Copyright, vem bär ansvaret när jag som webbyrå bygger en hemsida?

Permalänk

Copyright, vem bär ansvaret när jag som webbyrå bygger en hemsida?

Hej!

Jag kommer fatta mig kort, jag har en kund som vill att jag ska lägga upp bilder och text på deras hemsida som jag håller på och bygger, men jag vet att detta är copyright skyddat material , men det är han som har skickat alla bilder och text till mig via mail.

Vad har jag för ansvar som Webbyrå att se till att material som läggs upp på sidan inte är copyright skyddat?

Det ligger i hans ansvar att bistå med text och bild som ska finnas på hemsidan.

Tacksam för svar, även tacksam för möjliga källor för lagar om copyright som tar upp just detta dilemmat.

Mvh Robin!

EDIT: Jag hade det ganska tydligt i mitt kontrakt att det var "beställarens" ansvar att de bilder och text han/hon bistod med inte var copyright skyddade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den som står som ansvarig för informationen enligt avtal, skulle jag tro.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Minns att jag själv letade efter detta och blev skickad till bildombudsmannen.se

Från deras Frågor och svar:

Fråga:
Hejsan. En liten fundering. Ifall vi gör en hemsida åt ett företag, det företaget skickar oss text och bilder som ska vara på hemsidan. Vi gör klart hemsidan och säljer den till företaget. Efter ett tag hör ett annat företag av sig till oss och påpekar att det var deras texter och bilder som vi la upp på hemsidan. Vems fel är det?
Mattias

Svar:
Företaget som gav er bilderna och som ger ut hemsidan. Jag förutsätter att adressen till hemsidan är företagets. Det är alltid bäst att gardera upp sig med ett avtal med ett levererande företag att de är ansvariga för att relevanta upphovsrättsavtal finns beträffande det material som de levererar till er. Kom också ihåg att t ex fotografens namn alltid skall anges, så att ingen tvistefråga därom behöver uppstå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Den som står som ansvarig för informationen enligt avtal, skulle jag tro.

Tack, jo jag tror du har helt rätt.

Skrivet av MadFred:

Minns att jag själv letade efter detta och blev skickad till bildombudsmannen.se

Från deras Frågor och svar:

Fråga:
Hejsan. En liten fundering. Ifall vi gör en hemsida åt ett företag, det företaget skickar oss text och bilder som ska vara på hemsidan. Vi gör klart hemsidan och säljer den till företaget. Efter ett tag hör ett annat företag av sig till oss och påpekar att det var deras texter och bilder som vi la upp på hemsidan. Vems fel är det?
Mattias

Svar:
Företaget som gav er bilderna och som ger ut hemsidan. Jag förutsätter att adressen till hemsidan är företagets. Det är alltid bäst att gardera upp sig med ett avtal med ett levererande företag att de är ansvariga för att relevanta upphovsrättsavtal finns beträffande det material som de levererar till er. Kom också ihåg att t ex fotografens namn alltid skall anges, så att ingen tvistefråga därom behöver uppstå.

Tack så mycket, det svarade precis på vad jag tänkte

Och jag har ett mycket bra avtal som är noga skrivet och tydligen tog upp just detta dilemmat, så jag borde vara säker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rawdesigns:

Tack, jo jag tror du har helt rätt.

Tack så mycket, det svarade precis på vad jag tänkte

Och jag har ett mycket bra avtal som är noga skrivet och tydligen tog upp just detta dilemmat, så jag borde vara säker.

Det kan ju vara schysst att meddela kunden att materialet är copyright skyddat, det kan ju t.om. vara så att dom har ett avtal med ägaren där dom får använda detta material.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Det blev så att jag drog ett långt mail om copywright lagen och inkluderade ett citat ifrån vårt kontrakt där det stod tydligt att ansvaret låg hos personen som bistod med material

Visa signatur