Var kan jag få tag på ett nytt Windows XP?

Permalänk

Var kan jag få tag på ett nytt Windows XP?

Min gamla dator med Win XP som jag har för spel har dött p g av överslag vid åska. Helt död=startar inte. Jag har använt den för mina äldre spel och vill kunna fortsätta med detta då spelen flyter väldigt bra i XP. Men var kan jag få tag på Win XP nuförtiden? Verkar inte finnas att köpa..?

Jag har 1 st skiva som följt med vid ett datorinköp. På den står det "Operativsystem redan installerat på datorn" samt "Mjukvaran är redan installerad på datorn. Använd endast denna CD för att återinstallera operativsystemet på ett Dell datorsystem"

Betyder denna text att jag inte kan använda programskivan för nyinstallation av XP på en ny dator?

Någon som har tips på hur/var jag kan komma över ett fullständig Win XP?

Tacksam för lite goda råd.

Permalänk
Medlem

Hittade denna, kanske skulle funka? http://www.datapryl.se/PartDetail.aspx?q=p:2004452

Annars, är du student, eller känner någon student, om så är fallet har jag för mig att Windows XP finns tillgängligt via MSDNAA.

Permalänk
Medlem

Ta och kolla på Blocket eller Tradera, har sett en och annan XP-CD till salu där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om det är en systemburk (Dell, HP, Acer osv) så sitter det en klisterlapp med licensnyckeln (OEM) på sidan av datorn, där står också vad det är för version av XP (Home, Pro osv) som är viktigt att notera.
Vet inte hur mycket bloat det finns integrerat på skivan du redan har men du kan ju testa att installera med den, kolla annars med din lokala datorreparatör om de kan bränna ut en OEM-skiva åt dig, antagligen på gränsen till lagligt men de har dem garanterat iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har löst mitt XP licensproblem genom att köpa en gammal landstings dator med klisterlappen kvar för 3-400kr. En P4 som fungerar när min burk går sönder eller annars bara vill testa gamla grejer på XP.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag tror jag har en skiva nånstans..intresserad?

Du skulle kanske kunna använda skivan på en ny dator men den kommer troligen inte aktiveras men du kan alltid pröva. Den licens du har klistrad på din dator är för den datorn och ingen annan.

Permalänk
Medlem

Dell har grejat till så man inte behöver aktivera windows (XP) vid en installation, använder du en Dell-skiva på en dator som inte är en Dell så går det nog inte installera eller så går det inte att aktivera...

Jag har själv en dator som åskan tog för några dagar sedan med en OEM-licens, måste byta nätdel och moderkort, blir ett samtal till microsoft för att aktivera windows med den nya maskinvaran när grejorna är bytta.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har själv en dator som åskan tog för några dagar sedan med en OEM-licens, måste byta nätdel och moderkort, blir ett samtal till microsoft för att aktivera windows med den nya maskinvaran när grejorna är bytta.

Jag har jobbat deltid med datorservice i ett år nu och har nog aldrig (vad jag kan minnas) varit med om att man behöver ringa för att aktivera XP (trots byte av hårdvara), där emot Vista ganska ofta.
I de fallen man behöver ringa (du blir informerad om detta, nummer och allt, när du försöker aktivera normalt) så är det ett helt automatiserat system och inte som man kan få det uppfattat när man läser om detta på vissa forum; Att man måste ringa och berätta att åskan gick eller något.
Ta det inte personligt, försöker bara informera OP och andra.

Edit: Av de datorer vi får in är minst hälften XP, resten Vista/7/övriga.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan väl bero på att XP är bra mkt äldre än Vista och nu har de flesta svenssons en dator med vista och idag windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerlol:

Jag har jobbat deltid med datorservice i ett år nu och har nog aldrig (vad jag kan minnas) varit med om att man behöver ringa för att aktivera XP, där emot Vista ganska ofta.
I de fallen man behöver ringa (du blir informerad om detta, nummer och allt, när du försöker aktivera normalt) så är det ett helt automatiserat system och inte som man kan få det uppfattat när man läser om detta på vissa forum; Att man måste ringa och berätta att åskan gick eller något.
Ta det inte personligt, försöker bara informera OP och andra.

Jag fick då i alla fall prata med en snubbe på engelska när jag skulle återaktivera XP efter ett moderkortsbyte för ca 2år sedan.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem

Xp har passerat bäst före datumet och får inte säljas nytt längre, det är end of life sedan 2008 som os och 2010 som förinstallerat i datorer.
22oktober 2011 är sista dag för Vista
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/products/lifecycle

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla synpunkter.

Jag hade nog inte tänkt mig att reparera den gamla datorn utan antingen köpa en ny, enklare för mina äldre spel och lägga in win XP på den alternativt att göra en ny partition på min nuvarande win 7-dator och lägga in XP på partitionen för de gamla spelen + några gamla program som jag fortfarande behöver.

Så ni anser att det troligtvis inte kommeratt fungera med den programskivan jag har från Dell. Synd. Jag får väl börja ut och jaga efter någon som är villig att sälja sin XP-skiva.

Något jag bör tänka på när jag köper en sådan programskiva?

Permalänk
Medlem

Har nog licenslappar klistrade på lite datorer, oem om jag minns rätt. Donerar foton på dem, så är det bara att installera,

Finns inget förbud mot att använda en kopierad xp skiva så länge du har ett giltigt serienummer.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Yep, xp-prof oem, skicka mail så får du bilden direkt. Den används inte, och är inte aktiv på många år. Så det ska bara vara att köra.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com