Kopigera filer från stationär dator till laptop?

Permalänk

Kopigera filer från stationär dator till laptop?

Jag har precis köpt en ny laptop och jag skulle behöva föra över en hel del filen från min stationära dator till den.
Det känns som det är en riktig pucko-fråga, men hur gör jag det på mitt bästa sätt?

Min dator är kopplat till en trådlös router (fast via sladd) - kan jag koppla upp ett nätverk och skicka filerna den vägen? Är det hyfsat snabbt?
Hur gör jag i så fall?

Sen en liten tilläggsfråga - kan man på nåt enkelt sätt synka Mina dokument mellan datorerna? Så att när man sparar på ena datorn så kommer samma sak upp i den andra? Gärna automatiskt...

Den stationära har XP och den nya Windows7

Permalänk
Medlem

Det allra enklaste är ju att lägga filerna på ett usb-minne.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Enklaste vore väl att ansluta dem tikll router/switch och köra nätverk? Lär gå i ca 10 MB/s.

Permalänk

USB-minne funkar väll om de är under 8gig eventuelt 16. Tror inte vanligt folk har större.

Annars är det ju bara att koppla upp datorerna på samma nätverk. Med eller utan kabel ( går mycket fortare om båda har kabel).
Efter det är det bara att dela ut mapparna som du vill flytta/kopiera till den nya datorn.
slutligen letar du upp den gamla datorn i nätverksmenyn på den nya (minns inte nu om de blir problem i och med att du har xp på en, antagligen inte)

Att flytta dom funkar som att flytta mappar på samma dator. Bara att klippa/kopiera och klistra in.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Se till att du har fildelning aktiverat på stationära, Tror du hittar den inställningen om du högerklickar på din anslutning och väljer egenskaper. Dela sedan ut mappen där dina dokument och sådant finns (högerklicka och välj dela ut). Koppla upp din laptop till ditt nätverk genom att knappa in lösenordet till det trådlösa nätverket (brukar stå på en lapp som sitter under routern, wep wpa etc.)

Tror detta räcker, kan ha missat något.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780