Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
video med GTX480 ingame ljudnivå (varning för högljudnivå)

http://www.youtube.com/watch?v=IbTu4qfK88w

Har man ett chassi med hål på sidan och som står på skrivbordet så bör hörselskydd följa med (GTX480 ink klass 3 hörselskydd)

ps. lugn det är ett skämt, no offense mot de som gillar GTX480.

Låter som en hel jävla skördetrösk ju! xD

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Re: men hd ljud o bild bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordfas
har de helt glömt oss som använder datorn som media station/speldator, ati stöder mycket bättre ljud som ett exempel

Fermi är bra mycket bättre än föregående GeForce kort på ljud ut vid HDMI.

Använder samma sax som jag körde med förut i tråden...

Citat:

What is also good to mention is that HDMI audio has finally been solved. The stupid S/PDIF cable to connect a card to an audio codec, to retrieve sound over HDMI is gone. That also entails that NVIDIA is not bound to two channel LPCM or 5.1 channel DD/DTS for audio.

Passing on audio over the PCIe bus brings along enhanced support for multiple formats. So VP4 can now support 8 channel LPCM, lossy format DD+ and 6 channel AAC. One nag, Dolby TrueHD and DTS Master Audio bit streaming are not yet supported. Still, it's a huge step forward.

från Guru3D

Nu vet jag dock inte vad AMD/ATI har för stöd via sitt HDMI ljud, så vilket kort som är bättre eller sämre på den saken låter jag vara osagt.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Guru3D's Nvidia recension känns ju ungefär lika opartisk som Robert Collins (aftonbladet) volvo recensioner...

Permalänk
Avstängd
Citat:

video med GTX480 ingame ljudnivå (varning för högljudnivå)

Har man ett chassi med hål på sidan och som står på skrivbordet så bör hörselskydd följa med (GTX480 ink klass 3 hörselskydd)

Nvidia - The Way It's Meant To Be fail

Fyfan!Ingår ljudet också?Inte bara spelupplevelsen alltså,Måste ju vara ett PR trick

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igulfast
Guru3D's Nvidia recension känns ju ungefär lika opartisk som Robert Collins (aftonbladet) volvo recensioner...

Vad får dig att säga det? Sedan var det ju inte recensionen isig som var poängen, utan att don har fixat till en heldel för HDMI ljud.
Personligen tycker jag att Guru3D har bra recensioner oavsett vad det är för hårdvara dom har på bordet.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Angående temperaturen så har det alltid varit så att referens kort har en väldigt mild syn på när den ska öka fläkten. Det kommer säkert bli bättre när andra tillverkare kommer med sina kort.

Sen är 90 C i load normal med det säjer jag inte att 90 C i idle är bra. 90 C i idle är dåligt fläkt hantering.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om budgetkorten som kommer senare är lika ineffektiva, relativt varma och om dom dessutom inte fixat Dolby TrueHD and DTS Master Audio passthrough via HDMI så är det bara att glömma att peta ner en Fermi en HTPC.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Angående temperaturen så har det alltid varit så att referens kort har en väldigt mild syn på när den ska öka fläkten. Det kommer säkert bli bättre när andra tillverkare kommer med sina kort.

Sen är 90 C i load normal med det säjer jag inte att 90 C i idle är bra. 90 C i idle är dåligt fläkt hantering.

Tycker det ser väldigt påkostat ut när man tillåmed har heatpipes på en stockkylare.Aja finns bortförklaringar till allt!Skitvarm med heatpipes

Dom borde kanske skicka med ett vattenkylningspack när dom ändå håller på

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Målgruppen för Fermi är nog inte HTPC.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för länken.
Synd att du måste skriva att det är ett skämt då ljudet som ett grafikkort generar är viktig för många

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Målgruppen för Fermi är nog inte HTPC.

Ok, är inte så insatt i Nvidias roadmap. Nvidia borde ju dock ha billigare kort planerade också, vilken arkitektur bygger dom på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Tack för länken.
Synd att du måste skriva att det är ett skämt då ljudet som ett grafikkort generar är viktig för många

Hörsel skyddet var tänkt som ett skämt men, vid eftertanke så kanske det faktiskt behövs...

Problemet verkar att i testerna så är kortet i en öppen miljö men, för konsumenten så är kortet i ett chassi. GTX480 läcker relativt mycket värme till chassit och den varma luften går runt...

som det franska testet där de når 110c i ett dåligt chassi.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hörsel skyddet var tänkt som ett skämt men, vid eftertanke så kanske det faktiskt behövs...

Problemet verkar att i testerna så är kortet i en öppen miljö men, för konsumenten så är kortet i ett chassi. GTX480 läcker relativt mycket värme till chassit och den varma luften går runt...

som det franska testet där de når 110c i ett dåligt chassi.

tester är även gjorda i valt tempererat rum- jag kan gissa att kortet inte kommer idla i 90 grader helt obekymrat när det blir lite varmare i våra rum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: men hd ljud o bild bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Fermi är bra mycket bättre än föregående GeForce kort på ljud ut vid HDMI.

Använder samma sax som jag körde med förut i tråden...

från Guru3D

Nu vet jag dock inte vad AMD/ATI har för stöd via sitt HDMI ljud, så vilket kort som är bättre eller sämre på den saken låter jag vara osagt.

"One nag, Dolby TrueHD and DTS Master Audio bit streaming are not yet supported. Still, it's a huge step forward."

Dessa finns hos ati så deras är snäppet vassare för dem som kör ljud äver hdmi.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {SWEC}Rool82
Vad får dig att säga det? Sedan var det ju inte recensionen isig som var poängen, utan att don har fixat till en heldel för HDMI ljud.
Personligen tycker jag att Guru3D har bra recensioner oavsett vad det är för hårdvara dom har på bordet.

En sak man kan fundera över är att de beskriver ljudet från 480 kortet som "a notch louder" än 470 samtidigt som de visar att deras mätning gav en skilnad på 3 dbA vilket väl betyder att 480 kortet låter dubbelt så mycket som 470?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
En sak man kan fundera över är att de beskriver ljudet från 480 kortet som "a notch louder" än 470 samtidigt som de visar att deras mätning gav en skilnad på 3 dbA vilket väl betyder att 480 kortet låter dubbelt så mycket som 470?

Krävs ca 10dB för att vi ska uppleva skillnaden som en dubblering av ljudnivån, däremot är det 3dB för den dubbla effekten.

Permalänk
Medlem

Hade jag behövt uppgradera idag hade jag lätt valt ett 5870. Mer prisvärt både i inköp och elräkningsmässigt. Synd att GF100 inte levde upp till hypen!

Visa signatur

Spel: Q9550 E0@4GHz+Akasa AK967 | Asus P5Q | Leadtek GTX 280 | 8GB Mushkin SP2 6400@946MHz | Antec 1200 | 2x500GB Samsung F1 | Corsair HX620 | X-Fi XtremeGamer | Z5500 5.1 | Sennheiser PC161 | 27" Samsung+22" LG | MX518 | G15 v1 | Win7 Pro x64 / Ubuntu 9.10 x86-PAE
Slösurf: Asus EeePC 1000H | Ubuntu Netbook Rmx 9.10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Krävs ca 10dB för att vi ska uppleva skillnaden som en dubblering av ljudnivån, däremot är det 3dB för den dubbla effekten.

Det förutsätter nog att ljuden är identiskt lika map. frekvens se det här

http://www.vv.se/PageFiles/11413/las_mer_om_vagtrafikljud_och...

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på GPGPU-prestanda. Konstigt att ingen har testat det än!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
SBT=Skit bakom tangentbordet ligger bakom minst 90% av all strulande hårdvara när det gäller drivrutiner.

Bullshit. AMD/ATI har en hel del att lära av nVidia när det gäller stabilitet och kompatibilitet när det gäller grafikdrivrutiner. Prova fråga en spelutvecklare hur ATI hanterar buggrapporter och hur nVidia är i jämförelse...

Permalänk
Citat:

Sen att den har en mild syn på när den ska öka fläkten har ju att göra med att de inte vill att de ska låta som en dammsugare direkt.. Men skulle de ställas in för att hålla vettigare temps hela tiden så är du tvungen att ställa datorn i ett annat rum och ljudisolera de eller köra headset.. Kommer nog komma bättre tredjeparts kylare, men frågan är hur mycket mer de kan hantera, kortet är en strömhungrigt värmemonster ^^.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Non-referenskylare kommer vara lite svårare att få till bra när kortet avger >300W värme.

Redan referenskylaren är den bästa jag har sett. Och den låter som en jetmotor.

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Bullshit. AMD/ATI har en hel del att lära av nVidia när det gäller stabilitet och kompatibilitet när det gäller grafikdrivrutiner. Prova fråga en spelutvecklare hur ATI hanterar buggrapporter och hur nVidia är i jämförelse...

Jag trodde att ati var duktiga på att kommunicera med speltillverkarna. Om inte så är fallet så är det ju riktigt tråkigt.
Finns det någon länk du kan posta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Mycket gnäll här... Prestandan är väl som ganska förväntad,är mycket imponerad av min fps där det slår 5870 rejält på fingrarna. Priset är för högt dock men kommer väl ner ganska snart.

90 grader vid full load? ja gud så hemskt!( ironi). Vill minnas att mitt gamla Msi 4870 var upp vid 100 graders strecket o nosade vid full load.Och då sa alla Ati-tomtar här på forumet att det är väl inget"korten var ju gjorda för att klara höga temps". Men nu plötsligt säger samma personer att tempsen är "epic fail"...vet inte om man ska skratta eller gråta?.

Den största (o enligt mej den enda riktiga nedturen med kortet) är dess stömförbrukning i både idle o load. Här har Nvidia misslyckats rejält.

Blir kanske ett Msi 470 twinfrozer om nu något sådant släpps snart.

100 grader för det kortet var epic fail lixom dessa kort.
2 skärmar = 90 grader idle...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0

Själv så minns man fortfarande denna studie för Vista krascher:
http://gizmodo.com/373076/nvidia-responsible-for-nearly-30-of...

I övrigt så har jag inte noterat några större skillnader som spelare...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
något måste vara galet med techpowerups drivrutiner. 480;n delar andra plats (ja, 5970 är bästa kortet just nu) med 295;an. Någon som har en tanke om det?

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_480_PCI-Express...

Nja vette fan skulle inte säga att 295an är ett bra köp just nu, inget DX11 stöd och hyfsat likvärdigt med ett 5870 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lowlevelio
Det framgår inte vilken version av unigine heaven som sweclockers körde i sin test. Är det 1.0 eller 2.0? 2.0an är ju speciellt optimerad för gtx480, ändå blir hd5970 snabbare (trots att ati dessutom har buggar med catalyst 10.3+heaven2.0+crossfirex)

För övrigt är inte gtx480 prisvärt på något sätt.

Drivers är det enda som är bättre än atis alternativ, sli är många gånger stabilare än crossfirex. Det syns i en hel del tester där 5970 (och 5970 cf) blir långsammare än de flesta single-gpukort. Med sli är sådana problem väldigt sällsynta, tror inte det förekom i någon av testerna jag sett.

Swec testar heaven i version 1.0. Techpowerup testar med version 2.0 och det verkar gynna 480 som presterar bra där. När det krävs komplex tesselering verkar 480 trivas. Och då blir vinna/förlora diskussionerna lite vridna då var och en får titta på vilka finesser som är viktiga. 58xx trivs med 2 - 3 skärmar, 480 stöder physx osv. Jag har fått svar på vad som skall in i min låda som just nu innehåller gamla 6800 - så tack för en fin test Swec!

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det positiva är att Fermi skalar bra, det innebär att ett riktigt kort med fulla 512 kärnor kan vara en killer men innan det händer så måste TMSC gått över till en mindre eller två steg mindre tillverkning och frågan är var AMD är då.

Det mest negativa är onekligen att nVidia inte verkar ha varit helt ärlig med förbrukningen med vad det innebär för temp och ljudnivå.

Det skulle oxå vara intressant att se hur 5870 presterar med 2G minne.

En test på Sapphire Radeon HD 5870 TOXIC 2,048MB hittar du här:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=23079
Inte så omfattande test, men jag trodde en gig mera borde ge en större förändring.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Själv så minns man fortfarande denna studie för Vista krascher:
http://gizmodo.com/373076/nvidia-responsible-for-nearly-30-of...

I övrigt så har jag inte noterat några större skillnader som spelare...

Frågan är ju om dom kompenserat för mängden användare. Sedan har ju nVidia även moderkortschipsets som jag upplevt rätt instabila, inte för att det på något vis försvarar företaget

Tror det kvittar vad man kör, aldrig upplevt några större problem med drivrutiner med något märke. Kör ett 8800GTS 512mb nu och det funkar fint, nån gång var det nåt problem med nåt spel men i övrigt har det funkat bra. Likadant med de ATI-kort jag haft. Nästa kort blir dock rött, tyst ska den vara och då gäller visst inget annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
En test på Sapphire Radeon HD 5870 TOXIC 2,048MB hittar du här:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=23079
Inte så omfattande test, men jag trodde en gig mera borde ge en större förändring.

Synd de inte visade på minimum fps.