Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows 7 hittar inte min HDD under installation, nybygge!

Permalänk
Medlem

Windows 7 hittar inte min HDD under installation, nybygge!

Har ett problem, startade datorn o kom till clickBIOS som är MSI:s panel, verkar som allt e rätt o så cpu ligger på bra hastighet o 76 grader men jag tror inte den hittar min HDD för att det står bara "hard disk o ja försökte installera windows 7 men den hittar inte heller min HDD, vad fan kan felet vara då jag vet att jag kopplade i satakabeln till moderkortet samt den till PSU. Min optical drives syns o fungerar som den skall... Måste installera windows men hur ska jag göra det då den inte hittar HDD :C ?

Specs: Intel Core i5 2500k MSI P67 C45, GTX 560 ti OC, SAMSUNG SPINPOINT 7200 RPM HDD, XFX 650w PSU, FD R3 chassi

Permalänk
Medlem

Det jag har bidra med avhjälper inte problemet att du inte hittar hårddisken. Men 76 grader på cpu i bios är riktigt högt, prova montera om kylaren med ny kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Det jag har bidra med avhjälper inte problemet att du inte hittar hårddisken. Men 76 grader på cpu i bios är riktigt högt, prova montera om kylaren med ny kylpasta.

jasså? Säker på detta då? Använder stockkylaren med redan förinstallerad kylpasta. Har ingen annan kylpasta,men hursomhelst, någon måste veta vad mitt problem med att hitta HDD är? Är det farligt för CPU med så högt gradtal i bios? Det är MSI bios som sade att den låg på runt 70 grader,

Permalänk
Medlem

Om jag går till system status ser jag SATA1: Optical drive och märket på den, men sedan är det SATA2: Not Present SATA3:Not present osv osv. Varför ser jag inte min HDD? Den är ikopplad!

Permalänk
Rekordmedlem

För att du kopplat på en avstängd kontoller? för att du ställt in nått annat fel, kanske raid ?, för att hdn är trasig ?, startat disken upp? vibrerar den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

använder du ahci eller raid? i så fall är det möjligt att du får installera drivrutinerna när du installerar windows för att den ska hitta hddn

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

jag är riktigt orolig nu då det står att min cpu gick upp till 97 grader i MSI egna BIOS som startas automatiskt! Fattar inte varför, använder stockkylaren med den pastan som var på från början o jag ser ju att den snurrar. Vad ska jag göra? Gå till inet å säga att jag kmr upp i så höga grader? Vad kan vara fel? Kylpastan kan väll inte gö så stor skillnad, det var inte alls mkt som var på men det borde ju va tillräckligt...

Sedan ang. HDD, jag använder inte raid, hur vet man ifall disken startas upp? Ska kolla om den vibrerar nåt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du monterat kylaren rätt då? tagit bort skyddsplast ? har du kontakt mellan cpu o kylaren ? 97 är ingen bra siffra även om sensorer kan visa fel, känns kylaren varm , den borde vara det om cpun är 97, man är den isolerad av plast så led inte värmen över

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilket skyddsplast Det är ingen plast mellan cpun o kylaren iallf det e ja rätt säker på för på kylaren satt kylpastan på o den har smetats ut på cpun. tog nyss av kylaren o kände inte alls att den var varm. Hur kan man montera kylaren fel btw? Jag satte bara ner de där plupparna i hålen å vred som pilarna visade på kylaren, sedan står det nog fel i manualen dock för det står att man inte alls ska vrida dem men däremot att man ska vrida dom 90 grader när man ska ta bort den åt ett håll som inte alls går att vrida åt. Fan ska jag göra? gå till inet eller ringa om hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du monterat kylaren rätt då? tagit bort skyddsplast ? har du kontakt mellan cpu o kylaren ? 97 är ingen bra siffra även om sensorer kan visa fel, känns kylaren varm , den borde vara det om cpun är 97, man är den isolerad av plast så led inte värmen över

Vilket skyddsplast Det är ingen plast mellan cpun o kylaren iallf det e ja rätt säker på för på kylaren satt kylpastan på o den har smetats ut på cpun. tog nyss av kylaren o kände inte alls att den var varm. Hur kan man montera kylaren fel btw? Jag satte bara ner de där plupparna i hålen å vred som pilarna visade på kylaren, sedan står det nog fel i manualen dock för det står att man inte alls ska vrida dem men däremot att man ska vrida dom 90 grader när man ska ta bort den åt ett håll som inte alls går att vrida åt. Fan ska jag göra? gå till inet eller ringa om hjälp?

Permalänk
Rekordmedlem

Om pastan smetat ut är ju skyddsplasten borta, har du kollat disken på alla portar och kollat så det inte finns nått annat än normalt sataläge aktivt ?
att felmontera kylare är inte helt ovanligt , det har hänt förut o kommer att hända igen, på samma sätt som moderkortsdistanser, men dina sitter rätt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om pastan smetat ut är ju skyddsplasten borta, har du kollat disken på alla portar och kollat så det inte finns nått annat än normalt sataläge aktivt ?
att felmontera kylare är inte helt ovanligt , det har hänt förut o kommer att hända igen, på samma sätt som moderkortsdistanser, men dina sitter rätt ?

mina distanser sitter rätt det är jag säker på, skruvarna går ju genom kortet till chassit, disken vibrerade vid start men slutade o blev helt tyst efter ett tag. konstiga e att först låg cpun på 70 grader hela tiden men nu går den aldrig under 90.... fattar fan ingenting, vad kan påverka?

Dessutom sitter fanimej kabeln till moderkortet Sata 6gbs från disken fast, kan inte få ut den. Riktigt dåligt, min sata disk är 6gbs men funkar den om ja kopplar till en 3gbs port? ba för o testa ifall den funkar

Permalänk
Medlem

insåg nu att min disk är 3gbs, kopplade den till 6gbs port, det är felet eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Ne det är nog inte felet, men att din kontakt fastnat tyder ju på att den är felmonterad, prova med en annan sata kabel eller försök få loss kabeln, den kan vara skadad, de ska inte sitta så de inte går att lossa igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ne det är nog inte felet, men att din kontakt fastnat tyder ju på att den är felmonterad, prova med en annan sata kabel eller försök få loss kabeln, den kan vara skadad, de ska inte sitta så de inte går att lossa igen

testade en annan sata kontakt o nu hittar iallafall windows 7 disken, det är bra. Men har fortfarande ett problem kvar, och det är cpun. Eller kan den ha haft något att göra med att hårddisken inte fungerade som den skulle? Håller på att installera windows 7 nu så kan ej kolla tempen men e rädd för att min cpu ska skadas under denna process! kan den det?

Permalänk
Medlem

Märkte en annan sak som jag inte vet ifall det är meningen eller ej, men på mitt grafikkort som är ett GTX 560 ti, snurrar endast en utav 2fläktar som synes. Är det pga det inte behövs två st just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Låsclips på sata kabeln?

Ja det är det, men jag trycker ner den ändå vill den inte lossna. Skit i det nu, hjälp mig med processorn o dess höga temps. Kan det helt enkelt bara vara MSI som visar info åt helvete? snart e win 7 klarinstallerat

Permalänk
Skrivet av satero:

Ja det är det, men jag trycker ner den ändå vill den inte lossna. Skit i det nu, hjälp mig med processorn o dess höga temps. Kan det helt enkelt bara vara MSI som visar info åt helvete? snart e win 7 klarinstallerat

hur kan du installera windows 7 om den inte hittar HDD? :S

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

hur kan du installera windows 7 om den inte hittar HDD? :S

skrev ju att ja gjorde det sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Där har du felet MAN SKA INTE VRIDA!!

1 rikta in pinnarna så skåran pekar in mot centrum av kylaren
2 montera kylaren genom att rejält och bestämt trycka ner 2 pinnar åt gången diagonalt
3 Klart, absolut ingen vridning efter

Så ja man kan lyckas montera kylaren fel, vilket du också gjorde genom att vrida.

Hårdisken sen, kolla så du har anslutet Din HD till SATA0 på dom kontakter som tillhör intels sydbrygga
då ska det inte vara några problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ggustavsson;11006062"]Där har du felet MAN SKA INTE VRIDA!!

1 rikta in pinnarna så skåran pekar in mot centrum av kylaren
2 montera kylaren genom att rejält och bestämt trycka ner 2 pinnar åt gången diagonalt
3 Klart, absolut ingen vridning efter

Så ja man kan lyckas montera kylaren fel, vilket du också gjorde genom att vrida.

Hårdisken sen, kolla så du har anslutet Din HD till SATA0 på dom kontakter som tillhör intels sydbrygga
då ska det inte vara några problem[/QUOTE

Vet inte om du sett intels kylare, men det är ju en pil och hur ska den vara när den är installerad? Ska peka rätt på CPUn eller peka mer utåt, ser mkt logiskt ut att vrida den som pilarna visar

Jag vet inte ifall min kanske var felvriden från början, så hur ska fästena peka exakt? förstod inte riktigt när du sa rika pinnarna. tack annars, du tror det är anledningen? sitter förresten o skriver på denna nya datorn med möjligtvis felinstallerad kylare

Permalänk
Medlem

Asså herrejävlar, nu tog jag av min kylare o vred grejerna som de var först o som bilden visar på manualen o sedan gjorde som du sade, bara satte ner dem i hålen. Sedan startade jag datorn o hela kylaren flög av, nu finns risken att hela skiten pajat ju?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Asså herrejävlar, nu tog jag av min kylare o vred grejerna som de var först o som bilden visar på manualen o sedan gjorde som du sade, bara satte ner dem i hålen. Sedan startade jag datorn o hela kylaren flög av, nu finns risken att hela skiten pajat ju?!

Efter att ha läst ditt första inlägg, skummat igenom tråden lite och nu läst detta så tycker jag du ska avbryta det du håller på med och skaffa hjälp ifrån någon kunnig. Om inte du har en kunnig vän så ta kontakt med något företag och fråga om de kan hjälpa dig.

Låter som att du håller på att första hela datorn, gör inte saker värre än vad de redan är.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

okej nu sitter kylaren som den ska, man var visst tvungen att trycka ner de spetsarna rätt hårt för de ska fastna. hoppas inget pajade, men vilket program bör jag använda för att mäta min cpu då jag inte kommer in i min BIOS längre trots ja trycker både F1, F3, o delete när datorn startas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Efter att ha läst ditt första inlägg, skummat igenom tråden lite och nu läst detta så tycker jag du ska avbryta det du håller på med och skaffa hjälp ifrån någon kunnig. Om inte du har en kunnig vän så ta kontakt med något företag och fråga om de kan hjälpa dig.

Låter som att du håller på att första hela datorn, gör inte saker värre än vad de redan är.

Lugn, den sitter rätt nu. Den kyler som den ska, enligt flertal program ligger den runt 30 grader. DOCK snurrar endast en utav mina två fläktar på grafikkortet, varför?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om fläkten går runt om du vrider för hand, ingen kabel eller nått som stoppar den ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om fläkten går runt om du vrider för hand, ingen kabel eller nått som stoppar den ?

Nej, inget ivägen. Den går runt.

Permalänk
Rekordmedlem

Skumt, du kanske ska fråga om det i en egen tråd ? det kan ju locka in nån som har samma grafikkort som vet hur det ska funka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skumt, du kanske ska fråga om det i en egen tråd ? det kan ju locka in nån som har samma grafikkort som vet hur det ska funka.

Har faktiskt gjort det, men inte fått något bra svar ännu från någon erfaren användare.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1007986-geforce-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av satero:

mina distanser sitter rätt det är jag säker på, skruvarna går ju genom kortet till chassit, disken vibrerade vid start men slutade o blev helt tyst efter ett tag. konstiga e att först låg cpun på 70 grader hela tiden men nu går den aldrig under 90.... fattar fan ingenting, vad kan påverka?

Moderkortsdistanser sitter under moderkortet, de går absolut inte igenom. De ska genom att höja upp moderkortet förhindra kortslutning som annars förstör detsamma. Det ska sitta lika många distanser som monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre. Sedan skruvar du fast moderkortet i distanserna med rätt sorts skruv.

Är du det minsta osäker, lägg upp bilder. Gör du fel här kan datorn förstöras permanent.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro