-webkit-, -moz-, -o-... Varför?

Permalänk
Medlem

-webkit-, -moz-, -o-... Varför?

Jag har på senare tid noterat att webdesigners gillar att använda dessa -webkit-, -moz- taggar i sin CSS när de kodar, speciellt på mobila hemsidor där de inte verkar inse att det faktiskt finns alternativa webbläsare (i.e. webbläsare inte baserade på Webkit) på smartphones.

Jag har sett att många webbsidor refererar till att man ska använda dessa prefix för CSS3, men jag förstår inte varför? Alla webbläsare förstår väl utmärkt vad man vill utan prefixet? Jag kan förstå att det kan vara smart att använda dessa taggar för att rätta till ett rendereringsproblem i en webbläsare, men inte annars.

Permalänk
Medlem

-webkit, -moz, -o och liknande prefix används där en viss funktion, t ex border-radius, är implementerad i respektive webbläsarmotor men inte blivit accepterat som en standard ännu. När funktionen väl blir officiell låter man ofta dessa angivelser stå kvar för att få önskat resultat i de äldre versionerna av webbläsaren som stödjer prefix-varianten men inte de officiella.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt för att förhindra krockar mellan implementationer. Om du tar t.ex. gradient så har webkit och moz olika hantering av detta helt enkelt för det inte är standardiserat än. Du kan se de sakerna som inte fungerar utan prefix som betaversioner om du vill.

Så för att svara på din fråga, man använder dem för att de inte fungerar utan dem. Det går däremot inte att använda för att styla på olika sätt i olika webbläsare.
Exempelvis: https://developer.mozilla.org/en/CSS/-moz-linear-gradient#Cro...