Hjälp en nybörjare (montering av PC)
Hej,
Började idag att sätta ihop min första dator. Har alltid låtit butiken sätta ihop, men vill ju lära mig själv. Har kikat på lite filmer och läst lite olika trådar, men det dyker ju upp frågor trots allt.
Delarna som jag har just nu är dessa:
MSI H67MA-E35 REV B3
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Intel Core i5 2500 3,3GHz
Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Fractal Design Define Mini Svart
ESD-armband för montering av dator
FSP Aurum 400W 80+ Gold
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1
Jag har idag (innan jag åkte hemifrån) skruvat fast moderkortet med processorn och minnerna på plats i chassit. Jag har satt i SSD:n. Satan har jag koll på tror jag att den ska ha utgång 1 eller 2 som är de snabbare portarna.
Med chassiet följer en fläktkontroll med. Ska jag koppla ihop alla fläktarna med denna och sedan koppla kontrollen på sysfan på moderkortet?
Sen ska jag koppla in alla sladdar som var dragna i chassit, reset usb etc. Ska läsa manualen noga så det blir rätt. Dessa sladdar verkar ju halvknepiga och var inte helt tydliga, men det är väl bara att kolla skissen noga.
Sen skall nätagget i. Är det dvd´n, ssd´n och moderkortet som skall ha ström från agget? Är det nåt annat jag glömt?
Sedan om jag förstått det rätt så ska jag in i inställningarna och göra så att den bootar från dvd´n och därifrån installera windows.
Hoppas ni står ut med lite nybörjarfrågor, men det är ju det enda sättet att lära sig. Är grymt kul att göra det själv iaf
Börjar med ett väldigt enkelt system iaf.
Imorgon ska jag fortsätta när jag kommer hem.
Tacksam för all hjälp