SweClockers drop!

Hjälp en nybörjare (montering av PC)

Permalänk
Medlem

Hjälp en nybörjare (montering av PC)

Hej,

Började idag att sätta ihop min första dator. Har alltid låtit butiken sätta ihop, men vill ju lära mig själv. Har kikat på lite filmer och läst lite olika trådar, men det dyker ju upp frågor trots allt.
Delarna som jag har just nu är dessa:
MSI H67MA-E35 REV B3
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Intel Core i5 2500 3,3GHz
Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Fractal Design Define Mini Svart
ESD-armband för montering av dator
FSP Aurum 400W 80+ Gold
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1

Jag har idag (innan jag åkte hemifrån) skruvat fast moderkortet med processorn och minnerna på plats i chassit. Jag har satt i SSD:n. Satan har jag koll på tror jag att den ska ha utgång 1 eller 2 som är de snabbare portarna.
Med chassiet följer en fläktkontroll med. Ska jag koppla ihop alla fläktarna med denna och sedan koppla kontrollen på sysfan på moderkortet?
Sen ska jag koppla in alla sladdar som var dragna i chassit, reset usb etc. Ska läsa manualen noga så det blir rätt. Dessa sladdar verkar ju halvknepiga och var inte helt tydliga, men det är väl bara att kolla skissen noga.
Sen skall nätagget i. Är det dvd´n, ssd´n och moderkortet som skall ha ström från agget? Är det nåt annat jag glömt?

Sedan om jag förstått det rätt så ska jag in i inställningarna och göra så att den bootar från dvd´n och därifrån installera windows.

Hoppas ni står ut med lite nybörjarfrågor, men det är ju det enda sättet att lära sig. Är grymt kul att göra det själv iaf
Börjar med ett väldigt enkelt system iaf.
Imorgon ska jag fortsätta när jag kommer hem.
Tacksam för all hjälp

Permalänk
Skrivet av AntonioP:

Hej,

Började idag att sätta ihop min första dator. Har alltid låtit butiken sätta ihop, men vill ju lära mig själv. Har kikat på lite filmer och läst lite olika trådar, men det dyker ju upp frågor trots allt.
Delarna som jag har just nu är dessa:
MSI H67MA-E35 REV B3
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V
Intel Core i5 2500 3,3GHz
Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Fractal Design Define Mini Svart
ESD-armband för montering av dator
FSP Aurum 400W 80+ Gold
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1

Jag har idag (innan jag åkte hemifrån) skruvat fast moderkortet med processorn och minnerna på plats i chassit. Jag har satt i SSD:n. Satan har jag koll på tror jag att den ska ha utgång 1 eller 2 som är de snabbare portarna.
Med chassiet följer en fläktkontroll med. Ska jag koppla ihop alla fläktarna med denna och sedan koppla kontrollen på sysfan på moderkortet?
Sen ska jag koppla in alla sladdar som var dragna i chassit, reset usb etc. Ska läsa manualen noga så det blir rätt. Dessa sladdar verkar ju halvknepiga och var inte helt tydliga, men det är väl bara att kolla skissen noga.
Sen skall nätagget i. Är det dvd´n, ssd´n och moderkortet som skall ha ström från agget? Är det nåt annat jag glömt?

Sedan om jag förstått det rätt så ska jag in i inställningarna och göra så att den bootar från dvd´n och därifrån installera windows.

Hoppas ni står ut med lite nybörjarfrågor, men det är ju det enda sättet att lära sig. Är grymt kul att göra det själv iaf
Börjar med ett väldigt enkelt system iaf.
Imorgon ska jag fortsätta när jag kommer hem.
Tacksam för all hjälp

Skulle rekomendera att du kör CPU fläkten direkt till dess kontakt på moderkortet märkt: CPU_FAN
övriga Fläktar kopplar du in till kontrollern om du vill.
Sen hur den skall anslutas vidare är ju olika beroende på chassi modell, men om det är en liten 3pins kontakt så välj lämplig FAN_kontakt på moderkortet. Har för mig att det burkar vara en stor Molex kontakt till fläktkontrollers. Kan mycket väl ha fel.
Angående ström kablarna så glöm inte att moderkortet skall ha en 4 eller 8 pins kontakt upp i vänstra hörnet också utöver 24pins kontakten.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Som första fråga bara... Har du satt dit distanserna mellan moderkort och chassi, så du inte skruvat moterkortet direkt mot chassit?
Blir kortslutning ifall du inte gjort det.. och lätt att "glömma" om man inte gjort något sådant tidigare.

Antingen kopplar du in fläktarna på fläktkontroller eller på moderkortet, där det står jämte kontakterna vilka de är för.

Kablarna som är i chassit för frontpanelen och power/reset, står i manualen till moderkortet hur du ska koppla in. Brukar även stå på moderkortet ganska bra, vilka som är vilka.

Annars verkar du ha koll på läget..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mystiqu3@L:

Fläktarna kopplar du in till kontrollern om du vill.. sen hur den skall anslutas vidare är ju olika beroende på chassi modell.. men om det är en lite 3pins kontakt så välj lämplig kontakt på moderkortet.. borde annars vara en stor Molex kontakt till fläktkontrollern.
Angående Glöm inte att moderkortet skall ha en 6pin upp i vänstra hörnet också utöver 24pins kontakten.

Absolut inte 6-pinnars, det är till grafikkort. 4 eller 8 till CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jo, distansera är på plats. De var de första jag satte in tillsammans med "plåten" på chassit där moderkortet hamnar. Fläkten på processorn satte jag på cpu fan, så det blev ju rätt iaf. Ville bara kolla att jag var på rätt väg. Ska läsa manualen noga innan de sista sladdarna sätts in. Vill bara inte missa nåt. Kanske kommer nån mer fråga imorgon innan uppstart

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya datorbyggare. Det är ju faktiskt enkelt när man gjort det en eller ett par gånger. Följ de andras råd som du fått tidigare, allt stämmer mycket väl. Se dessutom till att ta det lungt och metodiskt i alla moment, och ta dig lite extra tid med att dra kablarna. Måste inte se ut som en professionel som byggt datorn, men undvik ormbo-stilen bara, det är det värt.

Sedan är manualerna till chassit och moderkortet ovärderliga första gången man bygger med de delarna.

Moderkortet ska som sagt ha två olika sladdar från nätagget in i sig. En 4 eller 8 pin (Varierar mellan olika modeller) och sedan en 24 pin.

Edit: Du han före att svara på tråden

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

hade du tänkt köra med intels inbyggda grafikdel? annars har du glömt graffet annars är det väll bara att lycka till! hoppas allt går vägen

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

hade du tänkt köra med intels inbyggda grafikdel? annars har du glömt graffet annars är det väll bara att lycka till! hoppas allt går vägen

Tänkte börja med den integrerade grafiken. Är tänkt som en enkel kontor/surfdator. Men när vi är inne på grafikkort. Om jag skaffar ett, är det bara att trycka i på moderkortet när de sitter fast i chassit? Eller måste man lossa moderkortet för att få spelrum så att säga.
Sedan har jag ett 400W agg. Kan jag montera ett grafikkort som man rekommenderar 450W till? Annars får jag skaffa ett kraftigare agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonioP:

Tänkte börja med den integrerade grafiken. Är tänkt som en enkel kontor/surfdator. Men när vi är inne på grafikkort. Om jag skaffar ett, är det bara att trycka i på moderkortet när de sitter fast i chassit? Eller måste man lossa moderkortet för att få spelrum så att säga.
Sedan har jag ett 400W agg. Kan jag montera ett grafikkort som man rekommenderar 450W till? Annars får jag skaffa ett kraftigare agg.

Du behöver inte lossa moderkortet för att sätta dit ett grafikkort.. Bara eventuella pci-plåtar på baksidan av chassit, där du sedan skruvar fast grafikkortet.

Om du har ett bra kvalitétsnätagg så bör det inte vara några problem..

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonioP:

du har valt ett 80+ guld så du kan lugnt köra med ett 450w rekommenderat dock inte överclocka

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Tack som f-n för hjälpen. Nu har jag satt ihop den och den startade på första försöket. Har installerat Windows 7 och hela skivan med alla drivrutiner som hör till moderkortet. Nu ska jag snygga till lite kablar. Har några frågor, men ska bifoga bilder till dessa. Skönt att den fungerar iaf

Permalänk
Medlem

Nu har jag en fråga. Datorn sitter ihop och verkar fungera helt perfekt. Har installerat program och uppdaterat osv. Var några kablar dock som jag blev lite undrande över.
Den blåa som syns här på bilden antar jag är till USB3 porten i chassifronten. Skall denna sitta på moderkortet som den är, eller ska man ha nån konverter typ till en annan anslutning?
Är det bara så att det är mitt simpla moderkort som inte har denna anslutning?

Är iaf hur nöjd som helst med att ha fått ihop min första dator och jag rekommenderar verkligen alla som funderar på det att testa. Ta det lugnt och fråga så löser det sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonioP:

Nu har jag en fråga. Datorn sitter ihop och verkar fungera helt perfekt. Har installerat program och uppdaterat osv. Var några kablar dock som jag blev lite undrande över.
Den blåa som syns här på bilden antar jag är till USB3 porten i chassifronten. Skall denna sitta på moderkortet som den är, eller ska man ha nån konverter typ till en annan anslutning?
Är det bara så att det är mitt simpla moderkort som inte har denna anslutning?
http://www.pozzi.se/bilder/usb3.jpg

Är iaf hur nöjd som helst med att ha fått ihop min första dator och jag rekommenderar verkligen alla som funderar på det att testa. Ta det lugnt och fråga så löser det sig

Helt rätt att det är USB3 anslutsningen för chassifronten. Om du inte har USB3 kontakt på moderkortet, så blir det lite svårt att koppla in den.. Men lösning sitter i ett kontrollerkort.
Hittade denna som kanske kan vara lösningen..? Finns även andra, så det är bara att leta..
https://www.inet.se/artikel/6901510/internal-dual-port-pcie-u...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jag klarar mig nog utan den porten. Spar hellre pengarna till nästa bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonioP:

Tack som f-n för hjälpen. Nu har jag satt ihop den och den startade på första försöket. Har installerat Windows 7 och hela skivan med alla drivrutiner som hör till moderkortet. Nu ska jag snygga till lite kablar. Har några frågor, men ska bifoga bilder till dessa. Skönt att den fungerar iaf

Du har med andra ord lyckats bättre än många "rutinerade" datorbyggare

Även vi som gjort det några gånger får konstiga felmeddelande/svarta skärmar eller andra fel när vi sätter på den första gången. Grattis!!!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack Kändes helt underbart när den plinga igång och allt bara fungerade. Fått blodad tand för nästa bygge. Men tills dess hade jag tänkt att fördjupa mig lite mer. Har trots allt många luckor att fylla
Jag har lite funderingar kring fläktarna. CPU fläkten får ju ström bredvid processorn på moderkortet. De medföljande chassifläktarna kopplade jag alla till fläktkontrollen som jag gav ström från agget bara. Om jag kopplar chassifläktarna direkt till sysfan på moderkortet utan fläktkontrollen, vad händer då? Går dom på fullt varvtal "vid behov"? Eller kan man justera varvtal etc iaf?
Är det meningen att fläktkontrollen som jag monterat där bak ska ha förbindelse till moderkortet på nåt sätt? Nu är det ju helt upp till mig att ge rätt kylning så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonioP:

Tack Kändes helt underbart när den plinga igång och allt bara fungerade. Fått blodad tand för nästa bygge. Men tills dess hade jag tänkt att fördjupa mig lite mer. Har trots allt många luckor att fylla
Jag har lite funderingar kring fläktarna. CPU fläkten får ju ström bredvid processorn på moderkortet. De medföljande chassifläktarna kopplade jag alla till fläktkontrollen som jag gav ström från agget bara. Om jag kopplar chassifläktarna direkt till sysfan på moderkortet utan fläktkontrollen, vad händer då? Går dom på fullt varvtal "vid behov"? Eller kan man justera varvtal etc iaf?
Är det meningen att fläktkontrollen som jag monterat där bak ska ha förbindelse till moderkortet på nåt sätt? Nu är det ju helt upp till mig att ge rätt kylning så att säga.

Ok, ska se om jag kan reda ut det.

CPU-fläkten har du gjort rätt, den ska sitta direkt på moderkortet då det gör att bios kan styra hastigheten.

Det brukar gå att hastighetsstyra moderkortets sysfan/chassifan utgångar men det kan kräva extra program i windows för att få det att fungera på ett smidigt sätt. Fördelen med att koppla in dem direkt på moderkortet är att du kan läsa av hastigheten (under förutsättnig att det är fläktar med 3 st trådar). Det kan du inte göra om du direkt kopplar in dem via en fläktkontroller.

Med ett undantag: Det finns sladdar som du kopplar in en fläkt via BÅDE fläktkontrollern och moderkortet. De har som funktion att ta ström och bestämma hastigheten via fläktkontrollern men sen ytterligare en sladd till moderkortet som registrerar vilken hastighet de snurrar i. Dessa kan vara vettiga om du vill ha koll på hastigheten och samtidigt kunna använda en fläktkontroller för snabb och noggrann justering av hastigheterna av fläktarna.

Jag kikade runt lite men kunde inte hitta en sån förgrenad sladd direkt nu, men jag vet att de finns då jag äger 2 st själv

EDIT: Jag kom att tänka på att ev. har vissa fläktkontroller med display möjlighet att visa hastigheten där eller kanske till och med rapportera det tillwindows. Min har det däremot inte utan jag har bara 4 knappar och switchar att använda. Sen går jag på ljudet av fläktarna för att bestämma hur snappt de ska gå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

EDIT: Jag kom att tänka på att ev. har vissa fläktkontroller med display möjlighet att visa hastigheten där eller kanske till och med rapportera det tillwindows. Min har det däremot inte utan jag har bara 4 knappar och switchar att använda. Sen går jag på ljudet av fläktarna för att bestämma hur snappt de ska gå

Jag har en fläktkontroller i byrålådan som jag inte har kopplat in i mitt nuvarande chassi.. Den har 4 rattar för att justera hastigheten och sedan sladdar med tempgivare. Det gör att jag på en LCD-display kan se både temp på olika saker (Processor, grafikkort, hd och chassi...) och hur snabbt fläktarna snurrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar. Ska dra iväg ett meddelande till Sweclockers. De borde kunna lägga upp en bra film hur man sätter ihop en dator, med tanke på att man testar och bygger olika system hela tiden. Visst dräller det av sådana filmer på youtube etc, men en officiell Sweclockersfilm vore väl nåt? Om man nu vill hjälpa nybörjare att ta steget

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med ditt bygge

Visa signatur

________________________________________________________________________________________________
Chassi: Antec 1200 | Nätagg: Corsair AX1200w | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | Processor: i7-960 @4,1 | Grafikkort: Asus GTX580 DCII | Ram: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6gb |HDD: Intel® SSD 510 Series 120GB

Permalänk
Medlem

Kul att se att det gick vägen för dig.
Jag bumpar upp tråden igen då jag själv snart ska bygga ihop en dator med likadant moderkort och även jag har beställt mig ett windows 7 64bit.

Då till frågan, i infon om moderkortet står det att det stöder windows 7 32bit, betyder det att jag har skitit i det blå skåpet och inte kommer kunna utnyttja 64-bitars?
I såfall gissar jag att även min i5 2500 som stöder 64 och mina 8gb ram blir lite överflödiga (32 kör bara 4 om jag minns rätt?).

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig ha för mycket minne, jag skulle lätt ta 8 gig ram nu när det e så billigt.
Vad är det för moderkort du har köpt?

Skrivet av ABrownie:

Kul att se att det gick vägen för dig.
Jag bumpar upp tråden igen då jag själv snart ska bygga ihop en dator med likadant moderkort och även jag har beställt mig ett windows 7 64bit.

Då till frågan, i infon om moderkortet står det att det stöder windows 7 32bit, betyder det att jag har skitit i det blå skåpet och inte kommer kunna utnyttja 64-bitars?
I såfall gissar jag att även min i5 2500 som stöder 64 och mina 8gb ram blir lite överflödiga (32 kör bara 4 om jag minns rätt?).

Visa signatur

________________________________________________________________________________________________
Chassi: Antec 1200 | Nätagg: Corsair AX1200w | Moderkort: ASUS Rampage III Extreme | Processor: i7-960 @4,1 | Grafikkort: Asus GTX580 DCII | Ram: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 6gb |HDD: Intel® SSD 510 Series 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medi632:

Du kan aldrig ha för mycket minne, jag skulle lätt ta 8 gig ram nu när det e så billigt.
Vad är det för moderkort du har köpt?

Ett MSI H67MA-E35 precis som TS, under infon till moderkortet står det att det stöder Windows 7 32bit men ingenting om 64 bit, det var därför jag undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ABrownie:

Ett MSI H67MA-E35 precis som TS, under infon till moderkortet står det att det stöder Windows 7 32bit men ingenting om 64 bit, det var därför jag undrade.

Du har inget att oroa dig över, säkert bara butiken som sålde kortet som bara använde windows 7 32 bitars som exempel i texten. Det stöder alla windows 7 versioner och så mycket ram som du kan önska

Visa signatur