Permalänk
Medlem

Livet efter. HP Pavilion m9151

Hejsan!

Jag en gammal (4 år) HP som jag tänkte farsan skulle över ta. jag snodde allt gött jag ville ha ur den till min nya dator. tog cd-läsare och ena hårddisken.

Så rev ut de. den disken har ligger kvar har fortfarande "återställningspartionen" kvar. vilket jag tänkte boota den på.

Nu till de problematiska. när jag pluggar i strömmen står nätagget och blickar. känns som det är kortis på moderkortet, eller har HP lagt in någon spärr för att man inte ska kunna leka vidare med deras lösa komponenter?

När nätagget är frånkopplat från moderkortet så lyser lampan så tror att nätagget skall vara helt.

ALLT har funkat tills den dagen jag plocka isär datorn.

någon som har någon kunskap eller erfarenhet?

Permalänk

Du har förmodligen kopplat något fel, något glapp eller liknande. Pröva gör om allt, ta ur och sätt i kontakter osv.

Om de lagt in någon spärr får någon annan svara på men låter bara märkligt tycker jag.

Menar du förresten att nätaggregatet står och "klickar"?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Menar du förresten att nätaggregatet står och "klickar"?

Har en grön lampa på baksidan av nägaggregatet, den står å blinkar.

Grejen är ju att jag enbart har moderkortet ikopplat... så felkoppling tror jag inte. men som sagt. skall riva upp allt och " gör om, gör rätt"

Permalänk
Medlem

Har demonterat ett antal OEM-burkar genom åren, då även många HP. Någon spärr har jag aldrig stött på..

Det är troligen som Faniskogen skriver, att det är en kontakt som glappar/sitter fel.

Testa med minimal boot när du felsöker, dvs att du skalar bort allt som inte är absolut nödvändigt för att datorn ska boota
(ta bort grafikkort, alla andra instickskort, HDD, optisk läsare osv osv)

Permalänk
Medlem

Supertack för hjälpen! jag ska ta å ta bort allt som skulle kunna vara ivägen!

Moderkortet urplockat. har enbart moderkortet, ram och CPU är urplockat och det står fortfarande å blinkar! kortis på moderkortet eller är natagget paj?

Permalänk
Skrivet av jocken90:

Supertack för hjälpen! jag ska ta å ta bort allt som skulle kunna vara ivägen!

Moderkortet urplockat. har enbart moderkortet, ram och CPU är urplockat och det står fortfarande å blinkar! kortis på moderkortet eller är natagget paj?

Vad menar du egentligen här? Moderkortet är urplockat. Ramminnet och CPU är och urplockat. Nätagget står alltså ändå och blinkar? Hur kör du igång nätaggregatet utan dessa saker inkopplade? Och varför skulle moderkortet vara trasigt om nätaggregatet fortfarande beter sig märkligt även fast moderkortet inte är inkopplat?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Vad menar du egentligen här? Moderkortet är urplockat. Ramminnet och CPU är och urplockat. Nätagget står alltså ändå och blinkar? Hur kör du igång nätaggregatet utan dessa saker inkopplade? Och varför skulle moderkortet vara trasigt om nätaggregatet fortfarande beter sig märkligt även fast moderkortet inte är inkopplat?

Sorry för oklar formulering.

Har plockat ur moderkortet och nätagget från chassit.
Har plockat av minnen och CPU från moderkortet.
så jag har alltså ENBART moderkortet och nätaggregatet att leka med.

ansluter bara den 12-poliga kontakten och sedan stoppar i agget i väggen. står ändå och blinkar och klickar. känns som något överslagsrelä i agget som står och slår.

Känns som man skulle kunna felsöka på detta sätt eller är jag ute å cyklar? behöver moderkortet något mer? förstår att "datorn" inte skall starta. bara att modekortet från stöm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocken90:

ansluter bara den 12-poliga kontakten och sedan stoppar i agget i väggen. står ändå och blinkar och klickar. känns som något överslagsrelä i agget som står och slår.

Känns som man skulle kunna felsöka på detta sätt eller är jag ute å cyklar? behöver moderkortet något mer? förstår att "datorn" inte skall starta. bara att modekortet från stöm.

Enbart en 12-polig? Bild på moderkortet?

Edit: http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Docum...
Hittar ingen 12-polig alls, bara standard 24-polig ATX samt 4-polig för CPU.

Att försöka starta moderkortet utan CPU eller minne är tämligen meningslöst eftersom det aldrig kommer starta i det läget ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocken90:

Vad har du lagt moderkortet på medan du pillar? Inte golvmattan va?...

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enbart en 12-polig? Bild på moderkortet?

Edit: http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Docum...
Hittar ingen 12-polig alls, bara standard 24-polig ATX samt 4-polig för CPU.

Att försöka starta moderkortet utan CPU eller minne är tämligen meningslöst eftersom det aldrig kommer starta i det läget ändå.

Sorry, det är den 24-poliga kontakten.

Just nu är jag inte ute efter att störta upp datorn utan bara ta reda på vart felet kan finnas.

Skrivet av 1mike20:

Vad har du lagt moderkortet på medan du pillar? Inte golvmattan va?...

ingen dörrmatta! lagt på bordet med antistat duk under.