg åldras och producerar inte lika mycket effekt efter ett par år. Så för att han ska kunna ha den framtidssäker så dänger jag till med 1kW

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle gärna ha länkat till en dator med nyare grejer, men faktum är att jag hittade inget. Sökte, som jag nämnde i mitt inlägg tidigare, på prisjakt efter skulltrail men hittade inget, och tog därför första systemet jag hittade på google.... ville inte lägga ner allför mycket tid på det ...

Du hade ju också kunnat länka till evga sr2 moderkortet här på swec eller också bara sagt kör på ett dual cpu moderkort. (Tar nog mindre tid än att googla.)
Istället för att sen kalla folk tjockhuve och skit när man påpekar att det är gamla grejer.