Hjälp med ljud + förstärkare 10k budget

Permalänk

Hjälp med ljud + förstärkare 10k budget

Har skrivit här förut men pga oväntade händelser i mitt liv fick jag vänta med mitt köp. Nu ska jag dock köpa högtalare och letar råd.

Jag har nyligen köpt ett g35 och insåg då hur stor skillnad det är på ljud och ljud. Nu ska jag ta och uppgradera TV ljudet också.

Min budget: 8,000-10,000kr drygt
Vad ska dessa pengarna ingå?: Högtalare samt förstärkare.

Har jag några krav?: Jag skulle verkligen uppskatta ifall förstärkare stödjer tex. spotify eller nätverksanslutning. Denna förstärkare kollar jag lite på

Vad ska jag använda högtalarna till?: Drygt 70 % musik. 20 % TV 10 % spel / film genom PS3

När det gäller högtalare så kollar jag på dessa två just nu
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4683
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4715

(Då jag bor i Falkenberg kan jag köpa demo ex där som tex. de utan kartong).

Finns det någon som kan hjälpa mig lite?

Permalänk

Då du ändå bor i Falkenberg kan du väl dra till Fynda å lyssna på vad du tycker är bäst för dig?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Om du ska använda högtalarna till musik så skulle jag köpt 2.0 med golvhögtalare. De klarar sig fint själva och du har möjlighet att bygga ut till 5.1 eller liknande

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_zenso... + i hemmabio förstärkare (för möjlighet att bygga ut till komplett hemmabiosystem)

Den förstärkaren du kollat på borde fungerar finfint.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/dali_sti... Skulle vara ett självklart val för mig.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_a... eventuellt den förstärkaren du linkade.
Det där med Spotify i förstärkaren är inget du ska bry dig om, med ett par riktiga högtalare duger inte Spotifys kvalitet.

*Edit. Läste nu att det mest är musik du lyssnar på och då borde du köra på ett ordentligt 2.1 system.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Klart bästa högtalaren (enligt mig) för det priset är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86745

Dessa borde kosta betydligt mycket mer än vad de gör! Onkyo 609 fungerar bra till dem men de hade gjort sig ännu bättre med något kraftigare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Ait.. Jo, ett 2.0 / 2.1 system är väl mer ljud för pengarna just nu.. men kommer antagligen vilja uppgradera till 5.1 senare i livet när pengarna tilllåter. Men just nu är det mest musik

Kollade på lite filmer ifrån HiFi klubben.. kanske man skulle ta sig till deras affär för att snacka med dem. De verkar schysta som satan.

Anledningen till att jag inte drar till Fynda för att lyssna är... liten stad, ogillar vissa som jobbar där

Kanske bör tilllägga att jag lyssnar på mycket drum n bass m.m. så bra bass är att föredra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Ait.. Jo, ett 2.0 / 2.1 system är väl mer ljud för pengarna just nu.. men kommer antagligen vilja uppgradera till 5.1 senare i livet när pengarna tilllåter. Men just nu är det mest musik

Kollade på lite filmer ifrån HiFi klubben.. kanske man skulle ta sig till deras affär för att snacka med dem. De verkar schysta som satan.

Anledningen till att jag inte drar till Fynda för att lyssna är... liten stad, ogillar vissa som jobbar där

Kanske bör tilllägga att jag lyssnar på mycket drum n bass m.m. så bra bass är att föredra

HiFi klubben rekommenderas starkt, kan garantera dig att nästan vad du än köper där låter bra.
Gillar du bas och att spela högt så är Cerwin-Vegas XLS serie underbar. Där kan du även köpa till mindre högtalare, center och sub om du skulle vilja bygga hemmabio.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

kan också rekommendera hifiklubben, som rhalla sa så är Cerwin Vega jävligt kul så länge grannar inte är ett problem.. och så länge du har en rejäl förstärkare..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Välj vad som helst från B&W så kommer du vara nöjd!

Permalänk
Medlem

Kolla också på XTZ högtalare, riktigt grymma är dom!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Angående förstärkare så skulle jag verkligen uppskatta ifall man kunde streama ljud ifrån datorn / spotify. Spotify direkt i den hade varit guld.

Den jag länkade i TS från netonnet.. något liknande den, hade det funkat? Eller ska jag kanske leta efter någon som man kan streama från datorn typ och "spara pengar" på så sätt? För jag antar att bara för att den kan spela spotify så kostar den mycket mer.

Angående grannar så...

Över mig bor en fest snubbe på 25 år som spelare hög musik hela tiden typ.
Under bor flickvännens mor + ett par som är skit softa (tex. en snubbe tappade en öl i trappan på en fest. De kom upp och klagade för att vi spillde ut värdefull öl! De är båda 70 bast).
TIll höger en döv handikappad 30 åring
TIll vänster en 84 åring med hörsel problem

Permalänk
Medlem

jag har förstärkaren kopplad till mitt ljudkort och spelar allt genom datorn och grannarna värkar ju inte som några problem.. men vad är viktigast? finlyssning eller mera fysisk/live känsla? det bästa är nog dock att provlyssna lite innan man väljer endå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker dock att CV är riktigt skräp som du ska hålla dig borta från. Det bör du dock höra själv om du åker ner och lyssnar. Man blir lyssningstrött direkt och de har inte någon vidare djupbas direkt. Duger som fjortisdunk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Tänk också på att är det musik så är en "vanlig" stereoförstärkare bätre än en hemmabioförstärkare på detta.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Tycker dock att CV är riktigt skräp som du ska hålla dig borta från. Det bör du dock höra själv om du åker ner och lyssnar. Man blir lyssningstrött direkt och de har inte någon vidare djupbas direkt. Duger som fjortisdunk.

Skickades från m.sweclockers.com

tycker dem låter helt okej för att vara högtalare gjorda för att spela högt, beror väl helt på vad man ska ha dem till.. men kan förstå om man inte lyssnar på den sortens musik och finns klart bättre alternativ om man vill ha mer välljud. "fjortisdunk"...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

tycker dem låter helt okej för att vara högtalare gjorda för att spela högt, beror väl helt på vad man ska ha dem till.. men kan förstå om man inte lyssnar på den sortens musik och finns klart bättre alternativ om man vill ha mer välljud. "fjortisdunk"...?

Jämfört vad man får för samma peng låter de inte alls bra. Har ni inte möjlighet att lyssna på dem så googla runt lite. Finns massvis med tester som visar hur mycket de tappar redan från 80 till 30hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av donald1963:

Tänk också på att är det musik så är en "vanlig" stereoförstärkare bätre än en hemmabioförstärkare på detta.

Det är faktiskt en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är faktiskt en myt.

det beror väll på.. dom flesta hemmabio har ju idag en *pure sound* funktion för att komma ikapp stereo-stärkarna men som gammla 5.1 stärkare m.m som inte haft det så måste jag ju säga att en ren stereo-stärkare låter bättre... sen handlar det ju självklart om pris... du får mer stärkare för pengarna i en 2.0 eftersom den inte behöver lika mycke lull lull runtomkring...

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är faktiskt en myt.

Är det? Så sa dem till mig på Hifi-klubben senast i lördags :/

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

det beror väll på.. dom flesta hemmabio har ju idag en *pure sound* funktion för att komma ikapp stereo-stärkarna men som gammla 5.1 stärkare m.m som inte haft det så måste jag ju säga att en ren stereo-stärkare låter bättre... sen handlar det ju självklart om pris... du får mer stärkare för pengarna i en 2.0 eftersom den inte behöver lika mycke lull lull runtomkring...

Rätt mkt ouppbackat BS det där skulle jag vilja säga... visst, du må tycka att stereoförstärkare låter subjektivt bättre (den generaliseringen är iofs enligt mig väldigt konstig), men skulle vilja se dig naila det i ett test under kontrollerade former.

Vad gäller "lull-lull" vs enkla stereoförstärkare tycker jag du borde tänka lite på kostnad vs tillverkningsvolym. Samt det faktum att flertalet stereotillverkare tar hutlöst betalt för väldigt enkla och långt ifrån kraftfulla konstruktioner.

Marantz SR5005 testades för 2 nummer sen i Musik och Ljudteknik (LTS medlemstidning). Dom gör väldigt genomgående test med F/E-lyssning osv. Marantzen testades "rätt igenom" dvs även med försteget, och man fann väldigt lite hörbar förvrängning. Dvs ett neutralt och tämligen transparent ljud med över 2*100W för ~5kkr, försteg och surroundmöjlighet inkluderat!!!

Så att stereoförstärkare överlag skulle vara bättre just pga att det är stereo är enligt mig kvalificerat skitsnack.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Är det? Så sa dem till mig på Hifi-klubben senast i lördags :/

Hur mkt högre marginal tror du inte dom har på sina stereoförstärkare som dom har ensamrätt på, gentemot surroundreceivers som säljs i oerhört mkt större volymer av långt fler kedjor, där bla Elgiganten och Media Markt går in och prispressar..?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Är det? Så sa dem till mig på Hifi-klubben senast i lördags :/

Haha ja säljare på hifibutiker är ju som dom är,visserligen kunniga och hjälpsamma men ibland blir det för mycket svammel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hur mkt högre marginal tror du inte dom har på sina stereoförstärkare som dom har ensamrätt på, gentemot surroundreceivers som säljs i oerhört mkt större volymer av långt fler kedjor, där bla Elgiganten och Media Markt går in och prispressar..?

Skrivet av oyegie:

Haha ja säljare på hifibutiker är ju som dom är,visserligen kunniga och hjälpsamma men ibland blir det för mycket svammel.

Tackar, ska hålla det i åtanke

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Håll dig borta fårn hifiklubben. Dom är experter på att vilseleda nybörjare till att bara handla inom deras monopolsortiment...
När du ändå har Fynda så pass nära så stick dit och lyssna. Skit ifall du inte gillar dom som jobbar där. Jag avskyr allt som har med hifiklubben och göra men ändå går jag in där lite då och då för att se ifall dom har fått något nytt.

Annars så tror jag att Onkyo 609 blir en bra förstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sen kan en stereoförstärkare givetvis vara bättre än en surround, det vore väl konstigt annars, men att på nåt sätt komma dragandes med att "stereo är alltid bättre" är enligt mig väldigt oseriöst.

Sen ska man komma ihåg att man nästan alltid behöver ett försteg till stereoförstärkaren samt dra analoga kablar.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Är det? Så sa dem till mig på Hifi-klubben senast i lördags :/

En integrerad förstärkare är 100% jag säger 100% mer välljudande än en reciever för samma pengar sen gäller det att ha en lämplig omvandlare också hur svårt är det att förstå det sen kan reciever vara ett bättre köp för många ändå.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

En integrerad förstärkare är 100% jag säger 100% mer välljudande än en reciever för samma pengar sen gäller det att ha en lämplig omvandlare också hur svårt är det att förstå det sen kan reciever vara ett bättre köp för många ändå.

Här har vi då ett exempel på varje HiFi-handlares drömkund.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Sen kan en stereoförstärkare givetvis vara bättre än en surround, det vore väl konstigt annars, men att på nåt sätt komma dragandes med att "stereo är alltid bättre" är enligt mig väldigt oseriöst.

Sen ska man komma ihåg att man nästan alltid behöver ett försteg till stereoförstärkaren samt dra analoga kablar.

Behöver man ett försteg till en integrerad stereoförstärkare? Förklara

Skrivet av Zax89:

En integrerad förstärkare är 100% jag säger 100% mer välljudande än en reciever för samma pengar sen gäller det att ha en lämplig omvandlare också hur svårt är det att förstå det sen kan reciever vara ett bättre köp för många ändå.

Skrivet av bran:

Här har vi då ett exempel på varje HiFi-handlares drömkund.

Så sant, så sant

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Här har vi då ett exempel på varje HiFi-handlares drömkund.

Javisst tro vad du vill tror knappast ni har jämfört riktiga förstärkare mot recievers

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Javisst tro vad du vill tror knappast ni har jämfört riktiga förstärkare mot recievers

Ja kanske om man jämför monsterstärkare i ren klass A med hemmabioreceivrar.