Permalänk
Medlem

Trash

Tjenare folkens, jag ær en ny macanvændare, faktiskt inte en riktig macanvændare ens
Tænkte køpa mej en MacBook Air, men googlar lite som tur ær och finner att det "kanske" kommer en ny version med sandy bridge i de kommande 2 månaderna så væntar på den.

Under tiden ville jag se efter hur jag gillar OS X som ju ær det man betalar før (plus att mba ær extremt bærbar och snygg) så jag skaffade en MSI Wind som det nu ligger OS X 10.6 på, allt fungerar toppen tycker jag men jag har 2 frågor.
Hur får jag bort ikonerna från skrivbordet? Hårddisken ligger dær alltid, och ibland ligger vissa program dær med.

Och apropå hdd, så ser jag att hårddiskutrymmet ryker fort som attan, har eg ingenting på hårddisken men har slængt en hel del så jag vill tømma papperskorgen, men ingenting hænder, jag får upp en progressbar som på bilden under, men den kan stå på i timmar och tugga utan att något hænder, googlade lite och læste att jag bør hålla in funktionsknappen før att ta "secure empty trash" vilket jag nu testat men det ær detsamma oansett, blir inte kvitt innehållet i papirskurven :S

What to do What to do?
Køpa en riktig Mac helt klart, men det kænns som sagt lite dumt nu nær detk ommer en ny version nær som helst med bættre prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Under Finder --> Preferences --> General kan du välja vad du vill ska synas som ikoner på skrivbordet.

Under Finder --> Preferences --> Advanced kan du bocka ur "Empty Trash securely".

Vad menar du förresten med att programmen ligger på skrivbordet? Är det dmg-filer? I så fall är det image-filer som innehåller program. Dra programmen till program-mappen på din dator och sedan kan du högerklicka och välja eject på dmg-filen. Då har du i princip installerat programmet på din dator.

EDIT: Nu bemöda jag mig att titta på din bild. Det är dmg-filer.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack då ær ett, om æn det minsta av mina problem løsta iallafall. Dock ære det hær med hårddiskutrymmet som børjar ta slut før att jag inte kan tømma papperskorgen lite værre,

Testat:
Høgerklick empty trash
Funktion Høgerklick Secure Empty Trash

progressbar kommer fram men står helt still :/
Førstår att eftersom det inte ær en riktig mac kan det uppstå en del problem och eventuella løsningar kanske inte fungerar heller men KANSKE och det vore ju toppen.

Permalänk
Medlem

Tackar før hjælpen med det førsta "problemet" iallafall det blev lite snyggare på skrivbordet nu utan de dær ikonerna, angående papperskorgen som inte gick att tømma fick jag ta terminalen till hjælp.

gjorde som så!

terminal:
sudo rm -rf
Sedan dra filerna från trash till terminalen, enter, admin pass sedan var de borta før alltid. gøtt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat det som står på rad två i mitt inlägg?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jodå och jag fick bort allt från skrivbordet, men papperskorgproblemet kvarstod, men det går bra med sudo rm -rf
Nu ær allt som det skall, gick till och med att tømma trashcan normalt efteråt måste vart någon fil som jævlades med systemet, vissa var 20gb etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske är jag som är vimsig, men såg du denna rad:

Under Finder --> Preferences --> Advanced kan du bocka ur "Empty Trash securely".

Den har inget med skrivbordet att göra utan bör göra så att du tömmer snabbare. Men funkar det nu är det bara att gratulera.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com