Behöver tips: 5.1/5.0 ljudsystem ::: Litet rum ::: Max 7K inkl. Receiver

Permalänk
Medlem

Behöver tips: 5.1/5.0 ljudsystem ::: Litet rum ::: Max 7K inkl. Receiver

Tjena! Jag tänkte sätta ihop ett ljudsystem och har lite frågor. Mitt rum är väldigt litet, ca 11,5 m2 (3,5*3,0m). Kommer bo här ca ett år till innan jag kommer flytta till ett korridorsrum/studentlägenhet.

Jag kollade först på Dynavoice Challenger m-65 inkl Receiver (Yamaha V667):
http://fynda.se/index.php?prodid=4109&ref=

Detta kostar 6995 och har ju allt jag behöver (förutom möjligtvis sub som jag kan köpa när jag flyttar). Dock har jag hört att golvhögtalare är en dålig idé till små rum som det jag bor i och möjligtvis studentlägenheter. Kollade därför på
Proson Reality Sat 31 SA (v.2) 5.1-Paket:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3391

Är detta vettigare till mitt rum eller är jag felinformerad? Vill ha ett system som jag fortfarande är nöjd med när jag flyttar härifrån. Några andra rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Jag tror mest att det är grannarna som bryr sig om högtalarna står på golvet. Jag kör själv på 5 små sateliter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=686734 som sitter på väggen och en subwoofer som jag köpte på blocket.

Permalänk

Dynavoice F-6 EX kanske ? tänkt på att M-65 är väldigt djupa/stora

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag funderar nu på att köpa m-65 2.0 istället, då jag hört att deras bas är bra (planerar dock köpa en sub när jag flyttar härifrån). Tänkte isåfall köpa resterande högtalare sen. Tror ni att 2.0 Dynavoice m-65 skulle fungera väl i rummet? Tänkte ha högtalarna såhär isåfall:

o = högtalare x = sittplats

3,5m
|o----o---|
| | 3m
|---x------|

Alternativt, som föreslaget, kan jag ju köra på Magic istället. Fast m-65 är väl samtidigt bättre? Tänkte ha dessa länge så investerar hellre i m-65 om det inte skulle orsaka problem med ljudet för rummet jag bor i.

EDIT: Kan inte få till "illustrationen" rätt, men är helt enkelt 3m*3,5m. Högtalarna skulle alltså vara nästan 3m ifrån sittplatsen

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Skrivet av vane505:

Tack för svar!

Jag funderar nu på att köpa m-65 2.0 istället, då jag hört att deras bas är bra (planerar dock köpa en sub när jag flyttar härifrån). Tänkte isåfall köpa resterande högtalare sen. Tror ni att 2.0 Dynavoice m-65 skulle fungera väl i rummet? Tänkte ha högtalarna såhär isåfall:

o = högtalare x = sittplats

3,5m
|o----o---|
| | 3m
|---x------|

Alternativt, som föreslaget, kan jag ju köra på Magic istället. Fast m-65 är väl samtidigt bättre? Tänkte ha dessa länge så investerar hellre i m-65 om det inte skulle orsaka problem med ljudet för rummet jag bor i.

EDIT: Kan inte få till "illustrationen" rätt, men är helt enkelt 3m*3,5m. Högtalarna skulle alltså vara nästan 3m ifrån sittplatsen

Uppskattar all hjälp!

Mät lite och kolla om dom får plats för jag kan tro att dom är mycket större i verkligheten, kom ihåg att bas portarna är på baksidan

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Har mätt. Högtalarna är D:40 och B:20. Jag har 50 i både djup och bredd. Bör det räcka?