SweClockers drop!

Fotograf söker 30" högupplöst IPS skärm för redigering

Permalänk
Medlem

Fotograf söker 30" högupplöst IPS skärm för redigering

Hej,

Nu när det finns stora högupplösta IPS skärmar som inte kostar så vansinnigt mycket har jag sneglat på denna...

http://www.inet.se/artikel/2201029/dell-ultrasharp-30-u3011-i...

och undrar vad som är väsensskillnaden mot Eizo skärmar som kostar nästan det tredubbla och ligger utanför min budget, som denna...

http://www.dustinhome.se/pd_5010447255.aspx

Andra förslag på skärmar i den storleken och upplösningen som kostar max 15000:- är också välkomna, användningen blir i första hand fotoredigering med Photoshop och Lightroom. Spelprestanda är helt ointressant och filmvisning har jag annan utrustning för, IPS panel är ett krav

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Det är ett ganska begränsat utbud på skärmar i denna klass. Men Dell skärmen som du länkar är enligt min mening en bra skärm. Just nu finns den dessutom till ett förträffligt pris hos Dustin Home, som verkar köra kampanj på premium skärmar från Dell.

Dell U3011 för 9 990 kr, ett prisvärt alternativ. (EDIT: Enligt uppgift är denna även fabrikskalibrerad, vilket är ett starkt plus.)
http://www.dustinhome.se/pd_5010483369.aspx

Dell U2711 för 6 190 kr, väldigt prisvärd dock bara 27".
http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx

HP ZR30W för 12 494 kr, en omtyckt skärm.
http://www.dustinhome.se/pd_5010461710.aspx

LG W3000H för 9 990 kr, en trevlig bildskärm från LG.
http://cdon.se/hemelektronik/lg_w3000h-bn%252f30%22_lg_wide_t...

Dessa är enligt mig, de bästa alternativen för din prisklass, personligen skulle jag nog välja Dell U3011 för dess attraktiva pris. Men samtliga av dessa är likvärdiga, samt med mycket god bildkvalité överlag.

Skrivet av sorkin:

och undrar vad som är väsensskillnaden mot Eizo skärmar som kostar nästan det tredubbla och ligger utanför min budget, som denna...
http://www.dustinhome.se/pd_5010447255.aspx

Eizo skärmen kan liknas vid en reference skärm. Dessa skärmar är utformade för hårdvarukalibrering, dvs. att skärmen ställs in automatiskt på rätt värden. Skall man arbeta med bildbearbetning inför tryck, är det lämpligt att använda en sådan skärm som matchar Adobes RGB omfång.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Tack för input, du bekräftar också att Dell skärmen är ett bra val och hjälpte mig hitta ett bättre pris.
Det får bli en sådan, räknar med att det blir ett lyft från min 4 år gamla PVA panel på 1920X1200 som var på topp när jag köpte den. Ska bli fint med mer plats för photoshop paletterna utan att själva bilden blir för liten. Jag kalibrerar med en Gretag i1 spektrometer och ligger skärmen nära dom 6500K jag är van vid så blir gammakorrigeringen liten i färgkanalerna.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Tack för input, du bekräftar också att Dell skärmen är ett bra val och hjälpte mig hitta ett bättre pris.
Det får bli en sådan, räknar med att det blir ett lyft från min 4 år gamla PVA panel på 1920X1200 som var på topp när jag köpte den. Ska bli fint med mer plats för photoshop paletterna utan att själva bilden blir för liten. Jag kalibrerar med en Gretag i1 spektrometer och ligger skärmen nära dom 6500K jag är van vid så blir gammakorrigeringen liten i färgkanalerna.

Skriv gärna några ord i tråden när du testat skärmen lite. Letar själv efter större skärm som främst används till att läsa / programmera samt foto och videoredigering. Sitter med en Eizo S2000 (20", 1600x1200) och enda nackdelen med den är upplösningen.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Ja, jag återkommer med en lite review när jag testat den och kalibrerat och allt, kommer att bedöma den bara med avseende på fotoredigering.
Såg att Webhallen hade den för samma pris så jag kan köpa den över disk, ämnar åka och göra det om en timme och koppla in den i kväll

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sorkin:

Ska bli fint med mer plats för photoshop paletterna utan att själva bilden blir för liten. Jag kalibrerar med en Gretag i1 spektrometer och ligger skärmen nära dom 6500K jag är van vid så blir gammakorrigeringen liten i färgkanalerna.

Det är aldrig fel för PS att ha en sekundärskärm för alla verktygbars, layers etc etc för att maximera den aktiva ytan på primärskärmen, då det är en MVA som du har tidigare går det antagligen med fördel att köra den i Pivot för att ha rimligt nära till verktygen.

Ser fram emot recension, men behåll gärna din gamla för sekundär info. Arbetsyta kan man aldrig få nog med

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är aldrig fel för PS att ha en sekundärskärm för alla verktygbars, layers etc etc för att maximera den aktiva ytan på primärskärmen, då det är en MVA som du har tidigare går det antagligen med fördel att köra den i Pivot för att ha rimligt nära till verktygen.

Ser fram emot recension, men behåll gärna din gamla för sekundär info. Arbetsyta kan man aldrig få nog med

Jag kommer att behålla min gamla skärm också, det är inte någon dålig skärm alls och jag kommer att parkera den i sommarstugan under sommaren. Där redigerar jag bilder med en lite men kraftfull laptop, att ha en riktig skärm där kommer att underlätta.

Jag har tidigare kört dubbla skärmar under en period men tyckte det var jobbigt att flytta blicken mellan dom för att komma åt verktygspaletterna. Tror den nya är stor nog för både bild och paletter och att ett stort lyft blir i Lightroom där det blir mycket mer bild kvar mellan dom andra fälten och lättare att se helheten.

Skärmen är nu inköpt och väntar i bakluckan på min bil på kvällens inkoppling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu är den igång!

Mina intryck...

Jösses vad stor den är!
När jag tar upp Lightroom i fullskärm med en stående bild, en filmstrip i botten och fältet med valen synliga ovanför, är själva fotobilden i "fit" läge fortfarande stor som en verklig A4. Likaså i Photoshop har jag massor med plats för bilden även när jag har dom verktygspaletter jag vill synliga. 400 extra pixlar på höjden gör att jag bara behöver en spalt paletter.

Färgåtergivning
Redan dom färdiga presets som finns är mycket bra och ger rika och vackra färger. Men jag har nu kalibrerat skärmen med min Gretag EyeOne 2 till 6500K.

Kalibrering
Jag kalibrerade så långt det gick mha inställningar i OSD menyn för att undvika gammakorrigeringar i grafikkortets LUT. Det funkade perfekt och dom genererade gammakurvorna är spikraka. Enda lilla problemet är ljusstyrkan, jag kom inte ner till 120 candela utan kalibrerade till 130 i stället, det är inte ett verkligt problem i sig. Jag är superglad att den gick att manuellt hårdvarukalibrera så bra.

Varning till fotografer...
Jag tyckte bilderna såg mer skärpta ut än innan och det visade sig finnas en inbyggd skärpning i skärmen som var påslagen till 50% från början. Viktigt att stänga av den så man ser om man skärpt bilden rätt och inte luras av skärmens skärpning. När jag stängde av det kände jag igen mina bilder.

Funktioner...
Massor med utgångar, DVI, displayport, HDMI och VGA, jag kopplade in den med medföljande DVI kabel och det funkar perfekt.
Inbyggd USB hub kopplade jag in med en medföljande kabel, nu kunde jag sätta kalibratorn i en USB ingång på skärmen i stället för att dra den från datorn dit. Även mottagaren för mitt trådlösa tangentbord och mus sitter i skärmen samt att jag kan ha min minneskortläsare på skrivbordet utan en massa sladdar på tvärsen. Det finns en inbyggd kortläsare i skärmen som tyvärr inte läser CF kort så den har jag ingen nytta av då alla kamerakorten jag använder är just CF.

Utseende...
Snygg med stor impfaktor

Till sist...
Kanonköp, vet inte vad som kunde varit bättre med en tre gånger så dyr skärm

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kul med lite användaråsikter om bildskärmar och där det handlar om annat än 1000+fps och nanosekunders responstid.

Nu vet jag inte om sharpening fungerar likadant som på U2410, men där verkar 50% vara "av" och ju längre ner man går desto suddigare blir det, även texten blev suddig när jag drog ner mot 0%. Ska dock konsultera manualen innan jag bestämmer mig för vad som är "rätt".

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||