Pagefile.sys och Hiberfil.sys tar upp 18GB!

Permalänk

Pagefile.sys och Hiberfil.sys tar upp 18GB!

Hej, jag har just installerat min nya dator!

Helt plötsligt upptäckte jag att SSD-disken redan var fylld till 40GB. Jag kunde inte hitta vad som tog all plats men tankade TreeSize och upptäckte att två filer - pagefile.sys och hiberfil.sys - tar upp 18GB tillsammans.

Jag sökte på dem lite och förstod att det har med ram-minnet och göra på något sätt. Jag har 16GB RAM i datorn, kanske är det därför som de är så väldigt stora. Ska de behöva vara såhär stora? Och går det i så fall att flytta över dem på min andra hårddisk? Det känns lite jobbigt att fylla ut nästan 20 av 120GB på dessa filer...

Tack på förhand.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Hedersmedlem

hiberfil.sys är den fil som datorn använder för att spara ner RAM-minnets innehåll vid viloläge. Stäng av viloläge så spar du 16GB. pagefile.sys används av Windows när RAM-minnet inte räcker. Även om man som du har 16GB så vill Windows ha en del av hårddisken, men det går att flytta till annan disk.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Ah, hittade där jag kunde ändra var pagefile.sys skulle ligga. Använder dock viloläge ofta så jag får väl leva med en stor hiberfil.sys.. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Sleep Mode (vänteläge) och Hibernation är inte samma sak.
Ifall du bara sätter datorn i vänteläge kan du inaktivera hibernation.

Öppna Command Prompt (kommandotolken) som admin och skriv in följande: powercfg -h off

Jag använder bara vänteläge och har stängt av hibernation på detta sätt.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Hjälpsam

Kör en diskrensning och ta bort skuggkopior, är också ett tips för mer plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Sleep Mode (viloläge) och Hibernation är inte samma sak.
Ifall du bara sätter datorn i viloläge kan du inaktivera hibernation.

Öppna Command Prompt (kommandotolken) som admin och skriv in följande: powercfg -h off

Jag använder bara viloläge och har stängt av hibernation på detta sätt.

Viloläge = Hibernation
Vänteläge = Sleep

Vänteläge kräver ingen fil, och gör att datorn startar snabbare men drar mer ström. Viloläge sparar ner RAM-minnet till filen och stänger sedan av sig.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Viloläge = Hibernation
Vänteläge = Sleep

Tack för rättningen, har kört Windows på engelska så länge att jag blandar ihop..

Flugfarfar:
För att spara ytterligare utrymme kan System Restore (Systemåterställning?) inaktiveras, ifall du inte använder dig av denna, vilket inte jag gör.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Tack för rättningen, har kört Windows på engelska så länge att jag blandar ihop..

Flugfarfar:
För att spara ytterligare utrymme kan System Restore (Systemåterställning?) inaktiveras, ifall du inte använder dig av denna, vilket inte jag gör.

Jo, jag kör också engelskt och fick fundera i någon minut vad "Sleep" heter i windows på svenska

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Tack för hjälpen, jag ska också inaktivera systemåterställning, använder den aldrig.

Hibernate är det jag menat egentligen, men jag har alltid använt sleep för jag har fått för mig att det var samma sak. Men det var ju bra, för jag har problem med mitt sleepläge (skärmen vägrar att vakna igen) så nu vill jag använda hibernate istället - men hibernate finns inte i min startmeny, vet ni hur jag får den att dyka upp där? Hittade någon guide så jag fick hibernate som skrivbordsikon men det känns inte lika praktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Tack för att du skapade denna tården hade samma "problem"

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Avstängd

Jag följde den här guiden:
http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and...
Jag öppnade "CMD" som administratör. Därefter skrev jag:

Citat:

powercfg -h off

Fast jag har Windows 7 Svenska, därför verkar det inte fungera. När jag trycker "Start -" så finns "Strömsparläge" fortfarande kvar där.
Hur ska jag göra för att frigöra de 3 gigabyte som hiberfil.sys tar?

Edit: Jag har startat om datorn. Nu så visar programmet SequoiaViewer att hiberfil.sys är borta, jag har samtidigt nu dessa 3 gigabyte som ledigt utrymme.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

fick bort hiberfile.sys på 15,1gb.
men går det att ta bort pagefile.sys också?
den tar 15,9gb för mig =/

eller ska man ha den kvar?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

Du kan ändra storleken på swapfilen, du klarar dig bra med 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

Om du har en andra hårddisk kan du lägga pagefile på den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Tack för hjälpen, jag ska också inaktivera systemåterställning, använder den aldrig.

Mjo, ända till den dagen något virus eller dåligt gjort windows update sabbar din installation, då sitter du där utan möjlighet att gå tillbaka till en fungerande version. Liksom, vad har du för nytta av en massa tomt utrymme på din disk? Lagring osv gör du ju ändå på en separat disk, och windows plus program plus spel tar väl inte så himla mycket plats. Rekommenderar dig att inte inaktivera systemåterställning om du inte nödväldigtvis behöver dom där giggen.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du kan ändra storleken på swapfilen, du klarar dig bra med 4gb.

hur ändrar man storlek då?

Skrivet av LemonIllusion:

Om du har en andra hårddisk kan du lägga pagefile på den.

hur flyttar man den? inte aning om hur man gör något av dem sakerna. haha

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

hur ändrar man storlek då?

hur flyttar man den? inte aning om hur man gör något av dem sakerna. haha

Instruktion till båda:

Klicka för större bild

Dold text

Öppna system genom att högerklicka på dator och välja egenskaper.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Pagefile används om du får en blådump så vill du kunna spåra varför en krasch sker så behövs pagefile i orginalstorlek.
Bättre då att flytta den till din andra disk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Windows 7 Space Saving
Här finns all information man behöver för att klara sig utmärkt!

Permalänk
Medlem

Man kan också minska storleken på Hibernate-filen om man har mycket RAM men ändå vill kunna använda strömsparläget. Jag har minskat min till 50%, dvs 8 GB. Jag ser till att aldrig ha igång fler program än att 50% RAM skulle räcka, när jag går i strömsparläge. Så det är något man får tänka på om man väljer att minska Hiberfil.sys.
Som många har sagt så är det klokt att flytta pagefilen (swap) till en annan disk. Jag har tagit bort och lagt över pagefilen på två HDD:s istället och skapat en RAM-disk där temporära filer från windows nu ligger. Jag tömmer laptopen på gamla systemåterställningar med jämna mellanrum också med CCleaner.

På så sätt har jag nog sparat 25-30 GB från SSD:n och en hel del onödiga writes men kan ändå använda strömsparläget och systemåterställning.
Funderar dock på att stänga av Hibernate då jag inte använder den så ofta och det kan vara bra med 8 extra gig.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Som jag förstått så är hibernate filen något med strömsparläge eller vänteläge som jag inte använder till en början, datorn på eller av, aldrig i vänteläge. Bör jag avaktivera hiberfil.sys då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KoffeGbg:

Som jag förstått så är hibernate filen något med strömsparläge eller vänteläge som jag inte använder till en början, datorn på eller av, aldrig i vänteläge. Bör jag avaktivera hiberfil.sys då?

Den gör ingen skada och behöver du inte utrymmet behöver du inte stänga av funktionen heller, det kanske tom är bra att ha kvar den så kan du stänga av den om du nån gång verkligen behöver utrymmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig heller viloläge och strömsparsläge. Vill stänga av dom. Men finns det risk att datorn strular om jag gör det? Vill inte riskera något.

Om jag skriver: Powercfg -h off, i kommandotolken. Kommer Hiberfil.sys och Pagefile.sys mapparna att raderas då?

Läste att man kan skriva: powercfg -h on för att starta dom igen.

(Jag har Windows 7)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av '[Mr.K:

;15141596']Jag använder aldrig heller viloläge och strömsparsläge. Vill stänga av dom. Men finns det risk att datorn strular om jag gör det? Vill inte riskera något.

Om jag skriver: Powercfg -h off, i kommandotolken. Kommer Hiberfil.sys och Pagefile.sys mapparna att raderas då?

Läste att man kan skriva: powercfg -h on för att starta dom igen.

(Jag har Windows 7)

Hibernationsfilen går att stängas av utan problem men page kan krävas av en del program, har du mycket ram kan du lägga den i ramdisk för det är främst äldre program som inte tror att man kan ha mycket ram som "måste" ha den kvar för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hibernationsfilen går att stängas av utan problem men page kan krävas av en del program, har du mycket ram kan du lägga den i ramdisk för det är främst äldre program som inte tror att man kan ha mycket ram som "måste" ha den kvar för att fungera.

Tack. Stängde av den nyss

Permalänk
Hjälpsam

Jag rekommenderar att ha pagefile kvar, den kan gärna läggas på en hårddisk, som inte används ofta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |