Säker extern lagring

Permalänk
Medlem

Säker extern lagring

Jag är i behov av någon form av extern lagringsmedia för att säkert och smidigt kunna lagra backuper när jag jobbar med olika projekt. Alltså, hårddisk med hög driftsäkerhet och den får gärna gå att koppla till min router så jag kan ha den väl undangömd i lägenheten(ifall man skulle få inbrott).

Vad finns det för lösningar på det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns ingen riktigt säket extern lagring. Både interna och externa kan ju dör när somhelst, sen kan ju även sata/usb kontrollern dö hur den vill.

Enklaste antar jag är att ta fram några av de mer kända/populärare externa modellerna och jämföra med dina behov.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

någon form av lagring på nätet??

Jag kan rekomendera Jungledisk. Hos dem kan du kryptera allt om du vill. Bra att ha också om du vill synka flera datorer och möjlighet för att ha backupen som en mapp/enhet "live" när du är uppkopplad.

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

budget ? backup är något man kan lägga hur mycket pengar på som helst för att säkra upp
skulle rekommendera att köpa tjänsten och lagra data på "nätet"

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skall du lagra säkert så är interna betydligt mer pålitliga än externa.

Backup är ett måste för viktiga data.

Det är aldrig säkrare att backa internt på datorn.

Permalänk
Medlem

Budget... tja... om vi säger såhär; just nu är jag student med pengar till nudlar och öl. Inom en inte allt för avlägsen framtid planerar jag dock att ta lite frilansjobb, kommer antagligen att jobba en del hemifrån, och då kan eventuella dataförluster verkligen sätta mig i skiten. Så, det är en stor fördel om jag kan hitta en billig lösning, men jag har inte heller råd att vara dumsnål.

Det jag kollat på hittils är olika nätverkslagrins-enheter, typ denna som det är reklam för på den här sidan:
http://www.dustinhome.se/pd_5010333158.aspx?csref=Sweclockers...

2TB lagringskapacitet är iof rätt mycket för mina behov, även om det kommer växa med tiden.

Lagring på nätet låter klart intressant. Det minskar stöldrisken också, vilket är bra. En snabb titt på det ger dock att det verkar dyrt. 500Gb på Jungledisk skulle kosta ca 75$ per månad, och det kommer ju rätt snabbt upp i vad det skulle kosta att ha en egen enhet. Plus att när inkomsten kommer vara osäker ett tag framöver så är jag inte sugen på att ha löpande utgifter.

Permalänk
Medlem

exakt VAD är det du ska backupa om jag får fråga? Jag tar själv backup på foton och alla dokument på 2 PC. Det kostar mig 2$/månaden. tror det är 15c per GB eller något och jag har 15GB nu.
Ta och dubbelkolla det är inte allt du behöver backupa men det är ju upp till var och en. Ett tips är att rannsaka sig själv. Kanske behöver du inte backupa filmer och MP3 etc? Foton och dokument är det viktigaste för mig iaf.

Själv har jag denna lösning:

http://xdeb.org/node/901
http://www.colingodsey.com/jungle-disk-with-amazon-s3-holy-gr...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Själv har jag min backup på 3olika hårddiskar Självklart är inte alla på samma ställe om det skulle bli brand eller inbrott
Har även lagring på nätet På Windows Live får man ju ett utrymme på 25GB helt gratis http://home.live.com/

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det jag tänkt ta backup på är projektfiler från olika 3d-program, bilder(ofta stora saker) och video. När jag jobbar med något behöver jag kunna ta backup på varje inkrement när jag sparar. Det blir rätt mycket hårddiskutrymme totalt. Även om jag kan rensa efterhand kommer behovet av utrymme bara växa med tiden(onödiga projektfiler kan gallras, men nödvändiga filer vill jag ha kvar).

Permalänk
Medlem

http://www.backblaze.com/ kan vara värt att kolla. 5$ i månaden "unlimited space" Använder det inte själv men har kompisar som rekommenderar det. Deras blogg innehåller trevlig läsning om deras lagringslösning också.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är bättre om du hade köpt en hård disk (eller två och kör i vilken raid du vill för att spara allt igen) för om man ska spara saker på nätet och du sparar lite större filer (stora bilder, film klipp man jobbar med) så tycker jag iallafall att det är drygt att man måste laddaned dom igen om dom skulle försvinne (tar lång tid på mitt 4mbps) och att det tar tid när man ska tanka upp dom också.
vet ju ifs inte hur mycket du behöver, man typ 2st 250GB diskar i raid 1, thats what i would do atleast

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5