Extern hårddisk som fungerar till både Mac och PC?

Permalänk
Inaktiv

Extern hårddisk som fungerar till både Mac och PC?

Tjena
Fungerar alla USB externa hårddiskar till både Mac och PC?
Om inte, vad fungerar till båda?

Permalänk
Medlem

Hårddiskar formaterade till FAT32

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Ja, alla normala externa hårddiskar fungerar i alla normala datorer oavsett operativsystem. Däremot behöver du tänka på vilket filsystem du väljer.

NTFS fungerar perfekt i Windows, och går att läsa från smidigt från Mac OSX, men behöver lite pill för att aktivera skrivstöd, och äter ganska mycket CPU-belastning för att skriva till från Mac OSX.

HFS+ fungerar perfekt under Mac OSX, men behöver tredjepartsmjukvara för att läsa eller skriva till från Windows, och jag känner inte till något bra sådant program som är gratis (har dock inte letat så mycket, så det kanske finns?).

Håller du dig till enbart Windows och Mac OSX, och någorlunda moderna versioner (Windows: XP SP2, Vista SP1 eller nyare. Mac OSX 10.6.5 eller nyare) så är nog exFAT den bästa lösningen, då de stöds fullt ut av båda operativsystemen, och behöver ingen extra mjukvara eller konfiguration.

Och i sista hand välj FAT32, som har högst kompatibilitet, men har en hel del begränsningar. Exempelvis kan den inte lagra filer över 4 GB.

Permalänk
Inaktiv

OK men om jag vill ha en extern hårddisk som från scratch fungerar till båda, vad finns det att välja ute på marknaden? De flesta verkar vara formaterade i NTFS men jag vill alltså ha en FAT32 från scratch.

Permalänk
Medlem

Du kommer att behöva spendera långt mycket mer tid på att hitta en hårddisk som redan är formaterad till filsystemet du vill ha, mot att bara ta dig 5-10 sekunder och formatera den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

OK men om jag vill ha en extern hårddisk som från scratch fungerar till båda, vad finns det att välja ute på marknaden? De flesta verkar vara formaterade i NTFS men jag vill alltså ha en FAT32 från scratch.

Vad jag vet så är alla externa hårddiskar som säljs i FAT32 _om inte annat nämns_. Jag har köpt allt från 500gb till 2tb diskar, 1gb till 16gb minnen och alla är i FAT32 just för stödet. Ett FAT32 funkar i allt från DVD spelare med fil-stöd till playstation 3 till mac till bilstereos osv, just därför är det mer eller mindre en standard att man får externa lagringsenheter i FAT32.

Det första jag gör är att formatera om till NTFS för att kunna lagra filer större än 4gb/st, såvida det inte ska vara till tex Ps3.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

jag vill alltså ha en FAT32 från scratch.

Köp en disk med NTFS om det behövs, ta några sekunder för att därefter formatera om den till exFAT vilket klarar av stora filer, samt att både Mac OS (Snow Leopard och senare) och Windows kan läsa och skriva till utan pill.