Permalänk
Medlem

Ny laptop - Bluescreen

Hej!

Jag beställde denna MSI från webhallen och är helt enkelt inte nöjd med köpet. Skulle behöva lite råd av er för att så smidigt som möjligt kunna ångra/reklarmera köpet.

Den har nämligen fått Bluescreen of Death några gånger när jag testade BF3 på den dag 1, samt BsoD 2 gånger när jag kollade på film dag 2. Nu är det tre dagar sedan jag fick hem den.
Medans jag testade BF3 kollade jag tempraturerna och det såg inte så lovande ut, den kom upp i dryga 90 grader trots att jag ökade "markfrigången" från bordet och försökte få ned temperaturen. Provade även att klocka ner den marginellt och då låg den strax under 90 C. Detta kändes som att det skulle gå att lösa med en kylplatta men fortfarande inte trevligt med så dålig kylning. Spelade på så låg grafik som möjligt.

Dag två vart jag ännu mer överraskad när den dog när jag kollade på 720p film och den låg på cirka 60 grader! Dog en gång till nån timme senare av filmtittande. Då känns det som något verkligen är fel.

En sak är klar, antingen är det något fel på mitt exemplar, eller så håller inte msi vad som lovar. Just denna modell marknadsförs som "a light but powerfull weapon for gamers" och så vidare.

Så nu till frågorna, kan jag utnyttja ångerrätten fastän jag använt datorn som jag gjort? Är det rentav jag som orsakat ev skada på datorn genom att testa BF3 på den?

Eller ska jag reklamera den? Hur går det om webhallen sen inte hittar något fel på den?

Någon som har reklamerat en dator till webhallen och hur har dom hanterat det?

Tack på förhand!
MVH

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom du fullföljt installationen av OS har du förverkat din lagstadgade ångerrätt, detta enligt ett utfall hos ARN (där nämnden iofs inte var enhällig).
Däremot är det självklart så att om datorn inte uppfyller vad som utlovats har du rätt att få felen åtgärdade i enlighet med KKöpL.

Jag tycker du skall göra ett flertal saker, först och främst skall du göra en recovery på den för att utesluta mjukvarufel. Uppdatera inte drivrutiner etc. efter att du gjort recoveryn utan testa datorn och se om du kan framkalla felet. Fungerar den utan problem uppdaterar du drivrutiner etc. och testar igen.
Försök att hitta ett sätt att framkalla felet som du kan upprepa vid behov. Dokumentera felet (filma, ta bild på BSOD etc.)
Sedan skall du upprätta en RMA mot Webhallen, det görs troligtvis via deras sida. Jag vet inte om MSI har någon DOA-period och isåfall hur lång den är, var det snart en vecka sedan du fick datorn skall du isåfall göra en RMA redan idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabbt svar.

Jag kommer följa dina råd, har en systemåterställningspunkt från när jag precis installerat datorn. Kan dumpfilerna som skapas vid BSOD vara till min fördel? Kan supporten använda dom för att identifiera felet/felkällan? Och finns det något bra program som loggar ett stresstest och skapar en läsbar fil fast datorn kraschar?

Behöver jag bry mig om de temperaturer som uppstår när jag stressar datorn, det känns ju inge vidare att köra den upp över 90 grader, kanske närmare 100 om det av någon anledning inte skulle gå att reklarema den. Eller dom höga temperaturerna kanske i sig är en giltlig anledning som webhallen godtar för att reklamera?

Tack för hjälpen
MVH

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av OpenEyes:

Okej, tack för snabbt svar.

Jag kommer följa dina råd, har en systemåterställningspunkt från när jag precis installerat datorn. Kan dumpfilerna som skapas vid BSOD vara till min fördel? Kan supporten använda dom för att identifiera felet/felkällan? Och finns det något bra program som loggar ett stresstest och skapar en läsbar fil fast datorn kraschar?

Nej, du skall inte använda en återställningspunkt utan göra en total återställning vilket inkluderar ominstallation av OS. Återställningsläget kommer du in i genom att trycka ner och hålla in F3 direkt vid uppstart i enlighet med instruktionerna här.
Du behöver egentligen inte lägga så mycket tid på vad som orsakar felet utan det viktigaste är att du kan påvisa det. Den här typen av fel kan ibland vara svåra att framkalla och desto mer du har på fötterna desto enklare blir hela processen efter att daton skickats iväg. Annars får man i värsta fall stå med vatten upp till anklarna när det visar sig vara ett mjukvarufel man själv orsakat.
Detta är också anledningen till att det är viktigt att försöka framkalla felet när mjukvaran i datorn är så orörd som möjligt. Alltså en ominstallation utan drivrutinsuppdateringar eller att du installerar någon annan mjukvara.

Skrivet av OpenEyes:

Behöver jag bry mig om de temperaturer som uppstår när jag stressar datorn, det känns ju inge vidare att köra den upp över 90 grader, kanske närmare 100 om det av någon anledning inte skulle gå att reklarema den. Eller dom höga temperaturerna kanske i sig är en giltlig anledning som webhallen godtar för att reklamera?

Tack för hjälpen
MVH

Så länge du inte kringgår de automatiska temperaturskydd datorn har behöver du egentligen inte oroa dig. Stresstest är mest en metod för att framkalla och verifiera felet. Temperaturerna på en nyköpt dator skall inte stiga såpass högt att komponenterna throttlar vid den typ an användning datorn marknadsförts för. Du har köpt en dator som marknadsförs som en speldator, alltså skall den klara av att spela spel på. Gör den inte det har den ett rättsligt fel och det spelar ingen roll om den blåskärmar eller inte.

Visa signatur