Fototråd - Vintern 2011/2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Har du använt dig av ett filter för att kunna ha så lång slutartid?

Ja, i detta fallet är bilden, som synes, tagen mitt på dagen och även om solen står lågt och inte är så stark så här års så är det lite väl ljust för att klara så långa tider utan något filter. Filtret i detta fallet är ett B+W ND110 som minskar ljuset med 10 bländarsteg (släpper således igenom en tusendel av ljuset). Kvällstid kan man ju använda ett svagare filter, eller kanske inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, i detta fallet är bilden, som synes, tagen mitt på dagen och även om solen står lågt och inte är så stark så här års så är det lite väl ljust för att klara så långa tider utan något filter. Filtret i detta fallet är ett B+W ND110 som minskar ljuset med 10 bländarsteg (släpper således igenom en tusendel av ljuset). Kvällstid kan man ju använda ett svagare filter, eller kanske inget alls.

Ah okej!
Tack för infon!

Visa signatur
Permalänk

Jag har aldrig använt filter, en fråga: Är de i allmänhet extremt känsliga? jag tänkte om det är som en lövtunn glasskiva? eller hur brukar det vara?

/Fredrik

Permalänk

Jag tycker synd om er som inte fått snö ännu.

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag har aldrig använt filter, en fråga: Är de i allmänhet extremt känsliga? jag tänkte om det är som en lövtunn glasskiva? eller hur brukar det vara?

/Fredrik

Jag har aldrig gjort några empiriska hållfasthetstester så hur mycket de tål ska jag låta vara osagt. De är inte EXTREMT känsliga, men man bör ju inte tappa dem på ett hårt underlag.
Alla filter (som är något att ha) är gjorda i glas och har en ring som är av mässing eller aluminium. Exakt hur tjockt glaset är vet jag inte och det kan nog variera mellan olika tillverkare.

Eftersom detta är en tråd för att visa bilder i mer än en tråd för att diskutera fotoattiraljer så slänger jag in en bild till från lördagen...

Permalänk
Medlem

Då var det dags med snö,

Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Mer finnes på flickrsidan

Permalänk

Experimenterande med nya objektivet i Gamla Stan/Slussen

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Photographer Emil Lundström by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Började tänka på sommaren nu när man ligger sjuk och fryser, så tittade igenom lite bilder från Gotland och fann denna.

Frågan är hur man på bästa sätt får bort grässtrået över duvan i Lightroom, kunde bara välja mindre punkter.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Måste bara få tummen ur och börja gå ut och fota, nu när man har 2st nya högkapacitets batterier till D1an.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

Överblivna tomtebloss, och en bil...

Visa signatur
Permalänk

Lördagkväll, vad kan passa bättre än att bidra med en ny bild här?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4430 MHz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 | HIS Radeon HD 6950 2GB | Cooler Master Elite 430 | Cooler Master GX 650W PSU | 1600Mhz Ripjaws G. Skill 8GB | 500GB Western Digital Caviar Blue 7200RPM | 60Gig OCZ Vertex Plus Series SSD | Eizo 23" LED Foris FS2332-BK |

Permalänk

egentligen från i somras men editerad idag.

portrait. by modus0perandi, on Flickr

1930ish or something by modus0perandi, on Flickr

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Nybörjare och helt oredigerade bilder, men tycker de blev rätt bra ändå!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Path of thorns

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Inte en fågel*beep* i sikte

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom jag är ny här på forumet och inte haft chansen att posta mina foton i de tidigare årstidstrådarna så postar jag här 5 foton tagna under olika årstider året 2011.

Stekarns pöjk.

Permalänk
Medlem

Blåmes

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk

Eftersom jag inte haft min nya kamera så jättelänge så är mina nya bilder mest inriktga på kameratester

Denna tex. ingen speciell bild i sig, men poängen är att den är tagen handhållen.
1/15 (VR) på kvällen - hade krävs långexponering/stativ för att få till med min gamla kamera, alt hade den varit outhärdligt brusig.

Permalänk
Medlem

Visst saknar man sommaren?

och ett porträtt på en vän.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Eftersom jag inte haft min nya kamera så jättelänge så är mina nya bilder mest inriktga på kameratester
http://img841.imageshack.us/img841/6862/99567903.jpg

Denna tex. ingen speciell bild i sig, men poängen är att den är tagen handhållen.
1/15 (VR) på kvällen - hade krävs långexponering/stativ för att få till med min gamla kamera, alt hade den varit outhärdligt brusig.
http://imageshack.us/f/841/99567903.jpg/

sådär ja, uppsala!

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite djurtema så jag flikar in med en bild som jag tog på juldagen (fast förra året, men fortfarande vinter).

Permalänk
Medlem

Vilken stilig katt:D mycket bra foto!

Permalänk
Medlem

Kallt idag

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Mera djur..eller, istället för fisheyeobjektiv..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DSC_5714.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5695.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5679.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5645.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5640.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5635.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5614.jpg by Linussj, on Flickr

Blev några foton i tisdags (24/1-12)

Visa signatur
Permalänk

Nice. Jag var ute halva kvällen och låg i bakhåll för eventuellt norrsken, men det orkade tydligen inte ta sig ända ner till huvudstaden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nice. Jag var ute halva kvällen och låg i bakhåll för eventuellt norrsken, men det orkade tydligen inte ta sig ända ner till huvudstaden.

Tråkigt :/
Här kommer det nog vara en del dom kommande veckorna, så det blir verkligen jakt!
Har diverse prognossidor osv så man kan kolla när det är aktivitet i atmosfären

Denna sida är riktigt bra!
http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/3
Du ser hur långt det sträcker sig ungefär, sen vilken "nivå" det är på skalan
Välj rätt bild nere till vänster så du ser över Sverige bara.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av xion_drifter:

Blev några foton i tisdags (24/1-12)

Schyssta blder. Är träden upplysta med färgade lampor eller är det digitala effekter?