Mobil stulen på posten

Permalänk
Medlem

Men nu när TS löst ut paketet, hur kul blir det att då påstå "när jag kom hem fanns där ingen telefon"?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tycker du ska följa dit eget råd och sedan lägger vi ned vår diskussion.

Vad menar du att jag har missat? Att avsluta med "nu vill jag inte diskutera mer för att du har fel men jag vägrar förklara varför" är både oförskämt och otrevligt. Om du är oförmögen att skriva utan att bete dig som en treåring så föreslår jag att du slutar skriva.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Men nu när TS löst ut paketet, hur kul blir det att då påstå "när jag kom hem fanns där ingen telefon"?

Är väl samma läge som om de missat lägga i en telefon i packningen... du köpte en och det fanns ingen i paketet?
Jag ser faktiskt inte problemet...

"kul" är det väl aldrig när man köper något och paketet visar sig vara tomt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Problemet är att man kan bli anklagad för bedrägeri.

Bästa är ju såklart att undersöka paketet i samband med att man löser ut det på sitt uthämtningsställe.

Löser jag ut ett paket så kan jag ju säga att det var tomt... fast det inte var det. Hur ska någon kunna bevisa det ena eller det andra?

Packloggar finns, kamera som visar när artiklar packas ned är väl standard. Det finns vägning innan paket skickas iväg till posten och vägning vid postutlämningen och sorteringen som nämnts tidigare i tråden. I de flesta fall är det inte ens svårt för dem att ta reda på exakt var paketet öppnats och varan försvunnit om de är angelägna nog. ALLT loggas och sparas digitalt.

Hursomhelst är ligger ju bevisbördan på dem och inte på dig. Dessutom är ju ett trasigt paket som utlämningsstället kan vittna om redan det bevis nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Nog bäst att jag skriver här då jag själv jobbar på ett Företagscenter och de flesta andra personer här har käpp rätt åt helvete fel.

Visst kan jag hålla med om att det är ditt ansvar om att se till så att paketet är intakt när du får det för att slippa sådana här problem.

Om en vara är skadad eller en produkt i embalaget saknas skall detta anmälas till Posten inom en vecka. När man sedan gör en reklamation så samlas uppgifter in från den som gör reklamationen, i denna fråga är det mottagaren (även om Posten föredrar att det är avsändarens som skall göra det, då försäkringen tillfaller dem). Reklamationen går sedan vidare med att se med flera instanser i ledet för att se om det saknade innehållet finns där. Ett tips är att gå till närmaste Företagscenter och be dem ringa "Lösa föremål" för att se om mobilen finns där. Dock så brukar det inte vara så att varan finns där förens 3-4 vardagar efter att varan upptäckts som "löst föremål".

Men om uppgifter för reklamationen stämmer så finns det inga problem över huvudtaget för att avsändaren skall få sin försäkring och i så fall skicka en ny vara.

Men, det finns ett men. När du gör reklamationen skall embalaget alltid lämnas in för granskning, och om det visar sig att det inte är tillräckligt hållbart för varans vikt utgår försäkring helt.

Ett exempel som jag själv varit med om:

Har flera väldigt stora företag där jag jobbar som lämnar in flera behållare med paket varje dag (500+ paket). En dag hade dem beslutat sig för att gå hem tidigt och ställde därför vagnarna med paket i en innegård som Posten har tillgång till. Detta hade de dock inte meddelat om, och just denna dag var det ett rejält skyfall. När Posten sedan hämtar alla dessa paket är de därför genomblöta och hållfastheten på wellpapen har försvunnit så ingen försäkring finns längre. Posten ringer företaget för att verkligen höra om det skall skickas iväg sådär, vilket de säger att det är självklart att de skall iväg.

Visst är det en skräckhistoria, men inte allt för ovanligt, då många företag packar sina vagnar överfulla med paket (lättast längst ner, tyngst högst upp) och ringer sen och frågar varför så många paket blir skadade.

Och på tal om att allt är Postens fel angående nerstängning etc. Det är inte vi som bestämt detta, det är staten som bestämt att Posten skall avregleras. Vi sitter på jobbet och fasar då vi i Januari kommer ha nya öppettider (8-10, 15-18). Samtidigt ökar vårat mål att tjäna in mer och mer pengar, samtidigt som brevavdelningen ska dela ut mer post med färre brevbärare.

Sen har vi även ett internt system som räknar mottagna paket samt skadade försändelser som reklameras. Av över 2 miljoner paket dagligen så levereras 90-95% (85% är målet) av dessa dagen efter, och totalt levereras 99% av paketen. Samtidigt har andelen reklamationen minskat på 10 år, så att posten skulle vara sämre nu än förr är bara skitsnack.

Men ett tips till nästa gång. Om du märker en skada på ett paket i butiken, säg att du vill kontrollera innehållet med personal närvarande. Detta då om varan skulle vara skadad kan faktiskt personen i kassan ta tillbaka paketet i postens system som alla utlämningsställen använder.

Till sist tycker jag det är sorgligt att folk så fort något är fel säger att vi stjäl saker, visst att det kan förekomma, men vi jobbar verkligen arslet av oss varenda dag. Kan sitta i timtal för att hitta ett saknat paket eller hjälpa någon som haft problem med andra tjänster.

Vill bara säga att det var ett välskrivet och informativt inlägg som jag hoppas alla läser. +1

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Rent teoretiskt har du tagit över ägandet och därmed även ansvaret när du skriver på för paketet. Det är din uppgift att neka mottagande av paket vid uthämtning och om du tagit ut det kan Posten bli riktigt tjurig. För "du borde trots allt ha sett detta..." För mer information om hur du går tillväga http://www.posten.se/c/reklamera?letter=R&page=reklamera lycka till! Jag har vid ett tillfälle i livet jobbat som postombud och ansvaret försvinner när du legitimerar dig och du skriver på att du mottagit!

Notera att en saknad Iphone då alltså skall polisanmälas som stöld och sedan får du nu troligen betala "hemförsäkringen" en smärre förmögenhet för att du blivit bestulen.

De postpaket som jag hämtat ut har posten alltid krävt att avin ska vara påskriven innan de hämtar paketet.
Man kanske får börja med att kräva att få se paketet innan underskrift fast då brukar de vägra att hämta paketet också.
Vad händer om man står på sig, skickas det tillbaka och då får man en tilläggsfaktura.

Det har även hänt att paketet inte har kommit fram och hittils har jag fått tillbaka avin.

Det finns gånger när jag vägrat att hämta ut paketen. När det är matvaror som är frysta och kylemballerade och blivit försenade. Har t.ex. legat över en helg i värmen. Har sagt till hos postutlämningsstället så de har vett om det. Dom brukar gå tillbaka och har fått ett nytt senare. Har vari paket med kött i.

Permalänk
Medlem

TS;

Hur gick det med din mobil?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

TS;

Hur gick det med din mobil?

Jag undrar detsamma!

Permalänk
Medlem

Låter som du blivit utsatt för ngt sådanthär https://www.flashback.org/t1641711
Finns verkligen mycket dumt folk!
Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Inte då. Jag säger bara vad jag tycker om det hela. Sen är det helt och hållet upp till var och en att tycka om man har rätt eller om man känner igen sig i det hela. Grinig gammal gubbe förresten, vilket påhopp.

Jag tycker iaf att posten grävt ner sig rejält:

  • för det första har dom ofta fel på posten.se.

  • för det andra så står det nästan alltid att försening har inträffat pga något helt otroligt.

  • för det tredje så brukar två paket postade samtidigt (som hör ihop) på samma ställe ta varsina vägar, ena mot kiruna och andra mot skåne, det ena blir försenat och vänder sedan och tar resan runt halva sverige för att hitta tillbaka till rätta spåret, för att sedan kunna fortsätta mot mej.

  • för det fjärde så brukar alltid paketen komma för sent hit, ofta en dag eller fler, skulle man skriva statistik på detta så skulle nog postnissarna endast jobba på onsdagar eller liknande.

  • för det femte, avier som förr lovats samma dag, sms eller papper kan komma veckan efter paketet.

  • för det femte så brukar kartonger med ibland viktiga grejer "oftast" vara tillknycklade, repiga och kantstötta

  • Ett paket som beställdes i eskilstuna som också skulle till eskilstuna skickades till katrineholm, för att sedan skickas tillbaka till eskilstuna för uthämtning.

  • Ett paket som beställdes som skulle komma fort fick vänta länge, och då menar jag länge för en postterminalen eller whatever hade brunnit ner, dom meddelar vid paketspårning att det KAN ske en försening, som om ingenting har hänt.

  • ...

Well, denna lista kan fortsätta i all evighet, det finns nämligen inget slut. Det är verkligen inte ofta det inte händer något på vägen hit :/
Risk att bli kallad grinig gammal gubbe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pscs3:

Jag rekommenderar att du läser om TS post och även de två inläggen efter ditt senaste. Fokus verkar fortfarande vara på att posten ska lösa något åt TS, medan jag menar att det är tele2s ansvar huvudsakligen, som jag även tog med ett stycke ur konsumentköplagen för att styrka.

Givetvis är det Tele2's ansvar. Det finns ett avtal mellan Tele2 och marckusk. Vilken transportör Tele2 har använt sig av är inte direkt intressant ur konsumentens perspektiv. Näringsidkaren skall leverera en vara till konsumenten. Om det inte sker har ett avtalsbrott förekommit.

Som du själv skriver "6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning." och varan är inte avlämnad. Risken för varan står ju näringsidkaren för tills varan är överlämnad till konsumenten, vilket betyder att Tele2 har ansvaret för varan tills den är lämnad till konsumenten.

Sen att Tele2 och i detta fall Posten har ett transportavtal har inget att göra med marckusk. Han ska bara kontakta Tele2
Tele2 får helt enkelt ersätta marckusk. I detta fall skulle en ny mobil vara lämpligt. Sen begära skadestånd från Posten då de brutit sitt avtal gentemot Tele2.

Sen att bevisa att marckusk inte har fått sin telefon levererad när han har hämtat ut sitt paket och skrivit på papper är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Den intressanta frågan i denna tråd är nog hur det löste sig för trådskaparen?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av NorBiz:

Den intressanta frågan i denna tråd är nog hur det löste sig för trådskaparen?

Kanske någon kan ringa upp honom och fråga?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut just nu: Polisänmälan gjord. har även skickat in en reklamation till posten (vilket skulle ta upp till 4månader att få svar på) för att det var jag tvungen att göra enligt tele2. Och tele2 kan heller inte göra någonting fören posten har svarat på reklamationen! Så det återstår fortfarande att se vad som händer.. Men jag återkommer med svar när allt är löst hur det gick osv.

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Såhär ser det ut just nu: Polisänmälan gjord. har även skickat in en reklamation till posten (vilket skulle ta upp till 4månader att få svar på) för att det var jag tvungen att göra enligt tele2. Och tele2 kan heller inte göra någonting fören posten har svarat på reklamationen! Så det återstår fortfarande att se vad som händer.. Men jag återkommer med svar när allt är löst hur det gick osv.

Allt detta skulle du ha sluppit ifall du ej tagit emot paketet när du väl stog där på posten och såg att paketet var paj. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Allt detta skulle du ha sluppit ifall du ej tagit emot paketet när du väl stog där på posten och såg att paketet var paj. =/

Jo jag vet, men de är lätt å säga i efterhand.. Gjort är gjort liksom. Inget som går att göra nåt åt nu!

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marckusk:

Jo jag vet, men de är lätt å säga i efterhand.. Gjort är gjort liksom. Inget som går att göra nåt åt nu!

Ack ja, ack ja, om du bara...

Nej det inget att gräma sig åt nu, det enda man kan göra är att lära av misstagen, själv kommer jag vara betydligt mer misstänksam när jag tar emot paket i fortsättningen.
Det kommer säkert att lösa sig, det tråkiga är givetvis att du får vänta på din mobil

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ack ja, ack ja, om du bara...

Nej det inget att gräma sig åt nu, det enda man kan göra är att lära av misstagen, själv kommer jag vara betydligt mer misstänksam när jag tar emot paket i fortsättningen.
Det kommer säkert att lösa sig, det tråkiga är givetvis att du får vänta på din mobil

Precis! Kommer absolut inte vara lika slarvig igen, det är en sak som är säker.
Jo.. men som sagt. Man lär sig av sina misstag

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Idag blev det klart! Dom ringde från brightpoint och dom hade tillsammans med Posten beslutat att dom skickar en ny telefon idag Blev riktigt förvånad över hur snabbt och bra dom egentligen skötte det! Och givetvis glad! Tack för allas tips!

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Grattis! Trodde inte heller det skulle gå så snabbt. Jag har reklamerat saker förut och det har tagit väldigt lång tid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Allt detta skulle du ha sluppit ifall du ej tagit emot paketet när du väl stog där på posten och såg att paketet var paj. =/

Jag har alltid varit lite nojjig, men mitt problemet är att personalen alltid slår ut paketet innan dom hämtar det från hyllan och då är det i vilket fall kört. Har inte fått dem att kolla innan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag brukar öppna paketet där med personalen närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Idag blev det klart! Dom ringde från brightpoint och dom hade tillsammans med Posten beslutat att dom skickar en ny telefon idag Blev riktigt förvånad över hur snabbt och bra dom egentligen skötte det! Och givetvis glad! Tack för allas tips!

Vad bra att det gick så pass smidigt ändå, i en sådan här underlig situation. Vet inte om "grattis" är rätt ord men du får det ändå Hoppas den nya luren kommer fram utan problem nu.

Jag har iaf lärt mig en nyttig läxa av den här tråden, kommer hädanefter alltid kolla paketet innan jag skriver på/lämnar utlämningsstället