Permalänk

VGA vs HDMI

Hej
Jag har bestämt mig för att skaffa en ny datamonitor. Men jag har hakat upp mig på om man ska ha VGA som är billigare än HDMI... Jag är inte beroende av ljudet som ska komma ut ur HDMI utan kvalité messigt.
Den ska mest användas för Gaming och film tittande
Är det värt att lägga lite extra pengar HDMI eller inte?

MvH Tobbe

Permalänk
Medlem

Det är värt att skaffa med DVI eller HDMI ja, skärmar med bara VGA brukar inte vara mycket att hänga i granen ändå, ska du ha den för mycket filmtittande bör du också undvika skärmar med TN panel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

VGA kan du glömma.. men det är bara att köpa valfri skäm så får du med VGA och DVI som standard nu mera (så länge det inte är en skit skärm) och sedan köra på DVI som rent kvalitetsmässigt är lika bra som HDMI...

men får man fråga vad du har för grafikkort? eller är det en lapptopp som vi pratar om då du bara nämner just VGA och HDMI ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Nä jag kollar runt lite på data skärmar. Och om ni säger att VGA är ''dåligt'' gämfört med tex DVI.

http://cdon.se/hemelektronik/lg_w2240s-pn_21%2c5%27_full_hd_1... Är den jag kollade på först

Men jag antar att jag får ta och kolla runt lite till och Köpa en dyrare skärm med DVi

Permalänk
Medlem

Stora fördelen med DVI/HDMI över VGA är faktumet att dom skickar signalen digitalt.
VGA är analogt och kan lätt påverkas av störningar i signalen som kan innebära flimmer och annat skit. Hjälper inte heller att nyare grafikkort har mycket sämre VGA stöd än tidigare.
Vet en kompis med en Radeon 5870 som körde VGA och fick en satans massa flimrande i 3D spel.

Med en digital signal så skickas det från grafikkortet till skärmen exakt så som det ska vara. Vad jag menar är att antingen får man perfekt bild eller ingen bild typ
DVI och HDMI är essentiellt sätt exakt samma typ av digital signal. Bara HDMI även skickar digitalt ljud.

Det är som sagt helt klart värt det att lägga ett par hundringar extra för en DVI/HDMI skärm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Är denna något att ha? Den har DVI trots allt : P