Räcker 150W för att driva en Llano?

Permalänk
Medlem

Räcker 150W för att driva en Llano?

Antec mini-chassi med 150W PSU är vad jag tänkte skulle räcka för att driva ett system med Llano ASUS Mini-ITX Moderkort och 65W Llano CPU plus HDD och blu-ray-spelare. Kan bara hitta info om i3, i5 och atom när jag läser reviews, AMD är inte så poppis på internet längre. Behöver bara veta om 150W är tillräckligt med juice för Llano.

Om någon har tips om köpråd har jag en tråd uppe på köpråd angående HTPC-bygge

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...

Det kan bli svårt. Beror på vad du ska göra...

Visa signatur

Ni får ursäkta mig för att jag är så glad, men jag föddes sån...

Permalänk
Medlem

SweC gjorde ett test med llano och tror den peakea på 130w i full load, mätt från väggen, vilket ger ytterligare lite marginaler.

Permalänk
Medlem

Rohbrahn: Det du länkat till är 3850, den är på 100W, jag tänkte mig modell mindre 3800 som är på 65W. Svårt att hitta bra bench marks för just den modellen jag länkade till. Det ska vara en HTPC som klarar 1080p jag är ute efter. Llano lär göra biffen utan problem, enligt rykten...

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Rohbrahn: Det du länkat till är 3850, den är på 100W, jag tänkte mig modell mindre 3800 som är på 65W. Svårt att hitta bra bench marks för just den modellen jag länkade till. Det ska vara en HTPC som klarar 1080p jag är ute efter. Llano lär göra biffen utan problem, enligt rykten...

Ska du bara klara 1080p kan du välja den mindre modellen i fusion seriern.. Den drar ju bara ca 40w och är även billigare.

Edit: Olika moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Antec mini-chassi med 150W PSU är vad jag tänkte skulle räcka för att driva ett system med Llano ASUS Mini-ITX Moderkort och 65W Llano CPU plus HDD och blu-ray-spelare. Kan bara hitta info om i3, i5 och atom när jag läser reviews, AMD är inte så poppis på internet längre. Behöver bara veta om 150W är tillräckligt med juice för Llano.

Om någon har tips om köpråd har jag en tråd uppe på köpråd angående HTPC-bygge

Det där borde inte vara några problem.

Den mer intressanta frågan i praktiken är nog hur mkt fläkten låter vid normal belastning av systemet. Men om det är ett bra chassi så borde ljudnivån vara okej, i.o.m. att du inte lär hamna nära 150W.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite snabba beräkningar i http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp och kom fram till att det inte räcker.. det är aldrig bra att ligga för nära nätaggregatets max..

Du har inte funderat att köra på något av intels system?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag gjorde lite snabba beräkningar i http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp och kom fram till att det inte räcker.. det är aldrig bra att ligga för nära nätaggregatets max..

Du har inte funderat att köra på något av intels system?

Kan du redovisa din beräkning?

Permalänk
Medlem

System Type: 1 physical CPU
Motherboard: Mini-ITX
CPU Socket: Socket FM1
CPU: AMD A8-3800 2400 MHz Llano
CPU Utilization (TDP): 90% TDP

RAM: 2 Sticks DDR3 SDRAM

ATTENTION: FOR PERSONAL, NON-COMMERCIAL USE ONLY

Green SATA: 1 HDD

Blu Ray Internal Drive: 1 Drive

Keyboard and mouse: Yes

System Load: 90 %

Minimum PSU Wattage: 122 Watts
Recommended Wattage: 172 Watts

Edit:
Jag gjorde en uträkning för mitt system och kom fram till att det skulle kräva
Minimum PSU Wattage: 40 Watts
Recommended Wattage: 90 Watts
Jag kör på ett 60W nätagg och har aldrig haft några problem.. så jag ändrar mitt uttalande till att 150 W förmodligen räcker!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul att få svar.
Jag vet att det finns billigare alternativ för 1080p, men jag och min sambo är båda pryltokiga och vill ha "det senaste". Och jag har bestämt mig för att stödköpa en AMD-CPU till HTPCn, som min lilla gest till folket på AMD att "keep up the good work bros".

Just nu ser det ut som att det blir följande komponenter:
Asus F1A75-I Deluxe Gillar det lilla tangentbordet man får med, känns som en trevlig feature.
A8-3800 Quad core på 2.4GHz bör ge mer tillfredsställelse än en atom eller annan låg-energi dual core.
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz Billiga bra minnen helt enkelt.
In-Win BP655 200W Sorry Antec, men tar denna låda i stället, billigare, 200W i stället för 150W samt plats för två 3.5" HDDs i stället för 2.5" som Antecs har, plust att man inte behöver slimmad blu-ray.
Samsung SH-B123L Riktigt billig blu-ray-spelare.

Om 150W är på gränsen, borde 200W inte alls vara några problem what so ever.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

I mitt galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/8119-mini-itx-htpc har jag skrivit lite om hur mycket ström min drar. Nu har jag iofs en X3:a men det kan väl inte vara så stor skillnad? Det är ju trots allt samma TDP så det bör ju ligga runt samma nivåer. Reslutatet är att 150W räcker mycket gott och väl.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB