Bf3 äger sönder mina crossfire 6990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

Jag kör alltså 2 st 6990 kort i crossfire och i Eyefinity runt 5800x1080 spelet är så vidrigt segt!
prövat ultra = inte en chans, prövade high = nej nej, Medium = närmar sig.
Vad är problemer? har inte haft problem med tidigare spel. Har nya Catalyst drivrutinerna, Cap4 och annat.
Känns riktigt tråkigt att grafik för 12k inte kan lösa detta.
Fler som har tips vad det kan vara? flaskar jag? eller klarar helt enkelt inte 2 st 6990 av bf3 ordentligt i eyefinity? känns riktigt buggigt i eyefinity med .

Microstuttering är nog svaret på dina problem.Läs hela artikeln (som för övrigt är riktigt bra skriven) så får du lite mer "kött på benen" om dina och många andras problem med CF/SLI lösningar. Tyvärr så gäller"ju fler kockar desto sämre soppa" fortfarande för multi-gpu uppsättningar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

På tal om Crossfire, någon annan som märker att man måste väldigt ha hög FPS med Crossfire för att det ska flyta bra?
När jag stänger av CF så flyter det bra över ~60fps och när CF är på får jag samma flyt vid först ~120fps.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk

någon som har en aning om vilka inställningar jag kan testa ? Jag har bra fps med allt på high 60+ men ändå "hackar" det och flyter inte så fint som det gör på low då jag har några fps mer, Varför?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kik:

På tal om Crossfire, någon annan som märker att man måste väldigt ha hög FPS med Crossfire för att det ska flyta bra?
När jag stänger av CF så flyter det bra över ~60fps och när CF är på får jag samma flyt vid först ~120fps.

Märkte detta nyligen då jag uppdaterade drivrutierna och min CF helt försvan så spelade bara med ett 5850.
Låg mellan 60-40fps och det kändes som 80-60 med CF 0o

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Microstuttering är nog svaret på dina problem.Läs hela artikeln (som för övrigt är riktigt bra skriven) så får du lite mer "kött på benen" om dina och många andras problem med CF/SLI lösningar. Tyvärr så gäller"ju fler kockar desto sämre soppa" fortfarande för multi-gpu uppsättningar.

Tvekar itne på att det kan vara 1 av problemen, men känns som att inte allt ligger där.
Ska invänta en patch innan jag aktiverar mitt andra kort och försöka njuta av det som går sålänge
Tack för supporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rednosed:

om det är så att ett kort rekommenderas på ett 750w-system, och ytterligare ett kort drar 331, då ligger han ju över 10000w? Min slutsats är att Overlord96 har rätt, sen är jag ju ingen datorexpert.. Men ett 6990 bör räcka för att köra BF3 på ultra. För ytterligare ett ser det ut som att ett bättre nätagg krävs

Du är ingen expert, det ser vi.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mitt singel kort 4870x2 klarar av allt på high med nästan inget lagg ;O på 1920x1080.
det är spelet som är buggat. så bör inte va något problem när dom fixat det, annars är det nog för att bf3 kräver så mycket att dom måste gå på "full load" och då kanske ditt nätagg inte är tillräkligt. men men, inget säkert.
och sen har jag en polare då vars bf3 krashar i eyefinity så kan ha något med det att göra också. testa att köra utan eyefinity och/eller uppdatera drivrutinerna till CAP4 har jag för mig det hette. då försvinner mycket smålagg som de flesta haft problem med. finns på: http://downloads.guru3d.com/AMD-Catalyst-Application-Profile-...
Har jag för mig att det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Tror att CF stödet inte är helt optimalt än i BF3. Sen så rekommenderar jag att du stänger av all kant utjämning ( AA & AF ) för att de gör ingen märkbara skillnad.

AF ska man garanterat inte stänga av, kör den alltid på 16, det påverkar skärpan som natt & dag, inte heller har den med kantutjämning att göra...

Permalänk

Tänkte bara tillägga vad jag kör med,

Klart inte stödet är helt optimalt för crossfire, men de har släppt ut en del versioner nu. Så de jobbar ju verkligen för att få deras grafikkort bra optimerade för BF3.

Jag laddat ner nya CAP, (CAP 2). Har skrivit ett inlägg på min blogg om CAP om ni vill läsa mer, klicka här.

2st XFX 6950 1gb 5040x1050

MSAA OFF
AA OFF
AF 16

Volt 1100
Core Mhz 840
Memory Clock Mhz 1325

Mitt problem är att när man kör på 3 skärmar, pilarna ovanför gubbarna stannar bara på ena skärmen? Så om någon vet så svara gärna!

Visa signatur

hälsningar Robin
blog.iRobin.se
Jag har twitter, @iRobindotse

Permalänk
Medlem

Ok, jag misstänker att det börjar vara mitt nätagg som inte orkar driva båda grafikkorten. Satte igång Skyrim o får liknande problem där.. Hackar ännu mer när jag drar igång crossfire. Finns det något bra program att mäta detta? skulle vilja veta till 100% innan jag drar o köper mig ännu ett nytt nätagg :).

Skrivet av SpeedKing:

Klart inte stödet är helt optimalt för crossfire, men de har släppt ut en del versioner nu. Så de jobbar ju verkligen för att få deras grafikkort bra optimerade för BF3.

Jag laddat ner nya CAP, (CAP 2). Har skrivit ett inlägg på min blogg om CAP om ni vill läsa mer, klicka här.

2st XFX 6950 1gb 5040x1050

MSAA OFF
AA OFF
AF 16

Volt 1100
Core Mhz 840
Memory Clock Mhz 1325

Mitt problem är att när man kör på 3 skärmar, pilarna ovanför gubbarna stannar bara på ena skärmen? Så om någon vet så svara gärna!

Detta löste HUDbuggen för mig. http://teamdof.com/?p=1384

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

Ok, jag misstänker att det börjar vara mitt nätagg som inte orkar driva båda grafikkorten. Satte igång Skyrim o får liknande problem där.. Hackar ännu mer när jag drar igång crossfire. Finns det något bra program att mäta detta? skulle vilja veta till 100% innan jag drar o köper mig ännu ett nytt nätagg :).
http://teamdof.com/?p=1384

nu kanske jag missförstår dig, men om det "hackar mer när du drar igång crossfire" då innebär det alltså att du först körde med ett kort, och då fick lagg? då är det inte nätagget, för ett enda HD6990 ska inte vara något som helst problem för en 1000W.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Spelet är inte bra till eyefinity än. Jag satte allt på lägsta och hade ~20fps, sen satte jag på rekommended och hade ~20fps.
Nu har jag bara ett kort så jag väntade mig inte ens det som resultat med 6040x1080 upplösning. Men har läst någonstans efter mitt test med eyefinity på att BF3 helt enkelt inte hanterar eyefinity bra ännu. Kan komma sig att det finns tweaks, men inget jag har hittat.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

Ok, jag misstänker att det börjar vara mitt nätagg som inte orkar driva båda grafikkorten. Satte igång Skyrim o får liknande problem där.. Hackar ännu mer när jag drar igång crossfire. Finns det något bra program att mäta detta? skulle vilja veta till 100% innan jag drar o köper mig ännu ett nytt nätagg :).

Skyrim lider av stuttering vare sig man har ett eller flera grafikkort (detta gäller för både AMD och Nvidia). Skyrim är en portning av ett konsolspel och är inte anpassat för flera grafikkort, AMD jobbar på en CAP som ska fixa många av problemen som folk upplever.

I BF3 så lider du förmodligen av microstuttering då det helt enkelt är sånt man får leva med i många spel när man kör crossfire/SLI. Om du nu får runt 80 fps som du påstår så aktivera V-sync, detta hjälper i många fall mot microstuttering men du får leva med en liten fördröjning i musrörelserna.

Att någon spenderar 12 000 kr på grafikkort är enligt mig helt galet. Ett 6990 hade varit mycket bättre (och sen ett 6970 till om du nu verkligen måste ha mer än 2 kort) och som du själv märker så går det att spela BF3 på medium i din upplösning när du enbart kör med ett kort. Att fixa bra stöd för Quadfire kommer aldrig vara en prioritet bland spelutvecklarna eller de som skapar drivrutinerna hos AMD och Nvidia då marknaden är så absurt liten.

Du borde läst på om nackdelarna med att köra 4 stycken grafikkort tillsammans innan du slog till då det i de flesta fallen fungerar dåligt.

Permalänk

Kör 3 skärmar 6000x1080 med auto på bf3 ultra / high
6990+6970

Ca 60-80 fps

Du Har dock haft problem med tidigare drivisar samma inställningar ca 20 fps då

Kan ha lite idéer till dig ....

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem

i7 920? din prolle flaskar antagligen. varför sätta såpass mycket pengar på gpu när man kan balansera liite på cpun också.

Förövrigt tror jag inte att dina ram minnen är i 16000 (läs sista nollan) mhz.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av kik:

På tal om Crossfire, någon annan som märker att man måste väldigt ha hög FPS med Crossfire för att det ska flyta bra?
När jag stänger av CF så flyter det bra över ~60fps och när CF är på får jag samma flyt vid först ~120fps.

Microstuttering.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Har flera polare med fractal designs nätdelar, nätdelarna i sig är ok men dom levererar tyvärr undermåligt, personligen skulle jag aldrig köra 2 st 6990 på ett fractal agg, hade hellre kört på corsairs 1200 eller liknande. En kompis mätte sitt fractal newton 1000w för ett tag sen, det levererade runt 60A när det ska vara 75A, sen att fractal säger att det peakar på 1230W är bara skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Man kan även ta fram konsolen (§) och skriva render.drawfps 1 för att få fram fps uppe i högra hörnet konstant. Och som redan nämnts så verkar det vara problem med hyper threading i BF3, även jag fick lov att stänga av det på min i7 2600k för att bli av med "microstutter" eller vad man ska kalla det.

det där köper jag inte riktigt, hade inga problem alls innan sista patchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

men på inet räknar dem väl in allt, alltså processor och allt sådant som också tar ström, för att grafikkortet skall klara sig, har jag för mig ? jag kör iaf gtx 460 sli och har bara 750 w

de länkar vidare vad amd/nvidia säger. alltså att vilket 750W som helst ska klara det annars kan de inte rekomendera så det är väll absolut pissigaste 750W'arn med marginal för att klara alla "normala" processorer m.m.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hmm, mysko... jag kör i 5760x1080 med allting på low med ett 6870, så nåt galet är det ju. Har du provat att köra med ett bara?

Visst du kanske kör på low men du laggar konstant, jag pallade inte ens köra bf3 på low i reso: 5760x1080 med 5970

Permalänk
Medlem

sälj båda korten och köra 3 way sli gtx 580 eller tri-fire 6970.. finns ingen vettig anledning på hela denna planet och köra dubbla 6990 om du inte sitter och minar bitcoins för sämre optimerade drivrutiner än till 6990 i Quad Crossfire får du leta efter sen tror jag att ditt nätagg får slita som en tok när du sitter och försöker dra upp bf3 till ultra.. den skulle nog mått bra av ett 1200w nätagg tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

sälj båda korten och köra 3 way sli gtx 580 eller tri-fire 6970.. finns ingen vettig anledning på hela denna planet och köra dubbla 6990 om du inte sitter och minar bitcoins för sämre optimerade drivrutiner än till 6990 i Quad Crossfire får du leta efter sen tror jag att ditt nätagg får slita som en tok när du sitter och försöker dra upp bf3 till ultra.. den skulle nog mått bra av ett 1200w nätagg tror jag

DET HAR REDAN VISAT SIG ATT DEN KLARAR SIG GALANT.
790W MED SWECLOCKERS TESTRIG+2 6990s

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

DET HAR REDAN VISAT SIG ATT DEN KLARAR SIG GALANT.
790W MED SWECLOCKERS TESTRIG+2 6990s

LOL jo men med EN dedikerad rail på 12V och 75A så får den leverera jäkligt hög effektivitet för att driva 2st 6990 + en i7@4GHz.
Som en ovan skrev att hans polares FD newton R2 levererade 60A då är vi plötsligt nere på 720W. Även om den levererar 70A så får nätagget svetts rejält å om nån som kan då kan räkna ut effektiviteten hos agget, jag får det till ~93% men det kan vara fel.

Med en effektivitet på 85% så levererar den dedikerade railen 64A, vet inte hur bra FD R2 är men 85% är för lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

LOL jo men med EN dedikerad rail på 12V och 75A så får den leverera jäkligt hög effektivitet för att driva 2st 6990 + en i7@4GHz.
Som en ovan skrev att hans polares FD newton R2 levererade 60A då är vi plötsligt nere på 720W. Även om den levererar 70A så får nätagget svetts rejält å om nån som kan då kan räkna ut effektiviteten hos agget, jag får det till ~93% men det kan vara fel.

Med en effektivitet på 85% så levererar den dedikerade railen 64A, vet inte hur bra FD R2 är men 85% är för lite.

Glömde jag helt. Lite tråkigt att höra också

Permalänk
Medlem

Okej ett rent utav seriöst tips.. sälj ett 6990 och köp ett 6970 och kör 6990 + 6970.. då slipper du byta nätagg och får tillbaka lite pengar samt att du slipper lagget och att jämföra med sweclockers test är väldigt dumt eftersom dom sitter med ett platinum certifierat nätagg? eller har jag fel? och dom levererar betydligt högre Ampere än ditt

Permalänk
Medlem

80% effektivitet.

1000w nätaggregat.

Systemet får 1000w från väggen dras 1250w.

Om nätaggregatet levererar mindre till systemet så är det ålder/slitage som påverkar.

Eller är jag helt ute och cyklar.

Om nätaggregatet hade varit överbelastat hade det troligen inte levererat rätt volt till systemet och orsakat en omstart/bsod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

LOL jo men med EN dedikerad rail på 12V och 75A så får den leverera jäkligt hög effektivitet för att driva 2st 6990 + en i7@4GHz.
Som en ovan skrev att hans polares FD newton R2 levererade 60A då är vi plötsligt nere på 720W. Även om den levererar 70A så får nätagget svetts rejält å om nån som kan då kan räkna ut effektiviteten hos agget, jag får det till ~93% men det kan vara fel.

Med en effektivitet på 85% så levererar den dedikerade railen 64A, vet inte hur bra FD R2 är men 85% är för lite.

Nättagget är specificerat för 75 A på 12 v railen och det är det den leverera oavsett verkningsgrad. Det ska inte vara något problem att plocka ut samtliga 900 watt. Att det blir varmt är en annan sak. Det förkortar troligen bara livstiden på nättagget, det ska inte påverka grafikkorten på något sätt. Det är inte hans nättagg det är fel på. Det är högst troligt dåliga drivrutiner och jag rekommenderar honom att sälja det ena kortet och köpa ett hd 6970 och köra trifire istället, alternativt nöja sig med ett kort. Quad crossfire har sällan fungerat bra i spel:(.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

jag kör trifire och det är bästa kombination jag nånsin haft.Flyter perfekt i BF3 med 120 fps stabilt utan stuttering

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk

Efter en mätning senaste dagarna, genom att då belasta cpu, gpu och minne till närmare 100%, så toppade datorn med 473w. Detta med nedan nämnda system.

NZXT H2 Midi Tower Vit, ASUS Sabertooth P67, i7-2600K Processor @ 4.43Ghz, Corsair Vengeance DDR3 @ 1648MHz 16GB CL9, Corsair SSD Force Series GT 120GB , Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Corsair AX 850W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, PowerColor Radeon HD 6990 4GB GDDR5, CoolIT ECO C240 A.L.C. CPU Kylare

Visa signatur

NZXT H2 Vit, ASUS Sabertooth P67 B3, i7-2600K Processor @ 4.43Ghz, Corsair Vengeance DDR3 @ 1648MHz 16GB CL9, Corsair SSD Force Series GT 120GB , Seagate Barracuda® 7200 1TB, Corsair AX 850W PSU ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold Modular, PowerColor Radeon HD 6990 4GB GDDR5 @ 880/1500Mhz, CoolIT ECO C240 A.L.C. CPU Kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Visst du kanske kör på low men du laggar konstant, jag pallade inte ens köra bf3 på low i reso: 5760x1080 med 5970

Beror på hur kräsen du är, nöjer du dig med 40 fps så går det bra, vill du hq 60fps däremot så är det laggigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |