Server - hemmets knytpunkt

Permalänk
Medlem

Server - hemmets knytpunkt

Hej Sweclockers!
skall bygga mig en server men då jag är novis när det gäller hårdvaran behöver jag lite hjälp.

är ute efter ett halvt rack (sådant som inte tar så mkt plats och alt. kan hängas upp på väggen)
jag vill kunna få plats med en filserver, router, switch och en patch panel.
vad rekommenderar ni?
lite osäker på vilket chassi och hårdvara jag skall ha till servern så att den skall kunna driva lite enkla spelservrar och filserver (kan ha två rack om det ej går ett)
Undrar även om det finns någon bra hemsida som säljer server utrustning. googlat en del och hittar inte en enda.

//RsQ

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig med racket men det kan vara lämpligt, beroende på vilka krav du har på att datan ska vara ostörd, att separera filserver och allt-i-alloserver till två separata datorer. Ingetdera kräver någon som helst monsterprestanda utan du klarar dig gott med lowendprylar som drar lite ström och genererar lite värme. Min Pentium Dual Core ligger i stort sett som ett streck i botten av prestandagrafen i FreeNAS oavsett vilket belastning jag utsätter filservern för.
Till allt-i-allo maskinen kanske du vill ha en quadcore med låg TDP beroende på hur mycket du tror att du kommer att lasta på maskinen parallellt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta telefonrack inte är tillräckligt djupa för att rymma ett vanligt rack-chassi. De rack som används för datorer är mycket djupare än de som brukar hängas på väggen.

Permalänk
Medlem

Det finns rack chassie som är små som swichar, som passar i Baztard's rack. Men priset på dom brukar vara mindre trevliga. Plus
dom har knapert med kylning och plats för övrigt som diskar. Typ Intel Atom i mini ITX + 2,5 diskar. Om du ska ha hög prestanda i 1U
så kommer det låta som ****.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

http://mullet.se/ säljer servrar till ett vettit pris.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Tänkte mig något som får plats med iaf en server med kapacitet av någon 3.5" HDD. (ev. 2.5")
en switch/router och kanske en patch. I skolan har vi en liknande uppsättning där det hänger på väggen.
ett blått skåp (om det nu skulle hjälpa) med glassdörr och modernt utseende. Skulle vara perfekt att ha på rummet (har en källare så ljud är mitt minsta problem (kallt som satan också))

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Tänk på att de flesta telefonrack inte är tillräckligt djupa för att rymma ett vanligt rack-chassi. De rack som används för datorer är mycket djupare än de som brukar hängas på väggen.

Finns "förlängningsarmar", kör ett telerack hemma men med längre stag ifrån väggen, funkar kanon.