Grafkkortet slutar att fungera

Permalänk
Medlem

Grafkkortet slutar att fungera

Hej
Nu har jag köpt ett nytt Asus HD 6870. Allt fungra bra när jag är ute på nätet och surfar. Men sen när jag sätter på battlefield bad company 2 på högsta grafik och ska spela så hänger sig dator och det blir blue screen sen startas datorn om. Vad är problemet? Är det moderkortet som har nog sorts begränsning eller vad!! Moderkort är Asus M4A88TD-M EVO. Nätagg är på 650W. Snälla behöver lösa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Hej
Nu har jag köpt ett nytt Asus HD 6870. Allt fungra bra när jag är ute på nätet och surfar. Men sen när jag sätter på battlefield bad company 2 på högsta grafik och ska spela så hänger sig dator och det blir blue screen sen startas datorn om. Vad är problemet? Är det moderkortet som har nog sorts begränsning eller vad!! Moderkort är Asus M4A88TD-M EVO. Nätagg är på 650W. Snälla behöver lösa detta

installerat det senaste drivrutinerna?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

installerat det senaste drivrutinerna?

Jag installerade vga senaste här. http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=EAH6870%...
Om det då är rätt ställe?

Permalänk
Medlem

Gammalt nätagg?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Gäller detta enbart BFBC eller andra spel? Om du inte har tillgång till andra spel kan du testa att ladda hem 3Dmark11 och köra igång benchen.
Vad har du för system och har du överklockat ditt system? När du skriver att det fungerar i allt annat än spel så kan det hända att nätagget inte klarar att leverera tillräcklig med ström till kortet därav BSOD.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Jag installerade vga senaste här. http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=EAH6870%...
Om det då är rätt ställe?

Ingen mening att tanka från Asus, kör från AMD direkt. Sedan hjälper det att säga orsaken till BSOD, felkod etc.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Jag installerade vga senaste här. http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=EAH6870%...
Om det då är rätt ställe?

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Ska försöka svara på allt nu:D
Nätagg är nytt: http://www.dustinhome.se/pd_5010586850.aspx
Det känns som om det är krävande spel det händer på. När jag spelar HON så händer det ingeting. Ska testa med MW2 också. Ska ladda ned #Dmark11. Förstår inte riktigt vad du menar med system, är inte så jätte haj på datorer Har inte överklockat någonting.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ladda ned av detta då ?http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

"Display Driver"?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

sorry förutsatte att du hade win764bitars

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
fyll i, sedan laddar du hem Catalyst Software Suite

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

sorry förutsatte att du hade win764bitars

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
fyll i, sedan laddar du hem Catalyst Software Suite

Jag har win7 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Jag har win7 64

ladda hem Catalyst Software Suite från http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Jag gjorde detta, men det hände samma sak när jag satte igång battlefield. Vet du om det finns något annat att göra åt saken?

Permalänk
Skrivet av edson279:

Jag gjorde detta, men det hände samma sak när jag satte igång battlefield. Vet du om det finns något annat att göra åt saken?

Du kan börja med att svara på samtliga inlägg där folk försökt hjälpa dig?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Du kan börja med att svara på samtliga inlägg där folk försökt hjälpa dig?

Jag svarade på dina lite längre upp men glömde att citera. Jag håller på att ladd ned 3Dmark11 nu. När jag spelar spel som HON så händer det ingenting. Har inte testat så mycket andra spel. Men vet du vad problemet kan vara ?

Permalänk
Medlem

Körde du driversweeper först och tog bort allt som hade med de gamla drivrutinerna att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Körde du driversweeper först och tog bort allt som hade med de gamla drivrutinerna att göra?

Nej det gjorde jag inte. Ska jag göra det sen installera om de senaste ?

Permalänk

Oj förlåt! xD

Då antar jag du inte har överklockat ditt system (processor, grafikkort, minnen) isf och när du säger det inte gäller HoN så misstänker jag ännu mer att kortet inte får tillräcklig med kräm! Kan du testa byta till en annan PCI-E port?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Oj förlåt! xD

Då antar jag du inte har överklockat ditt system (processor, grafikkort, minnen) isf och när du säger det inte gäller HoN så misstänker jag ännu mer att kortet inte får tillräcklig med kräm! Kan du testa byta till en annan PCI-E port?

Men jag fattar inte varför. För mitt nya grafikkort 6870 då satt jag in i burken idag. Mitt förra grafikkort hade samma problem typ. Ett nvidia 9800gt. Det känns konstigt att det för för lite kräm då jag har 2 st 6 pins i i grafikkortet. Har ingen mer PCI port.

Har en bild på felmeddelandet. ska försöka ladda upp den

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Men jag fattar inte varför. För mitt nya grafikkort 6870 då satt jag in i burken idag. Mitt förra grafikkort hade samma problem typ. Ett nvidia 9800gt. Det känns konstigt att det för för lite kräm då jag har 2 st 6 pins i i grafikkortet. Har ingen mer PCI port.

Har en bild på felmeddelandet. ska försöka ladda upp den

http://imageshack.us/photo/my-images/546/dsc00589z.jpg/

Permalänk
Medlem

Tyder på CPU/RAM/Moderkort

Kontrollera BIOS att allt står rätt till.
Kontrollera temperaturen på CPU idle/load med hardwaremonitor eller liknande. Är de inom rimliga gränser så börja med att köra memtest86+ i några timmar för att kolla så minneskontrollern/ram funkar som de skall.

Fortfarande fel, kontrollera efter ny BIOS uppdatering och defaulta och flasha i _non Windows enviroment_

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tyder på CPU/RAM/Moderkort

Kontrollera BIOS att allt står rätt till.
Kontrollera temperaturen på CPU idle/load med hardwaremonitor eller liknande. Är de inom rimliga gränser så börja med att köra memtest86+ i några timmar för att kolla så minneskontrollern/ram funkar som de skall.

Fortfarande fel, kontrollera efter ny BIOS uppdatering och defaulta och flasha i _non Windows enviroment_

Tack för svar. Jag har inte så mycket koll på BIOS. Hur kontrollerar man det? hardwaremonitor,var ladda man ned det för någonstans? jag laddade ned everest. vad ska jag kolla efter ?

Permalänk
Medlem

Kan det vara att min processor får för låg spänning? att moderkortet ger ut för lite spänning till processorn då.

Permalänk

kan bara realtera vad jag råkar ut för ibland med mitt kort. ställer inte jag up fläktarna på mitt kort på typ 50% så kan de hända att de jätte laggar ibland lr att datorn laggar ihop och startar om. utan klockningar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson279:

Tack för svar. Jag har inte så mycket koll på BIOS. Hur kontrollerar man det? hardwaremonitor,var ladda man ned det för någonstans? jag laddade ned everest. vad ska jag kolla efter ?

BIOS == Manual
hardwaremonitor == google (Kontrollera temperaturen på CPU idle/load)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Låter som: nätagg, värmeproblem (kanske kopplat med överklockning av kort/CPU) eller något annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Låter som: nätagg, värmeproblem (kanske kopplat med överklockning av kort/CPU) eller något annat.

Kan det vara så att processorn får för lite Volt. Hört att man kan ändra det i biosen. Vet du hur man gör det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

BIOS == Manual
hardwaremonitor == google (Kontrollera temperaturen på CPU idle/load)

Kan temp i cpu gå upp så snabbt som på 1 minut? Kan man inte kolla om inte cpu får för lite Volt?

Permalänk
Medlem

Nu funkar inte HoN heller. Nu blir skärmen helt svart och man hör ljudet eller så blir det no signal