Kan ej spela in textruta i simulering. DirectX-problem?

Permalänk

Kan ej spela in textruta i simulering. DirectX-problem?

Jag kör ett simuleringsprogram som visar cykeltider i ett eget fönster medan simuleringen körs i bakgrunden. Simuleringen sparas i AVI-format, och tidigare har fönstret med cykeltiderna alltid kommit med i den färdiga AVI-filen. Nu har det dock hänt något märkligt. Själva simuleringen spelas in och ser bra ut när man spelar upp den i efterhand, men textrutan med cykeltiderna kommer inte med. Simuleringsprogrammet har inte uppdaterats på flera år, och jag har aldrig haft några liknande problem tidigare.

Min första tanke var att det hade något med operativsystemet (fönsterhantering, tema etc.) att göra, men jag har testat på både XP (där programmet har fungerat perfekt i flera år) och Windows 7. Jag har testat på fyra olika datorer - alltid med samma resultat.

Det enda relevanta jag kan komma på som dessa OS har gemensamt är DirectX. Eftersom jag under tiden som spelintresserad hade problem med det till och från så tänkte jag att det kanske är det som spökar?

Textrutan visas på skärmen med hjälp av ett "WRITE"-kommando i programmet, och syntaxen har sett likadan ut sedan urminnes tider. Jag har även provat alla codecs som finns i programmet (Microsoft Video, Microsoft RLE, Cinepak, Intel IYUV).

Mycket tacksam för hjälp!