"Oidentifierat nätverk"i Windows Vista

Permalänk
Medlem

"Oidentifierat nätverk"i Windows Vista

Hej!

Jag har ett problem med min sambos dator med Windows Vista. Vi har precis skaffat ComHems bredband efter en flytt. Vi har fått en Netgear CG3100 (kombinerad trådlös router och modem).

Jag har en iMac och en burk med Ubuntu som utan problem kopplar upp sig trådlöst.

När jag ansluter min sambos dator till nätverket får jag skriva in lösenordet, den kopplar upp och blir tilldelad en IP-adress som ser ut som de övriga datorerna i nätverket (192.168.0.x).

Under nätverksanslutningar så har den full styrka och verkar uppkopplad, dock står det Oidentifierat nätverk.

Helt enkelt fungerar det inte. Bifogar en bild: http://tinypic.com/view.php?pic=scqa37&s=7

Vad kan vara tokigt?

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk

Fungerar Vistan utan problem om ni kopplar in en nätverkskabel mellan modemet och datorn? Isåfall är jag tämligen övertygad om att det trådlösa nätverkskortet i Vistan inte stödjer WPA2-kryptering, som i alla fall var standardkrypteringen när jag kopplade in mitt Netgearmodem från Com Hem.

Misstänker att Vistan skulle få trådlösa internetanslutning om ni tog bort krypteringen helt och hållet och hade oskyddat trådlösa nätverk. Men för att kunna surfa med lösenordsskydd så kan ni ju börja med att testa en Windows Update eller se om ni manuellt kan installera nya drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet.

Men först och främst hade det varit bra att veta om anslutningen fungerar utan problem om du kopplar kabel. Är det fel även då så handlar det ju inte om ovanstående teori.

Permalänk
Medlem

Hej!

Via kabel fungerar det utmärkt. Det kan ju vara krypteringen som du säger. Jag är så jädra lost i Windows Vista, var hittar jag information om hårdvaran på burken? Jag skulle ju kunna börja den vägen, och se om det inte går att ladda hem nyare några drivrutiner för nätverkskortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Fungerar Vistan utan problem om ni kopplar in en nätverkskabel mellan modemet och datorn? Isåfall är jag tämligen övertygad om att det trådlösa nätverkskortet i Vistan inte stödjer WPA2-kryptering, som i alla fall var standardkrypteringen när jag kopplade in mitt Netgearmodem från Com Hem.

Misstänker att Vistan skulle få trådlösa internetanslutning om ni tog bort krypteringen helt och hållet och hade oskyddat trådlösa nätverk. Men för att kunna surfa med lösenordsskydd så kan ni ju börja med att testa en Windows Update eller se om ni manuellt kan installera nya drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet.

Men först och främst hade det varit bra att veta om anslutningen fungerar utan problem om du kopplar kabel. Är det fel även då så handlar det ju inte om ovanstående teori.

Ok, du var inne på rätt spår. Datorn klarade inte av WPA2-krypteringen.

Lösning: Jag kopplade in en till router i min router/modem. Satte säkerheten på den till WPA, stängde av så den inte sänder ut någon "här-är-jag"-signal samt att den bara tillät kontakt från tjejens MAC-adress.

Tack för hjälpen!

Visa signatur