Trasigt ljud (?) på en Asus N53a. Vad är normalt ljud från en laptop?

Permalänk

Trasigt ljud (?) på en Asus N53a. Vad är normalt ljud från en laptop?

Jag har precis köpt en ny laptop - en Asus N53.

En av anledningarna varför valet föll på just denna var att den fått fint betyg för sitt ljud. För två veckor sedan damp den ner och den hade helt klart en sprucken högtalare. Den skorrade något hemskt! Så jag skickade tillbaka den och fick en ny idag.

Ljudet är bättre i den nya, men det skorrar rejält ändå! Viss pop går bra, men akustisk musik märks det mycket på och är störande på riktigt! Mycket av ljudbilden försvinner och blir Bzzz istället. Och det är inte så att jag spelar på tok för högt heller (om nu det skulle spela nån roll).

Det ser ut som att det är en panel på ovansidan med högtalare i och dessa verkar fungera fint, men på vänster sida - alldeles under panelen sitter något som kanske kan vara någon typ av sub eller så - eller om det någon kylningsgrej. Därifrån skorrar det i varje fall! Högtalarna på ovansidan verkar fungera fint.

Frågan är - ska det vara så här? Vad är normalt på en laptop?
Är det någon mer som har en N53a som känner igen det eller är ni andra nöjda med ljudet?
Ska jag lämna tillbaka även denna eller hur ska jag göra? Eller är den bara felinställd?

Låter ju otroligt om jag får två som är trasiga på samma sätt. Jag frågade Asus kundtjänst sist om det var ett vanligt fel med sprucken högtalare, men det var det tydligen inte.

Nu är jag lite förvirrad och skulle behöva lite tips och råd

EDIT : Förlåt, jag ser att jag postat tråden i fel forum - den borde ju såklart ligga på Support. Finns det någon vänlig moderator som kan flytta tråden?
Sorry!

Permalänk
Medlem

Tetsat uppgradera drivrutinerna till ljudchippet/kortet? Polaren har nyligen inhandlat en n53a men där har vi inte lagt märke till något brus eller liknande.

Permalänk

Tack för svaret!

Nej, det har jag inte. Om jag ska skicka tillbaka den så ska den nog vara så clean som möjligt.
Var din kompis nöjd med ljudet? Hur det låter kanske beror det också på vilken musik man spelar - vissa genrer går bra här också, men på tok för mycket annat blir det illa.

En tanke som slog mig var att när jag köpte mina datorhögtalare till min stationära dator för en massa år sedan, så lät den förskräckligt i början. Men efter ett tag så spelade den liksom in sig och blev helt okej. Det kanske är samma här?

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?
Låter det bättre?

jag har precis köpt 2 N53S och det låter inget vidare i vissa låtar!
Jag trodde först det var spruckna högtalare med!
Det skulle ju vara superljud i dem med!
Samt att det är inget tryck i ljudet!
Jag får itne upp någon volym trots max volym!

Det är ju nästan att min Ipad låter bättre!!

Visa signatur

Burk 1: Corsair Obsidian 800d 6Gb mod, Corsair HX 750W, Corsair H100iV2, Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ (4X8GB), Asus Maximus IV extreme B3, Intel i7 2600K, Asus GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB, WD Velociraptor 600Gb, 2st WD Black 1TB (raid), Freecom blueray, W7 64 bit