Två problem med datorn: Startproblem och svart rektangel på skärmen.

Permalänk

Två problem med datorn: Startproblem och svart rektangel på skärmen.

Hejsan!

Jag har lite problem med min gamla dator och jag börjar bli trött på det nu.
Det första problemet och de ända som händer ofta är att ibland när jag startar om datorn eller ska starta den för första gången efter en flytt så vill den ej starta. Det som händer är att fläktar, hård-disken och dylikt börjar snurra men får varken bild eller boot-up så vitt jag vet, datorn stängs då av direkt när jag trycker på start/av-knappen om de har någon betydelse. Och ända jag gör för att lösa problemet är väl att dra ut nätsladden, trycka på startknappen, stoppa tillbaka nätsladden igen och vänta.

Det andra problemet som bara hänt två gånger hittills är att när jag slösurfar så hänger sig datorn och ett svart sträck dyker upp på skärmen ,

, och undrar nu vad i hela friden de är som orsakar detta? Är rätt säker på att de inte är temperatur-relaterat i alla fall men är inte helt hundra på det.

Får hoppas att ni förstår någonting alls av de jag försöker förklara här, kan gärna försöka förklara bättre om de är någonting som är oklart för er imorgon, skulle nämligen vara jätte skönt om man kunde få reda ut vad problemet(n) är så man slipper slita av sig håret så fort man ska på lanparty.

Mvh Isac Norgren!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ändrade trådrubriken så att den beskriver de problem du har. *trådrubrik redigerad*

Berätta vilka delar du har inklusive nätaggregat och hur gamla de är. Vem har byggt ihop den? Hur ser ventilationen ut. Är datorn rengjord regelbundet?

Startproblemet kan vara dåligt nätaggregat eller andra delar som krånglar, t ex grafikkort eller minnen. Montera om datorn noggrant och eventuellt byta nätaggregat kan lösa det.

Det senare problemet ser ut om ett varningsfönster, men som aldrig hinner bli färdigt eftersom datorn hänger sig. Kan bero på många saker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ändrade trådrubriken så att den beskriver de problem du har. *trådrubrik redigerad*

Berätta vilka delar du har inklusive nätaggregat och hur gamla de är. Vem har byggt ihop den? Hur ser ventilationen ut. Är datorn rengjord regelbundet?

Startproblemet kan vara dåligt nätaggregat eller andra delar som krånglar, t ex grafikkort eller minnen. Montera om datorn noggrant och eventuellt byta nätaggregat kan lösa det.

Det senare problemet ser ut om ett varningsfönster, men som aldrig hinner bli färdigt eftersom datorn hänger sig. Kan bero på många saker.

Aah okej tackar för det

Ja det som sitter i bukren är då E8500 oklockad, 9800GT med AC Accelero Twin Turbo Pro, Asus P5n-D, Två GB Corsair minne i 800 MHz allt de är väl rätt gammalt nu sen har jag ett "nytt" nätagg ifrån Corsair TX 650W som är 1 år.
Är ju då jag som byggt ihop den ett helt själv och har även skött städningen utav datorn med hjälp av kompressor. Ventilationen är väl mindre bra i chassit. med tanke på att Gpun idlar i 50 grader med Twin Turbo Pro kylaren.

Gissar väl på att rutan hänger ihop med de som blir fel vid start-up, eller är jag helt ute och cyklar där?

Mvh Isac Norgren

*Edit* Kan förövrigt påpeka att datorn är ombyggd ett ex-antal gånger efter inköp och problemet har inte löst sig.

*Edit 2* Nu har datorn börja FPS droppa ner till 7 ish FPS när jag ser på 720P filmer.. Vet inte vad de är som händer -.-

Visa signatur
Permalänk

Vet inte om ni blir jätte arga på mig nu för att jag mini bumpar min egna tråd lite så här i smyg :]
Men men.
Tänkte bara påpeka att när jag kollade Health på min HDD i Hd Tune Pro så står det som följer.

Och undrar dom som följer om de kan påverka något av mina gamla problem också upp står ju ett nytt..
Bör jag införskaffa mig en ny HDD snarast eller håller den en månad tills jag köper ny dator?

Mvh Isac

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte bump om du tillför ny, relevant information, som här.

Disken är på väg att dö och du bör byta snarast. De specifika felen SMART visar är att skivorna och/eller huvuden är skadade och disken försöker flytta de till reservspår, men det räcker inte till och data kommer och håller på att försvinna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är inte bump om du tillför ny, relevant information, som här.

Disken är på väg att dö och du bör byta snarast. De specifika felen SMART visar är att skivorna och/eller huvuden är skadade och disken försöker flytta de till reservspår, men det räcker inte till och data kommer och håller på att försvinna.

Okej vilken tur då!
De där lät ju inte alls som någon höjdare. Får väl köpa mig en ny HDD.

Visa signatur