Hackers knäcker vanliga webbläsare

Permalänk
Medlem

Är man bara konsekvent och kör igenom datorn med lite allehanda verktyg då och då, så är det inga problem. Att använda sitt resistenta virusskydds manuella scanner är ofta lönlöst eftersom flera malware / virus slår ut det, eller injicerar sig osynliga.

Jag är själv rätt liberal med att scanna igenom kunders lagringsmedier med min egen maskin, och har därför också blivit smittad lite då och då. Däremot har jag inte kvar smittan mer än en mycket kort tidsperiod.
Att ta sig in på Internetbanken kräver att man loggar in under tiden man är smittad.

Vill jag vara paranoid så kör jag mina applikationer sandboxade med alla säkerhetstillägg, men jag anser det inte nödvändigt särskilt ofta. Dessutom gäller det att se till att man är fri från all smitta innan man sandboxar, annars försvinner poängen.

Naturligtvis kan man råka ut för svårare smittor som Virtumonde (Virut), Vundo eller liknande som kan innebära skadade systemfiler och ett helvete att plocka bort pga. snabba injiceringsmetoder - vilket borgar för att försöka skydda sig genom att vara lite paranoid.

För normalsvensson så rekommenderar jag Malwarebytes realtidsskydd (ca 190kr) tillsammans med valfritt virusskydd (MSSE eller NOD32 t.ex.)
Det ger ett så gediget realtidsskydd man kan önska sig. Däremot rekommenderar jag inte att sluta scanna igenom datorn med tredjepartsverktyg då och då.

Däremot ska man se upp med att installera fler än ett virus- eller malwareskydd. Man ska t.ex. inte köra Norton och NOD32 samtidigt. Inte heller Ad-Aware och Malwarebytes.
Det blir ofta problem med att de "krokar" i varandra eftersom virusskyddens algoritmer gärna efterliknar virus.

Nå, från knäckta webbläsare till allmän antivirusinformation Nåja, den bjuder vi på.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Inte det minsta förvånad, det finns inget som är helt säkert, mest blivit förvånad när man sett maskiner stått och brummat med full tillgång till internet på företag som har all deras ekonomi och liknande och det är mer eller mindre likadant överallt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Inte det minsta förvånad, det finns inget som är helt säkert, mest blivit förvånad när man sett maskiner stått och brummat med full tillgång till internet på företag som har all deras ekonomi och liknande och det är mer eller mindre likadant överallt.

Överallt är en väl en överdrift, hehe, men visst har man stött på ställen där de inte kan, vill eller har råd att göra det nödvändigaste när det gäller säkerhet.

Däremot hör man ofta den lite psudoparanoida klyschan att varje antivirusföretag har en avdelning som genererar virus för att de själva ska ha en anledning att finnas kvar och tjäna bra pengar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Nä nä, det talar antagligen mer för att du inte använder internetbank, eller gör banktransaktioner över nätet som så många gör. Kanske inte är gammal nog för att få ha bankkort än?

eller så e han som jag, en parranoid jävel som inte har internettbank pga sånt här samt har 3 backups på allt viktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du menar per automatik? Alla system kan drabbas av datavirus ifall användaren "godkänner" det. Nu slarvas det med definitioner, men enligt de listor som jag sett var 7:an vid släpp öppet för en hög andel trojaner, men också "äkta" virus. Tester görs i de här fallen utan antivirusprogram. Jag kan inte se att något egentligen har förändrats: en säkrare Windows, om så Vista eller 7, kräver ett någorlunda antivirusskydd. Hur bra skyddet behöver vara beror i och för sig på hur "smart" användaren är.

Det var mest, som du skriver, definitionen som jag reagerade på. De malware typer som finns till vista/7 existerar också för osx. Men många osx-användare verkar tydligen leva i någon slags förnekelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Just för att ingen lyckats.

Synd bara att det är Google som står bakom, annars vore Chrome intressant. Jag litar inte en sekund på dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Synd bara att det är Google som står bakom, annars vore Chrome intressant. Jag litar inte en sekund på dem.

Inte google själva som gjort uttalanden.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ingen som hört talas om qmail, tydligen ingen som lyckats hacka det tror jag.
Döm inte ut program innan det bevisats.

Visa signatur

Antec Sonata III - e4300 - true . 8800gts 320mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Style
Ingen som hört talas om qmail, tydligen ingen som lyckats hacka det tror jag.
Döm inte ut program innan det bevisats.

ingen som har lyckats hacka hotmail heller. Som du ser betyder det inte att explorer var säker. Stor skillnad på att ta sig in i ett enormt företags serer och göra det genom ett program på 2 mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
eller så e han som jag, en parranoid jävel som inte har internettbank pga sånt här samt har 3 backups på allt viktigt.

Mm, om banker ändå körde med krypterade tunnlar! PKI osv.

OH WAIT...

Du syftade kanske på dyslektiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Men att utnyttja datorer i botnät osv är väll nått som kan drabba vem som?
Nu är jag ifs inte så insatt. Men men..

Botnets kräver någon sorts malware/trojan/rootkit på datorn/PCn/Macen för att det ska bli en "zombiedator".

OS X kan klassas som 'säkert' pga. "Security through Obscurity".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonna
Mm, om banker ändå körde med krypterade tunnlar! PKI osv.

OH WAIT...

Du syftade kanske på dyslektiker.

Åh, va klantigt av mig. Detta gör ju det nästan omöjligt att direkt hacka sig genom till mina banksidor.
Tur att det inte finns några program eller metoder som registrerar allt som skrivs på en dator och sedan skickar detta till någon illasinnad. Tur att det inte är den typen av hacking nyheten handlar om. Annars skulle det ju kunna vara på det sättet nästan alla intrång görs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Exakt, vill man så kan man. Allt handlar om tid och tålamod som Heinkel skriver.

Ja bara man har en rejäl slägga/hammare så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haoko
Ja bara man har en rejäl slägga/hammare så.

Självklart!

Slägga, viljan våldet och vaselinet! (vad det är bra för i detta sammanhang vet jag dock inte).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Det vore som sagt oändligt intressant att se hur Opera skulle klara sig i samma sammanhang. Använder det själv och de hävdar ju själva att det är en av de säkraste läsarna. Det verkar i länken ovan som att Opera inte är med på måltavlan. Varför kan man ju undra. Är det av samma anledning som de ger upp på Chrome, fast detta inte ens redovisas då Opera är en "obskyr" läsare, eller någonting annat.

Dom går helt efter marknadsandelar, Opera har så vitt jag vet haft lite problem med vissa siter, så jag antar att det är många som kör Opera i fejk-IE läge. och då blir ju statistiken lite skev.
Operas senaste verre är ju riktigt snabb och har många funktioner de andra saknar. Tydligen populär på mobiler också. Lite synd att dom inte tog med den.

Om jag inte minns fel så klarade sig Chrome förra året från att bli hackad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
Åh, va klantigt av mig. Detta gör ju det nästan omöjligt att direkt hacka sig genom till mina banksidor.
Tur att det inte finns några program eller metoder som registrerar allt som skrivs på en dator och sedan skickar detta till någon illasinnad. Tur att det inte är den typen av hacking nyheten handlar om. Annars skulle det ju kunna vara på det sättet nästan alla intrång görs.

Ja, allt du behöver är LITE kompetens. Men detta verkar du ju helt sakna. Mm, nyheten handlar om keyloggers som läggs in på en dator via webbläsarbuggar... YE BRO.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonna
Ja, allt du behöver är LITE kompetens. Men detta verkar du ju helt sakna. Mm, nyheten handlar om keyloggers som läggs in på en dator via webbläsarbuggar... YE BRO.

så så, va inte sur för din coola komentar slog tillbaks mot dig själv. Tänk först, skriv sen så ska du se att det löser sig.

Permalänk

Enligt länken som någon skickade så var det korrekt att Chrome var med i testet, men dom hade inte hunnit komma till den dagen/tidpunkt där Chrome stod som offer för hackarna än. Dvs. utifrån den länken kan man inte dra slutsatsen att Chrome var säker, bara att dom inte hunnit med den än.

Det verkar ju som om Chrome är ganska säker, men att den skulle stå emot hackarna om dom verkligen ville har jag svårt och se.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
så så, va inte sur för din coola komentar slog tillbaks mot dig själv. Tänk först, skriv sen så ska du se att det löser sig.

Vad pratar du om? Håll dig till Fragbite eller dylikt istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Reklamen med Mange körs som en vanlig youtubefilm, det är därför ditt adblock inte rör det. Så länge du inte har blockat alla youtubefilmer.

lägg till noscript eller flashblock så slipper du se skiten

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonna
Vad pratar du om? Håll dig till Fragbite eller dylikt istället.

E det därifrån du fått dina ljupgående nätverkskunskaper tro? vad kommer härnest för kunniga komentarer? Att dom stygga hackisarna egentligen heter crackers brukar vara en favorit. Att det är skit bakom tangentbordes som ger virus brukar vara en annan.
Undrar varför det är just nätverkssäkerhet som drar till sig så mycket av inteligensreserven igentligen?
fast i och för sig, alla vill väll va som huge jackman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Hoppas firefox tar till sig lite kritik. Sandbox skulle egentligen alla webbläsare ha.

Visst tar de till sig av detta, men det är en stor förändring att "sandboxa" en befinlig webläsare som är byggd med en äldre arkitektur. Jobbet är påbörjat sen över ett år sedan och är uppdelat i flera steg. Steg 1 är att köra plug-ins som Flash, Acrobat reader etc i seperat process, det funkar i senaste alpha-releasen, detta komer göra att t ex flash inte kommer störa surfningen lika mkt och acrobat reader kommer inte "frysa" hela browsern som det kan göra idag, och om t ex flash kraschar så kraschar inte hela browsern.
Sen ska de seperara själva huvudapplikationen (med med menyer & användarinterface etc) och själva tabbarna så att de hamnar i olika processer, det är då man kan skapa en sandbox så att tabbarna & plug-insen har minimala rättigheter. Detta kommer antagligen inte vara färdigt förrän nästa år. Men vissa delar (plug-ins i seperat process) kommer redan i år.
Mer info här:
https://wiki.mozilla.org/Electrolysis

Permalänk

Någon som vet om Iphonen var en med jailbrake eller ej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Inte google själva som gjort uttalanden.

Det jag syftade på är att jag inte litar på Google, och därför vill jag inte köra Chrome.

Jag var vid tidpunkten inte medveten om att Google Chrome = Chromium + Googletillägg, så Chromium har jag tittat vidare på, specifikt då Chrome Plus och Iron. Verkar helt ok, även om t.ex. adblockern i Chrome Plus inte verkar fungera alls, så jag sitter kvar med Firefox tills vidare...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av libertyaa
Någon som vet om Iphonen var en med jailbrake eller ej?

Vet inte, men knappast. Det vore hemskt korkat av dem att testa på en jailbreakad iPhone, eftersom alla + Apple då bara skulle hävda att det berodde på jailbreak.

Visa signatur

5950X, 3090