Problem med Gigabyte Gtx 560 ti OC i BF3? Titta hit!

Permalänk
Medlem

Problem med Gigabyte Gtx 560 ti OC i BF3? Titta hit!

Ni med gigabytes GTX 560 ti OC kort (inkl mig själv) kan ta en titt på denna sidan först som förklarar varför spelet krashar med gigabytes grafikkort: http://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/2826551...
Flashade min bios till F12_C

(Direkt länk till mitt grafikkort: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3707#ov )

Innan när jag spelade på Caspian/conquest banan så hackade det så otroligt mycket. Nu flyter allt på underbart. När det är extremt mycket som händer så kan fpsen gå ner till 40-42 (där är det nog min cpu som är flaskhalsen), men inte lägre. Brukar ligga på 66-70 med den nya biosen). Kör på medium inställningar

Flashningen gör ni på egen risk! Men för mig gjorde det en enorm skillnad, speciellt på en så stor conquest bana.
För att flasha går ni in på utilitys och tankar hem EasyBoost.

EDIT: Finns en ny verision av BIOSen på deras hemsida som flashar automatiskt åt en. Jag rekommenderar dock att ni även trots detta laddar hem EasyBoost också och gör en backup av er nuvarande BIOS.

Biosen ska höja standardvolten vad jag förstått av den första länken, och därmed fixa så att spelet inte krashar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Ni med gigabytes GTX 560 ti OC kort (inkl mig själv) kan ta en titt på denna sidan först som förklarar varför spelet krashar med gigabytes grafikkort: http://battlelog.battlefield.com/bf3/forum/threadview/2826551...
Flashade min bios till F12_C

(Direkt länk till mitt grafikkort: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=3707#ov )

Innan när jag spelade på Caspian/conquest banan så hackade det så otroligt mycket. Nu flyter allt på underbart. När det är extremt mycket som händer så kan fpsen gå ner till 40-42 (där är det nog min cpu som är flaskhalsen), men inte lägre. Brukar ligga på 66-70 med den nya biosen). Kör på medium inställningar

Flashningen gör ni på egen risk! Men för mig gjorde det en enorm skillnad, speciellt på en så stor conquest bana.
För att flasha går ni in på utilitys och tankar hem EasyBoost.

Villken ska man ladda ner utav dem? har windows 7 64bit, ddr3 minnen, 560 Ti OC från gigabyte. kan du länka till exakt download?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Villken ska man ladda ner utav dem? har windows 7 64bit, ddr3 minnen, 560 Ti OC från gigabyte. kan du länka till exakt download?

Detta är biosen jag använder: ftp://download.gigabyte.ru/bios/vga_bios_gv-n560oc-1gi_f12_c....
Detta är programmet som flashar: ftp://download.gigabyte.ru/utility/vga_utility_easy_boost.exe
Tips: Gör en backup på din gamla bios, den visar det alternativet i programmet.

Så här står det om just bios verisionen jag länkade:
NVIDIA Source BIOS Version : 70.24.11.00.01
ECLK/MCLK is 900/1000 Mhz
Release For SAMSUNG Memory
Enhance DX11 Game Performance
Släpptes den 27/9/2011 dvs samma dag som BF3-betan kom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farner:

Detta är biosen jag använder: ftp://download.gigabyte.ru/bios/vga_bios_gv-n560oc-1gi_f12_c....
Detta är programmet som flashar: ftp://download.gigabyte.ru/utility/vga_utility_easy_boost.exe
Tips: Gör en backup på din gamla bios, den visar det alternativet i programmet.

Ska jag använda mig utav den du länkade också? vad händer om det är fel för mig?

Jag har absolut ingen aning om hur man gör det här... Läser men fattar inte riktigt.

Jag laddade ner GPU-Z och där stod det att jag hade 70.24.11.00.01.

Är inte det den nyaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av satero:

Ska jag använda mig utav den du länkade också? vad händer om det är fel för mig?

Jag har absolut ingen aning om hur man gör det här... Läser men fattar inte riktigt.

Jag laddade ner GPU-Z och där stod det att jag hade 70.24.11.00.01.

Är inte det den nyaste?

Jag valde fel i början, inget konstigt inträffade. Stod endast fel bios. Men som sagt, gör det på egen risk. Fungerar prima för mig, har precis samma grafikkort och operativsystem.

Så här gör du;
*Efter du startat EasyBoost klickar du på den 3:e flicken till vänster där det står "BIOS Setting"
*Där kommer det antagligen stå: Bios version: F12 iom att denna uppdatering kom för 4 dagar sedan och det var den jag hade.
*Klicka på backup knappen till höger, spara din gamla bios på lämplig plats
*Tryck på flash, välj biosen du laddade hem (F12_C)

Permalänk

Jag installerade. min core voltage gick från 1000 till 1032. Ska se om spelet kraschar nu.

Permalänk

Nepp mitt spel kraschar fortfarande :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Nepp mitt spel kraschar fortfarande :/

Är det samma fel, dvs något i stilen med att drivers stopped working but has recovered eller bara stängde det av sig?

Permalänk

drivers stopped working. sen är jag tvungen att stänga av spelet i aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

drivers stopped working. sen är jag tvungen att stänga av spelet i aktivitetshanteraren.

Antar att du har senaste beta drivers men tyvärr, fungerade för mig iaf.

Permalänk

Jag har alltid haft problem med NVIDIA tog en chans på dom igen. Ångrar mig. Har redan blivit tvungen att lämna in mitt förra gtx 560 ti pågrund av det gick sönder. Så har jag problem med detta. Har ni haft grönt flimmer ibland och stora grafik buggar?
du kan se vad jag pratar om här
http://www.youtube.com/watch?v=G7wDqLlop20

Permalänk

Höjdre voltage lite till. till 1040 och nu har jag spelat 1 hel match utan att jag kraschade vilket är längst hittills. Så verkar ha fått ett skit måndags exemplar:/ Men gröna flimret är fortfarande kvar. Dock får jag inte den andra buggen ofta. Vart överaskad att jag fick den inspelad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Höjdre voltage lite till. till 1040 och nu har jag spelat 1 hel match utan att jag kraschade vilket är längst hittills. Så verkar ha fått ett skit måndags exemplar:/ Men gröna flimret är fortfarande kvar. Dock får jag inte den andra buggen ofta. Vart överaskad att jag fick den inspelad.

Många som får det flimmret. Själv flimmrar det för mig i vitt, men finns väldigt många inlägg här på Sweclockers och på battlelog om just detta.

Permalänk

men inget om grafikbuggarna? För det var domhär felen jag fick på mitt gamla när jag spelade dead island som började det hela. Sen blev det bara värre och värre och blev i fler och fler spel.

Permalänk
Medlem

Kör med Gtx 560 ti i sli och hade samma problem!Hade även detta problemet i bc2 innan! Har sänkt min core clock från 900 till ca 860 och det funkar fint nu!I bc2 höjde jag clocken till 970 istället för att få det att funka!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john696:

Kör med Gtx 560 ti i sli och hade samma problem!Hade även detta problemet i bc2 innan! Har sänkt min core clock från 900 till ca 860 och det funkar fint nu!I bc2 höjde jag clocken till 970 istället för att få det att funka!

Ja det fungerar också bra att underclocka. Men grejen är väl den att spelet använder grafikkortet så pass mycket att fabriksöverklockningen inte räcker till. Antar att dom försökt hålla den så låg som möjligt för att visa bästa möjliga tempratur.

Permalänk

Klockrent, det här har jag sökt efter hela morgonen. En fråga dock innan jag flashar. Har SLI. Jag får plocka ur ett kort i taget och flasha eller? Eller kan jag välja i programmet vilket kort jag vill flasha?

Och som sagt, det kommer upp i programmet om jag valt fel bios? Alltså om jag valt hynix istället för samsungminne osv?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Klockrent, det här har jag sökt efter hela morgonen. En fråga dock innan jag flashar. Har SLI. Jag får plocka ur ett kort i taget och flasha eller? Eller kan jag välja i programmet vilket kort jag vill flasha?

Och som sagt, det kommer upp i programmet om jag valt fel bios? Alltså om jag valt hynix istället för samsungminne osv?

mvh

Det sistnämnda hände för mig. Blev inget fel med grafikkortet. Det första är jag inte helt säker på, men jag har sett att det finns en dropdown lista när man flashar där man kan välja grafikkort. Antar att du får göra detta två gånger då det krävde en reboot om jag inte minns helt fel.

Kolla bara bios verisionen om båda får F12_C

Permalänk
Skrivet av Farner:

Det sistnämnda hände för mig. Blev inget fel med grafikkortet. Det första är jag inte helt säker på, men jag har sett att det finns en dropdown lista när man flashar där man kan välja grafikkort. Antar att du får göra detta två gånger då det krävde en reboot om jag inte minns helt fel.

Kolla bara bios verisionen om båda får F12_C

Okej, riktigt nöjt att jag hittade din tråd. Men då säger programmet ifrån om det är fel minne då? Aja, får checka.

Permalänk

Jag har också F12 original i mitt, då blir det samsungminnet, nu är jag med lite! Och på det andra har jag F11, då blir det att köra båda på F12_C eller ?
_

Permalänk
Medlem

Med F11:an vet jag inte, hade själv F12 på min. Vet inte om GPU-Z visar vilken typ av minnen du har. Men jag skulle tro att båda är samsung fast den med F11 är kanske köpt tidigare än den där det stod F12?

Permalänk
Skrivet av Farner:

Med F11:an vet jag inte, hade själv F12 på min. Vet inte om GPU-Z visar vilken typ av minnen du har. Men jag skulle tro att båda är samsung fast den med F11 är kanske köpt tidigare än den där det stod F12?

Japp, F11 är köpt i Juli och min F12 kom hem i förra veckan Då lär ju båda vara samsung?

Permalänk
Medlem

Troligen ja. Men som jag skrev i första posten, allt du gör gör du på egen risk. Men när jag valde fel så fick jag upp ett felmeddelande bara så jag tror att det ska vara lugnt.

Permalänk
Skrivet av Farner:

Troligen ja. Men som jag skrev i första posten, allt du gör gör du på egen risk. Men när jag valde fel så fick jag upp ett felmeddelande bara så jag tror att det ska vara lugnt.

Ja precis. Men båda körde samma version av firmware. Jaja, jag testar F12 iaf först!

Permalänk

Det kommer bara upp " BIOS flash failed" på båda. Använde samma bios till båda, vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Det kommer bara upp " BIOS flash failed" på båda. Använde samma bios till båda, vad kan det bero på?

Möjligtvis att du har ett annat minne. Gå in på hemsidan i första posten och prova med hynix minnet istället, eller prova den andra varianten av samsung minnet.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gigabyte 560 Ti OC (win 7 64bit) och har nu också haft problem på just Caspian/conquest banan med crasher i form av frysning som krävt omstart. Även laggat mycket stundtals med grafikbuggar.
Ska nog ta och försöka mig på att flasha biosen jag med nu när jag kommer hem.
Tack för info! Återkommer sen hur det går.

Visa signatur

MB: Asus M4N72-E CPU: AMD Phenom2 X4 940 OC 3,4Ghz GPU: Gigabyte GTX560 Ti OC RAM: Corsair 8gb DDR2 800MHz PSU: Corsair TX 650w Chassi: Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Jag har alltid haft problem med NVIDIA tog en chans på dom igen. Ångrar mig. Har redan blivit tvungen att lämna in mitt förra gtx 560 ti pågrund av det gick sönder. Så har jag problem med detta. Har ni haft grönt flimmer ibland och stora grafik buggar?

Det gröna "flickeringen" har jag med på mitt XFX HD6950 2GB, så det är inte relaterat till ditt kort, det är en bugg i själva BF3.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av Farner:

Möjligtvis att du har ett annat minne. Gå in på hemsidan i första posten och prova med hynix minnet istället, eller prova den andra varianten av samsung minnet.

Kollade mitt gamla biosnummer nu, verkar vara Henixminne. Så ska prova igen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Jag har faktiskt också detta problem, tror som ovanstående att de är fel i spelet inte grafik kortet

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802