Extrema problem med Bahnhof
Hej!
Vill bara få alla att tänka till en gång extra innan de väljer Bahnhof som bredbandsleverantör. Jag har haft oerhörda problem med dem och här är min historia.
Allt började i mars då jag nedgraderade från 100/10 till 10/10 för att prisskillnaden inte var motiverad, utnyttjar inte 100 till max precis. Kostnaden blev nu ~100kr per månad istället för tidigare ~200. Första problemet var att bytet tog fem dagar istället för utlovade "någon minut". Det var inte hela världen, men det här var bara början...
Problemet var nu att bredbandet betalas i förskott kvartalsvis och jag alltså nyss betalat en kvartalsfaktura på ~600kr. Rent spontant kändes det inte som något stort problem att få pengarna till godo nästa faktura, vilket Bahnhof också lovade. Nästa kvartalsfaktura dimper ner och är även den på 600kr trots att jag både borde fått lägre månadskostnad och avdraget belopp sen senaste fakturan.
Nu börjar strulet med supporten, efter att suttit i kö i en halvtimme får jag prata med fakturaavdelningen. Tjejen där förstod inget utan erbjöd mig att få den nya månadskostnaden från nästa kvartalsfaktura och inget belopp tillgodo. Jag skulle alltså enligt henne betala min förra månadskostnad för en lägre hastighet...
Till slut fick hon koppla mig till tekniska supporten då hon inte kunde hjälpa mig med felaktiga fakturabeloppet. Killen på tekniska supporten var desto mer kunnig och höll med om att beloppet var fel. Han lovade att korrigera det snarast. Ett par dagar går utan att något mer händer så jag ringer återigen supporten, och de lovar att fixa det omgående. Mycket riktigt fick jag direkt en ny faktura mailad till mig, enda problemet var att det var ett nytt felaktigt belopp. Nu börjar jag tappa tålamodet och ringer upp supporten, förklarar detaljerat hur de ska räkna ut beloppet och lyckas till slut få en faktura på rätt belopp.
Jag betalar fakturan precis som alla andra räkningar den 25 i månaden så pengarna når alla företag i god tid. Allt är ok och jag hör inget mer från Bahnhof förrän jag plötsligt får ett brev med en påminnelse att betala innestående skuld innan de tar ärendet till inkasso. Det här är alltså det första jag hör från dem, och beloppet är på 1 krona. Nu dubbelkollar jag i internetbanken och ser att jag betalat rätt belopp, felet ligger alltså i Bahnhofs fakturasystem.
Det här gör mig såklart orolig, jag har aldrig ens fått en betalningspåminnelse innan så jag ringer Bahnhof direkt för att reda ut problemet. Killen på supporten säger att allt är betalt i deras system och kan inte förklara varför jag fått påminnelsen, så jag ber om att bli uppringd av hans chef.
Dagen efter ringer nämnda chef, Victor Kaustinen, upp mig. Han lovar att allt är betalat och jag inte behöver oroa mig. När jag påtalar om de enorma problem jag haft med den här fakturan och frågar om vad han tycker är rimlig kompensation skrattar han bara åt mig. Uppenbarligen är det helt ok för honom att det går till så här.
Det här är inget jag orkar bry mig mer om så jag bara avslutar samtalet och känner mig lugnare. En vecka går utan att jag hör något från Bahnhof, men plötsligt dimper det ner ett inkassokrav i brevlådan... Ovanpå det löjliga och felaktiga kravet på 1 krona ligger nu avgifter på 160 kr som jag har 8 dagar på mig att betala innan de lämnar ärendet vidare till kronofogden.
Nu är jag riktigt orolig och ringer direkt upp supporten, men han säger återigen att allt är betalt och ska vara frid och fröjd. Återigen ber jag hans chef ringa upp mig dagen efter. Framåt eftermiddagen hör Victor Kaustinen av sig igen och låter nu trött på mig som stör honom bara pga ett litet inkassokrav. Jag försöker förmedla min oro över att de kommer ta det här till kronofogden men han bara tycker jag är dum i huvudet och säger att jag inte ska oroa mig. Återigen tycker han min fråga om kompensation är helt meningslös och vi kommer inte fram till något alls faktiskt.
Det slutar med att jag själv får ta kontakt med inkassobolaget, de var däremot mycket trevliga och hjälpsamma och strök direkt kravet. Tjejen jag pratade med skrattade t.o.m. när hon såg beloppet i deras system
Förhoppningsvis tar problemen slut nu, men jag känner mig inte ett dugg trygg med hur Bahnhof skött ärendet. Jag vill avråda alla som läser det här från att välja Bahnhof som bredbandsleverantör.