Måste ram-minne sitta i samma färg på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Måste ram-minne sitta i samma färg på moderkortet?

Hej!

Har precis satt ihop min första dator själv och märkte att processorfläkten (noctua nh-dp14 eller liknande) tar väldigt mycket plats. För mycket plats för att jag ska kunna använda mig utav alla ram-platserna.

Därför satte jag dem längst ut och i varsin färg. En kompis till mig säger att det helt och dem måste sitta i färgpar för att dem ska kunna jobba tillsammans.

Så tiil frågan, stämmer hans påstående och om det gör det, vad finns det för lösningar? Köpa nya minnen? Har corsair dominator 2*4gb in den idag.

Permalänk
Rekordmedlem

Läsa manualen är en bra lösning
Det som kan hända är att det blir lite lägre kapacitet på minnesbussen, men läs manualen där står det hur minnena ska sitta för max prestanda

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Läsa manualen är en bra lösning
Det som kan hända är att det blir lite lägre kapacitet på minnesbussen, men läs manualen där står det hur minnena ska sitta för max prestanda

Läsa manualen!? Vem läser manualen? Man sliter upp förpackningen, börjar pilla med allt samtidigt och sen ställer man dumma frågor på forum istället!

Jag ska ta en kik där och se vad som gäller Tack för svaret.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det beteendet är du inte ensam om

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Moderkort är färgkodade generellt sett på minnes slottarna, Minnen idag jobbar vanligt vis i dual channel och används endast 2 av 4 möjliga slottar skall du alltid placera dem i samma färg för att få dual channel config och inte single channel.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inga problem med prestandan så kan du låta det vara men det blir inte optimalt. Om det bara är en fläkt som sitter i vägen för att få ett färgat par så kan du höja upp den en liten bit för att få plats med minnena.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att du inte har Dual/Tripple channel då beroende på vilket ditt mobo har, annars är det ju fullt möjligt men det är inte att rekommendera då det är så lätt att bara sätta det i rätt slots

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

Väcker den här tråden lite

Jag har 2 stycken minnesplatser för mina ramminnen på mitt moderkort
Dessa platser är av 2 olika färger, betyder det att jag inte kan ha dual channel på dem?
Jag har nämligen ett ram på 8Gb och ett ram på 4Gb i, men då jag vet att man helst ska ha samma storlek på ramen vid dual channel så tänkte jag isåfall skaffat ett till 8Gb ram.

Om det inte är dual channel är det värt då att skaffa ett ram på 8Gb och byta ut det på 4Gb?

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hambergaren:

Jag har 2 stycken minnesplatser för mina ramminnen på mitt moderkort
Dessa platser är av 2 olika färger, betyder det att jag inte kan ha dual channel på dem?
Jag har nämligen ett ram på 8Gb och ett ram på 4Gb i, men då jag vet att man helst ska ha samma storlek på ramen vid dual channel så tänkte jag isåfall skaffat ett till 8Gb ram.

Om det inte är dual channel är det värt då att skaffa ett ram på 8Gb och byta ut det på 4Gb?

Tror att det numera ofta är så smart, att du i ditt fall kör halva 8GB modulen + 4 GB i dual channel, och andra halvan av 8GB i singel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |