Datorn defraggar inte min hårddisk, hur går jag tillväga?

Permalänk
Medlem

Datorn defraggar inte min hårddisk, hur går jag tillväga?

jag behöver defragga en 2TB hårddisk för att frigöra utrymme för att kunna krympa partition existerande för att frigöra utrymme för en till partition,
men när jag klickar "defragment disk" på disk defragmenter så börjar den med att analysera, sen "konsolidera" lite,
sen stannar den, och det står precis som det stod innan jag började defragga "0% fragmented"...

Vad behöver jag göra, och hur går jag tillväga?
(Försökte google lite hit och dit, men det löste inga problem för mig..)

Permalänk
Medlem

Om defragprogrammet säger att det är 0% fragmentering så behövs ju inte defragmentering av disken.
Problemet är antagligen att du har låsta filer som ligger på de sektorer där du vill krympa disken och dessa går inte att flytta på med defrag, vill du flytta dessa måste du komma på vilka filer som ligger där (gissningsvis pagefile eller hibernation) och avaktivera/ta bort dessa.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om defragprogrammet säger att det är 0% fragmentering så behövs ju inte defragmentering av disken.
Problemet är antagligen att du har låsta filer som ligger på de sektorer där du vill krympa disken och dessa går inte att flytta på med defrag, vill du flytta dessa måste du komma på vilka filer som ligger där (gissningsvis pagefile eller hibernation) och avaktivera/ta bort dessa.

Jag har inte ställt in något till att läggas på den disken jag försöker krympa partitionen på, och är inte heller primär disk, har inget som datorn använder på disken såsom programfiler eller sånt.

Har ingen aning om vad som är felet, eller ens vad pagefile eller hibernation är för några grejer, är det sånt skräp som windows gillar att fylla upp ens diskar med för att jävlas med en?

Kan tillägga: Jag kör Windows 7.