Extrema problem med Bahnhof

Permalänk
Avstängd

Extrema problem med Bahnhof

Hej!

Vill bara få alla att tänka till en gång extra innan de väljer Bahnhof som bredbandsleverantör. Jag har haft oerhörda problem med dem och här är min historia.

Allt började i mars då jag nedgraderade från 100/10 till 10/10 för att prisskillnaden inte var motiverad, utnyttjar inte 100 till max precis. Kostnaden blev nu ~100kr per månad istället för tidigare ~200. Första problemet var att bytet tog fem dagar istället för utlovade "någon minut". Det var inte hela världen, men det här var bara början...

Problemet var nu att bredbandet betalas i förskott kvartalsvis och jag alltså nyss betalat en kvartalsfaktura på ~600kr. Rent spontant kändes det inte som något stort problem att få pengarna till godo nästa faktura, vilket Bahnhof också lovade. Nästa kvartalsfaktura dimper ner och är även den på 600kr trots att jag både borde fått lägre månadskostnad och avdraget belopp sen senaste fakturan.

Nu börjar strulet med supporten, efter att suttit i kö i en halvtimme får jag prata med fakturaavdelningen. Tjejen där förstod inget utan erbjöd mig att få den nya månadskostnaden från nästa kvartalsfaktura och inget belopp tillgodo. Jag skulle alltså enligt henne betala min förra månadskostnad för en lägre hastighet...

Till slut fick hon koppla mig till tekniska supporten då hon inte kunde hjälpa mig med felaktiga fakturabeloppet. Killen på tekniska supporten var desto mer kunnig och höll med om att beloppet var fel. Han lovade att korrigera det snarast. Ett par dagar går utan att något mer händer så jag ringer återigen supporten, och de lovar att fixa det omgående. Mycket riktigt fick jag direkt en ny faktura mailad till mig, enda problemet var att det var ett nytt felaktigt belopp. Nu börjar jag tappa tålamodet och ringer upp supporten, förklarar detaljerat hur de ska räkna ut beloppet och lyckas till slut få en faktura på rätt belopp.

Jag betalar fakturan precis som alla andra räkningar den 25 i månaden så pengarna når alla företag i god tid. Allt är ok och jag hör inget mer från Bahnhof förrän jag plötsligt får ett brev med en påminnelse att betala innestående skuld innan de tar ärendet till inkasso. Det här är alltså det första jag hör från dem, och beloppet är på 1 krona. Nu dubbelkollar jag i internetbanken och ser att jag betalat rätt belopp, felet ligger alltså i Bahnhofs fakturasystem.

Det här gör mig såklart orolig, jag har aldrig ens fått en betalningspåminnelse innan så jag ringer Bahnhof direkt för att reda ut problemet. Killen på supporten säger att allt är betalt i deras system och kan inte förklara varför jag fått påminnelsen, så jag ber om att bli uppringd av hans chef.

Dagen efter ringer nämnda chef, Victor Kaustinen, upp mig. Han lovar att allt är betalat och jag inte behöver oroa mig. När jag påtalar om de enorma problem jag haft med den här fakturan och frågar om vad han tycker är rimlig kompensation skrattar han bara åt mig. Uppenbarligen är det helt ok för honom att det går till så här.

Det här är inget jag orkar bry mig mer om så jag bara avslutar samtalet och känner mig lugnare. En vecka går utan att jag hör något från Bahnhof, men plötsligt dimper det ner ett inkassokrav i brevlådan... Ovanpå det löjliga och felaktiga kravet på 1 krona ligger nu avgifter på 160 kr som jag har 8 dagar på mig att betala innan de lämnar ärendet vidare till kronofogden.

Nu är jag riktigt orolig och ringer direkt upp supporten, men han säger återigen att allt är betalt och ska vara frid och fröjd. Återigen ber jag hans chef ringa upp mig dagen efter. Framåt eftermiddagen hör Victor Kaustinen av sig igen och låter nu trött på mig som stör honom bara pga ett litet inkassokrav. Jag försöker förmedla min oro över att de kommer ta det här till kronofogden men han bara tycker jag är dum i huvudet och säger att jag inte ska oroa mig. Återigen tycker han min fråga om kompensation är helt meningslös och vi kommer inte fram till något alls faktiskt.

Det slutar med att jag själv får ta kontakt med inkassobolaget, de var däremot mycket trevliga och hjälpsamma och strök direkt kravet. Tjejen jag pratade med skrattade t.o.m. när hon såg beloppet i deras system

Förhoppningsvis tar problemen slut nu, men jag känner mig inte ett dugg trygg med hur Bahnhof skött ärendet. Jag vill avråda alla som läser det här från att välja Bahnhof som bredbandsleverantör.

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med Bannhof. Men många har problem med deras underleverantörer.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ginux1234:

Hej!(...)

Man får inte ta belopp under 95 kr. till Kronofogden. Tyvärr är det ett glapp i systemet: har man en inkassofaktura på diverse fler och mer avgifter så kan man ta det till Kronofogden. Har för mig lagändringen kom till för att det var mycket "onödigt" som hamnade hos Kronofogdens register och att medborgare fick en betalningsanmärkning egentligen utan anledning.

Tyvärr så kan man - om jag förstått det hela rätt - driva in den där enkronan (inte att förväxla med MacEnkronan:D) då man har lagt på inkassoavgifter och då räknas avgifterna + skulderna som en skuld.:(:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Bahnhof

Hej Linus,

Jag fick se denna tråd av en slump och jag kände genast igen fallet i fråga då detta var ett mycket speciellt fall.

När jag läser denna tråd så blir jag mycket besviken då jag inte upplever att jag varit hånfull eller att jag inte brytt mig i det som inträffat, tvärtom så har jag full förståelse för att ni blir upprörd över de påminnelser ni felaktigt mottagit detta fall. Givetvis så verkar det som att jag har uppfattat situationen felaktigt och då ni upplevt att jag inte brytt mig i er och de problem ni haft så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för detta och jag kommer definitivt att tänka på min framtoning i framtiden.

Första gången vi hade kontakt så informerade jag er över telefonen att det tyvärr uppstått ett fel och att fakturan ej blivit bokförd som betald i tid men att detta nu skulle vara i sin ordning. Ni ville få detta skriftligt och jag sände er då ett mail där jag informerade er att fakturan är betald och att ni ej kommer att bli debiterad någon påminnelseavgift för fakturan i fråga.

Efter detta så uppstod det tyvärr ännu ett fel som inte skall kunna inträffa, detta då det saknades 1 krona på fakturan vilket i sin tur ledde till att fakturan gick vidare till inkasso. När ni då kontaktade oss så beklagade jag vad som skett och försäkrade er att ni ej kommer att behöva betala denna faktura till inkasso då det helt och hållet var ett misstag från vår sida. Ni ville då ej lita på det besked ni fick vilket jag kan förstå då ni upplevt problem med denna faktura tidigare, jag skickade dock ut en skriftlig bekräftelse på detta där jag beklagar det inträffade och informerar er att fakturan till inkasso ej skall betalas.

Jag vill även poängtera att inkassot var återkallat innan ni kontaktade oss och vi har även vidtagit åtgärder för att något liknande ej skall kunna inträffa i framtiden.

Jag förstår att ni är missnöjd med alla de problem ni haft i detta fall och jag beklagar att ni inte fått den hjälp ni eftersträvat, jag har även omvärderat min åsikt gällande kompensation i detta fall och beslutat att ge er ett avdrag på en månadsavgift då det trots allt har varit en hel del problem i detta fall. Detta avdrag kommer dock tyvärr inte att komma med på den faktura som gått ut denna månad då den redan är skickad, men avdraget kommer att vara med på nästkommande faktura.

Jag beklagar återigen att ni har upplevt dessa problem men jag försäkrar er att vi har vidtagit åtgärder för att något liknande ej skall kunna inträffa. Beträffande mig personligen så ber jag än en gång om ursäkt om jag upplevts som nonchalant och jag tar till mig av din kritik och jag skall göra mitt bästa för att utvecklas i en positiv riktning med hjälp av denna kritik i bagaget.

Med vänlig hälsning
Victor Kaustinen
Koordinator, Bahnhof Unipessoal LDA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bahnhof:

Hej Linus,

Jag fick se denna tråd av en slump och jag kände genast igen fallet i fråga då detta var ett mycket speciellt fall.(...)

Med vänlig hälsning
Victor Kaustinen
Koordinator, Bahnhof Unipessoal LDA

Du har tappat en kund i mig.:P

Många forumkolleger har - när de så har erhållit dylika kommunikation - brukar lägga upp bilder på vad företaget har svarat/försäkrat/lovat etc. Att TS inte har länkat eller lagt upp bilder de löften/försäkringar han enligt dig ska ha fått, att ingenting kommer gå till Kronofogden tycker jag är märkligt.:O

Det andra exemplet jag finner underligt är följande:

"Det slutar med att jag själv får ta kontakt med inkassobolaget, de var däremot mycket trevliga och hjälpsamma och strök direkt kravet. Tjejen jag pratade med skrattade t.o.m. när hon såg beloppet i deras system:)".

Om ett inkassobolag har sagt att att de stryker fakturan, så har det med all sannolikhet gått till på detta viset, då de har *stenkoll* på vad för fakturor de får in. Inkassobolaget stryker sällan en faktura (de vill ha sina avgifter de lägger på fakturan för att driva in denna:P) och jag ser det som högst trovärdigt att om tjejen sa att hon tar bort fakturan och inte meddelar att: "Den är redan borttagen av ISP:n" (d.v.s. att den redan var borttagen när TS ringde in) att det förhåller sig på detta vis. (Dessutom brukar de flesta människor komma ihåg sådana här samtal och hur man blev bemött då de är viktiga för kunden: Jag kommer fortfarande ihåg - 6-7 år efteråt - att tjejen jag pratade med på Telia som gav mig kompensation med 200 kr. att SMS:a för, var väldig trevlig (mycket trevligare än den föregående äldre tanten som bara var sur ett samtal innan ago:P), hade len och trevlig röst, att hon heter Sofia och då vid den aktuella tidpunkten satt i Norrköping: detta för att jag när jag hade Telia aldrig fått någon kompensation som var så "stor", i kombinaten med ett trevligt bemötande från Sofia:D).

Sist men inte minst: man kan välja att vara smidig från början, eller så kan man vänta tills situationen eskalerar av sig självt. Vad är en kompensation mot att ISP:n får behålla, dels TS som kund, men även andra kunder för ett antal år framåt?:)

Det var tänkt att jag skulle åka med SJ under dagarna terrordådet i Norge inträffade (jag skulle träffa en vän) men det var så olyckligt för min vän att hon var tvungen att "hastigt och sorgligt" (hastigt och lustigt passar inte här), var tvungen att åka till Norge.

Där stod jag med en biljett som man inte kunde få pengarna tillbaka på och som inte var ombokningsbar. Jag ringde SJ och förklarade situationen. Jag var helt införstådd med reglerna och trodde jag skulle få en värdecheck på biljetten (att utnyttja till framtiden etc.), men kvinnan i kundtjänsten att *självklart* får du en refound och pengarna insatta på ditt konto. Detta trots att kvinnan på kundtjänsten hade kunnat följa regelverket till punkt och pricka och faktiskt kunnat ge mig en värdecheck utan att ha gjort fel. Alla situationer ÄR olika och ibland individuella, men detta får tjäna som exempel då SJ inte är lätta att ha att göra med när det kommer till dylika frågor som avhjälpande av problem och kompensation/refound.:P

Det jag försöker förmedla är att: ibland kanske kunden inte har uppnått alla kriterier för att få ersättning, kunden kanske inte har nått upp till de X antal dagar som "felet ska ha varat" för att få ersättning, men ibland måste man vara lite smidig tycker jag.:) Det är ju bra att situationen har löst sig (vad det verkar - vi har inte hört TS reaktion på Victor Kaustinens svar ovan) men sitter man med - detta är i och för sig inte lätt att veta för ISP:n - dator och internetintrresserade entusiaster så tjänar bolaget på att vara smidig gentemot entusiasten (som *ofta* betalar mycket pengar för en hög hastighet, mer än vad förortsmamman gör som bara betalar för lägsta hastigheten för att kunna kolla e-post, betala räkningar och hänga på familjeliv?) och får behålla honom som kund istället för att gå miste om honom?:)

Jag är en sådan kund att jag inte vill ha bindningstid för att lätt kunna hoppa till de ISP:n som ger bäst service.^^ Jag vill ha en ISP som fungerar, som inte strular och när det väl strular kan vara så pass smidig att man slipper strula med denne under strulets gång.:)<3

Alla vet vi vad ISP står för. ISP kan även stå för: "Inspektionen för strategiska produkter". Varje vaken ISP borde ha en liknande avdelning där man granskar ärendena på ett seriöst sätt där kunderna får hjälp. Kundombudsmannen ger jag inte mycket för, dels för att jag aldrig har hört om någon som de facto har fått hjälp via denne (vilket är konstigt.:O Man borde ha stött på detta här på Swec. någon gång i alla fall?:P), dels för att jag ser det som en tjänst som man har tillsatt i bolaget för att det ska se lite bättre ut. Men jag kan ha fel.:)

Hoppas du får ordning på allt TS. Berätta gärna och håll oss uppdaterade hur det gick för dig.:)

Hej då Bahnhof!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!