Bli nekad hyreslägenhet pga uppsägningstid?

Permalänk
Medlem

Bli nekad hyreslägenhet pga uppsägningstid?

Tänkte ta upp en intressant sak och vad ni anser om det.

Som de flesta vet så är det mer eller mindre praxis på 3månaders uppsägningstid på hyreslägenheter. När man då ska flytta från ett hyresbolag till ett annat så är det dock mer vanligt att från och med att man får veta att man får hyra den nya lägenheten så är det mindre än 2 månader kvar till det datum de har satt som inflyttningsdatum, ibland mindre än en månad.

Om jag då säger att nej, jag kan inte flytta in det datumet eftersom jag, precis som alla andra, har 3 månaders uppsägningstid på min nuvarande lägenhet. Har jag då rätt att flytta fram inflyttningsdatumet eller får jag acceptera det datum de har och får betala dubbla hyror?

Om så är fallet så måste nästan alla betala dubbla hyror vid flytt då det är extremt ovanligt att utflyttningsdatum och inflyttningsdatum passar perfekt.
Personligen skulle jag idag inte ha råd med dubbla hyror, därför jag undrar. Det kan röra sig om 5-7 tusen kronor extra utgift per månad i en eller två månader.

Så vad gäller? Måste de respektera uppsägningstider eller inte?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nej du har ingen rätt alls i det fallet. Du får betala dubbelt helt enkelt eller leta upp annat boende.

Jag har alltid fått betala minst en månad dubbelt när jag flyttat. Du kan ju snacka med bolaget men de hyr nog hellre ut till ngn annan än väntar på att du kan flytta in. Beror lite på hur lätt de har att hyra ut lägenheten iofs.

Permalänk
Medlem

Om du flyttar inom samma bolag brukar det aldrig vara nått problem..

Men varför skulle de behöva göra det om du byter hyresvärd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Dubbla hyror vid flytt får man räkna med. En gång hade jag tur och slapp men då hade jag en månads uppsägning hos en privat hyresvärd också.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Kan inte lag/praxis men hör med nuvarande hyresvärd om de inte kan försöka få en ny hyresgäst pronto så du slipper dubbla hyror.

Sist jag flyttade gick det halvbra, nya hyresgästen kunde ta lägenheten i mitten av månaden. Vi kom överens om att de skulle betala omkring 2/5 månadshyra för den halva månaden.

Permalänk

Dessvärre är det inte så mycket att göra åt saken. Jag fick dubbla "hyror" när jag flyttade till min nuvarande lägenhet, och det var kanske inte det roligaste, men att matcha inflyttning med utflyttning på dagen är mer eller mindre omöjligt.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Dubbla hyror är det bara att acceptera, har även varit med om att man får betala dubbel hyra när man byter inom samma bolag pga 3 månaders uppsägningstiden.

Permalänk
Medlem

Crap då! Det borde lagstadgas så att inte nästan varje ny hyresgäst drabbas ekonomiskt. Vissa kanske så pass illa att de måste säga nej och hamna längs bak i kön igen och vänta flera år till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bejje: Så man skall lagstadga så att hyresvärdar drabbas ekonomiskt?

Har flyttat 3 gånger, och behövt betala dubbla hyror vid ett tillfälle, detta mest för att jag var seg med att säga upp kontraktet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Crap då! Det borde lagstadgas så att inte nästan varje ny hyresgäst drabbas ekonomiskt. Vissa kanske så pass illa att de måste säga nej och hamna längs bak i kön igen och vänta flera år till.

Du kan ju alltid kolla med din nuvarande hyresvärd och kolla om han inte har någon som vill ha din lägenhet innan dina 3 månader är klara. För övrigt är det ju inte hyresbolagens fel att du inte kan passa in dina in och utflyttningsdatum och borde ju därför inte ta någon ekonomisk förlust heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tycker inte de är något konstigt att man följer kontrakt man ingår. De är trots att allt du som vill byta boende, inte din hyresvärd som vill byta hyresgäst. En ny hyresvärd erbjuder en lägenhet ett visst datum vill självklart få betalt så snart som möjligt, där av startdatumet... kanske till och med är så att startdatumet är satt så att den tidigare hyresgästen ska slippa dubbla hyror när den flyttar? Vad du kan göra är att prata med din hyresvärd och säga att du gärna avslutar ditt hyreskontrakt tidigare än tre månader om man kan hitta en annan hyresgäst som är villig att ta över kontraktet tidigare. Kanske kan de hitta någon snabbare än 3 månader och de löser sig. Så länge en hyresvärd får betalt varje månad och inte måste göra mer arbete än nödvändigt vid flytt är de nog glada.

Sen om du ska hamna sist i kön eller inte handlar nog om hur du prioriterar att flytta. Personligen kan tänker jag att de nog kan vara lämpligt att ha en ekonomisk buffert för att kunna hantera oförutsedda utgifter av den här typen. I vart fall om man är anställd bör man klara de. Kan vara bra att tänka på någon annan gång. Om bufferten inte finns den här gången så kanske man kan överväga att ta ett lån till exempel. Men lån innebär alltid en mer kostnad mot att ha pengarna själv. Så man får överväga vilket man anser vara bästa för sin situation. Lycka till!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

hej

när vi har flyttat har jag själv hjälpt till att hitta en ny hyres gäst och därmed ej behövt betala dubbelt.

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@oobum
Något som vore bättre var om man möttes på mitten, dvs att man lagstadgade att uppsägningstiden inte får vara längre än 2(helst 1) mån. Det är inte direkt som att bolagen skulle drabbas hårt, folk flyttar till städer med lägenheter hela tiden...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hej

när vi har flyttat har jag själv hjälpt till att hitta en ny hyres gäst och därmed ej behövt betala dubbelt.

/aragon

Så har jag också gjort flera gånger. Brukar alltid gå att komma överens. Undantaget är kommunala hyresvärdar som oftast har ett helt värdelöst kösystem.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Du kan ju alltid kolla med din nuvarande hyresvärd och kolla om han inte har någon som vill ha din lägenhet innan dina 3 månader är klara. För övrigt är det ju inte hyresbolagens fel att du inte kan passa in dina in och utflyttningsdatum och borde ju därför inte ta någon ekonomisk förlust heller.

Det är inte mitt fel heller. Tro mig, jag vill inget hellre än att time in det, men oftast så går det inte, då den nya hyresvärden vill att man ska flytta in omgående medans den nya inte vill bli av med en förrän efter 3 månader. Eftersom alla hyresvärdar vet om att uppsägningstiderna är 3månader så borde de försöka underlätta för folk som vill byta hyresvärd genom att det är 3 månader tills man flyttar in från och med det datum man tackat ja. Om alla hyresvärdar följde det så borde ingen lida ekonomiskt av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hej

/aragon

Det får man tyvärr inte alltid göra vilket gjorde mig fly förbannad en gång. Jag bodde då kommunalt och var tvungen att säga upp min lägenhet och flytta omgående. Då jag inte ville ha dubbla hyror under tre månader så ringde jag hyresvärden och sa att jag vet att det är väldigt lång kö till lägenheter och speciellt ettor, som jag hade. Jag sa att det måste väl vara väldigt enkelt att få den uthyrd omgående. Det kunde dom inte lova sa kärringen.

Jasså, det var konstigt tyckte jag, men har ni svårt att få den uthyrd direkt så vet jag massor av vänner som kan ta den i morn tyckte jag. Nej det går inte, för då måste dom ha stått i kö. Ja men hyr ut den direkt då till den som står först i kön tyckte jag. Vi kom ingen vart och efter flera veckor ringde jag för att höra om jag slapp betala nästa hyra, men nej det fick jag inte. Nehe, har ni inte hittat någon trots att folk skriker efter lägenheter menar ni? Jo, de hade hittat en, men han ville flytta in, passande nog, precis när min uppsägningstid utgick (hade passat mig perfekt idag) och de ville respektera folks önskemål (återigen, hade varit perfekt idag).

Då sa jag att det finns ju massor av folk som kan ta lägenheten ASAP, men så arbetade dom inte, då låter dom hällre lägenheter stå tomma i 3 månader, för det spelar ju ingen roll för dom då jag måste betala för det.

Det som till sist fick bägaren att rinna över och explodera var när jag fick reda på från en granne att den nya hyresgästen hade flyttat in redan efter en månad, men det kommunala bostadsbolaget ljög för mig och sa att han skulle flytta in efter 3 månader och ta betalt av mig i 3 månader.

Slutade med att jag vände mig till en av de lokala morgontidningarna och berättade det och det skrev en artikel om det och hittade tydligen fler som varit med om samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är inte mitt fel heller. Tro mig, jag vill inget hellre än att time in det, men oftast så går det inte, då den nya hyresvärden vill att man ska flytta in omgående medans den nya inte vill bli av med en förrän efter 3 månader. Eftersom alla hyresvärdar vet om att uppsägningstiderna är 3månader så borde de försöka underlätta för folk som vill byta hyresvärd genom att det är 3 månader tills man flyttar in från och med det datum man tackat ja. Om alla hyresvärdar följde det så borde ingen lida ekonomiskt av det.

Hur tänker du nu? Enda sättet det där skulle fungera är ju att den nya hyresvärden som du vill flytta till accepterar dig som ny hyresgäst innan den gamla ens sagt upp lägenheten. Jag gissar att den gamla gästen förmodligen inte skulle tycka det vore särskilt ball.

Det är bara att acceptera att man oftast får minst en månads dubbel hyra. Gör som jag brukar göra och utnyttja situationen istället! Du har två lägenheter i en månad = du har en hel månad på dig att utföra själva flytten + flyttstädningen. Alternativet, de gånger man faktiskt lyckats slippa dubbelhyran, är ju att du måste flytta ut ur och städa den gamla lägenheten samma dag som du flyttar in i den nya. Överlever man den prövningen är man garanterat jävligt trött efteråt ^^

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju ta kontakt med den hyresgästen som ska flytta ut, han eller hon vill kanske flytta tidigare, så har det vart för mig iaf, då har jag bara behövt betala dubbel hyra i två veckor, och haft ändå haft gott om tid till att flytta och städa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av veggie_d:

Hur tänker du nu? Enda sättet det där skulle fungera är ju att den nya hyresvärden som du vill flytta till accepterar dig som ny hyresgäst innan den gamla ens sagt upp lägenheten. Jag gissar att den gamla gästen förmodligen inte skulle tycka det vore särskilt ball.

Det är bara att acceptera att man oftast får minst en månads dubbel hyra. Gör som jag brukar göra och utnyttja situationen istället! Du har två lägenheter i en månad = du har en hel månad på dig att utföra själva flytten + flyttstädningen. Alternativet, de gånger man faktiskt lyckats slippa dubbelhyran, är ju att du måste flytta ut ur och städa den gamla lägenheten samma dag som du flyttar in i den nya. Överlever man den prövningen är man garanterat jävligt trött efteråt ^^

Jag flyttstädar inte längre sedan RUT-avdraget kom. Kostade mig bara 1500kr att få min 65 kvadrat helstädad och då var den sjukt stökig. Jag hade inte städat på en månad och det var damm och skräp överallt. Bara flyttade ut grejerna och stack. Var väldigt skönt att slippa lägga ner en hel dag på städning. Mycket hällre det än att betala dubbla hyror på ca 2x6000kr för att kunna få tid att städa och flytta ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Du kan ju ta kontakt med den hyresgästen som ska flytta ut, han eller hon vill kanske flytta tidigare, så har det vart för mig iaf, då har jag bara behövt betala dubbel hyra i två veckor, och haft ändå haft gott om tid till att flytta och städa!

Ja det kan vara något att tänka på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag flyttstädar inte längre sedan RUT-avdraget kom. Kostade mig bara 1500kr att få min 65 kvadrat helstädad och då var den sjukt stökig. Jag hade inte städat på en månad och det var damm och skräp överallt. Bara flyttade ut grejerna och stack. Var väldigt skönt att slippa lägga ner en hel dag på städning. Mycket hällre det än att betala dubbla hyror på ca 2x6000kr för att kunna få tid att städa och flytta ut.

Jo, samma här. Men du får problem om du försöker be ett städbolag göra en komplett flyttstädning samma dag som du ska flytta ut och någon annan ska flytta in.. de behöver trots allt 6-7 timmar minst, och under tiden får det inte finnas några grejer i vägen. Eftersom nästa hyresgäst brukar få tillgång någon gång på eftermiddagen, och du ska hinna med en inspektion också, har du med andra ord väldigt kort om tid på dig att flytta ut dina egna grejor

Permalänk
Medlem
Skrivet av veggie_d:

Jo, samma här. Men du får problem om du försöker be ett städbolag göra en komplett flyttstädning samma dag som du ska flytta ut och någon annan ska flytta in.. de behöver trots allt 6-7 timmar minst, och under tiden får det inte finnas några grejer i vägen. Eftersom nästa hyresgäst brukar få tillgång någon gång på eftermiddagen, och du ska hinna med en inspektion också, har du med andra ord väldigt kort om tid på dig att flytta ut dina egna grejor

Att få några timmar till på sig brukar aldrig vara några problem. Har inte haft problem hittils iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går då på vårt bolag i stan att be dom kontakta hyresgästen för ev. tidigare inflyttning.

Men en månad mellan är ju ändå rätt bra? Har du tänkt stoppa alla grejer du har hemma i ett släp eftersom in och utflyttning sker samma dag?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har ofta betalat dubbla hyror.
Men har oftast kommit överens med den nya hyresgästen om att dela dubbelmånaden.
Tex att vi betalar hälften var och jag tar en vecka så man kan flytta och städa i lugn och ro och den nya får 3 veckor till samma sak. Eller 2 veckor var eller vad man kommer överens om.
Brukar vara lösbart.
Man behöver ju inte dubbla lägenheter en hel månad och att dela på kostnaden brukar vara bra.
Den nya hyresgästen brukar oxå vilja ha lite mer tid till flytt och städning...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Det går då på vårt bolag i stan att be dom kontakta hyresgästen för ev. tidigare inflyttning.

Men en månad mellan är ju ändå rätt bra? Har du tänkt stoppa alla grejer du har hemma i ett släp eftersom in och utflyttning sker samma dag?

Jag brukar hyra den största bilen dom har på OKQ8 som får köras utan lastbilskort så får jag med mig allt i en körning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi gör nu så här när vi ska flytta om 2mån.

Den som tar våran betalar bara 1v hyra då vi flyttar ut nästan i slutet av april.
Lika så när vi flyttar till den nya, där betalar vi en ½ hyra då dom flyttar inte ut föräns i mitten.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Att försöka dela hyra med en ny hyresgäst är givetvis smart, men troligen inte ett alternativ där jag bor nu. Jag ville bo centralt när jag flyttade till Kalmar, men på grund av flera års väntetid på hyreslägenheter i Kalmar så gick inte det. Fick ta det jag kunde få omgående och det var en lägenhet i Nybro, 3 mil utanför Kalmar. I samma hus som jag bor har det nu blivit 3 andra lägenheter lediga och det är ingen rusch till dom direkt, inte för att det är något fel på dom, men för att det finns gott om lediga lägenheter i Nybro, så man behöver inte stå i kö, så säger jag upp lägenheten så kan den lika gärna stå tom i flera månader efter jag har flyttat ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Att försöka dela hyra med en ny hyresgäst är givetvis smart, men troligen inte ett alternativ där jag bor nu. Jag ville bo centralt när jag flyttade till Kalmar, men på grund av flera års väntetid på hyreslägenheter i Kalmar så gick inte det. Fick ta det jag kunde få omgående och det var en lägenhet i Nybro, 3 mil utanför Kalmar. I samma hus som jag bor har det nu blivit 3 andra lägenheter lediga och det är ingen rusch till dom direkt, inte för att det är något fel på dom, men för att det finns gott om lediga lägenheter i Nybro, så man behöver inte stå i kö, så säger jag upp lägenheten så kan den lika gärna stå tom i flera månader efter jag har flyttat ut.

Där svarar du på frågan själv tycker jag.

Pga låg efterfrågan så kommer dom följa 3 månaders uppsägningstid till pricka medan där efterfrågan är hög försvinner dom inom 10 min.

Oftast får man en dubbelhyra när man byter lägenhet tyvärr för ska även stämma överens med den som ska flytta in i ens egen lägenhet.

Vet att ja läste i en annan tråd att du kommer från Östersund så då vet du hur sitautionen är här på att få lägenhet och är 3-4 års väntetid för att få på körfältet och 5-6 års väntetid för lite centralare med Östersundsbostäder och vill man bli av med en attraktiv lägenhet med bra hyra och bra placering blir man av den enbart via djungeltelegrafen och slapp dubbelhyra sist.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Där svarar du på frågan själv tycker jag.

Pga låg efterfrågan så kommer dom följa 3 månaders uppsägningstid till pricka medan där efterfrågan är hög försvinner dom inom 10 min.

Oftast får man en dubbelhyra när man byter lägenhet tyvärr för ska även stämma överens med den som ska flytta in i ens egen lägenhet.

Vet att ja läste i en annan tråd att du kommer från Östersund så då vet du hur sitautionen är här på att få lägenhet och är 3-4 års väntetid för att få på körfältet och 5-6 års väntetid för lite centralare med Östersundsbostäder och vill man bli av med en attraktiv lägenhet med bra hyra och bra placering blir man av den enbart via djungeltelegrafen och slapp dubbelhyra sist.

Japp, känner mycket väl till idioterna på Östersundbostäder som försökte blåsa mig. För många år sedan var jag tvungen att akut flytta. Jag sa då omeddelbart upp lägenheten och eftersom jag visste att det var lång kö på lägenheter så var jag inte orolig över att bli av med den snabbt, men för säkerhetsskull så ringde jag Östersundsbostäder och ja... inlägg #16 handlar om dom!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bejje:

[...]
Det som till sist fick bägaren att rinna över och explodera var när jag fick reda på från en granne att den nya hyresgästen hade flyttat in redan efter en månad, men det kommunala bostadsbolaget ljög för mig och sa att han skulle flytta in efter 3 månader och ta betalt av mig i 3 månader.

Slutade med att jag vände mig till en av de lokala morgontidningarna och berättade det och det skrev en artikel om det och hittade tydligen fler som varit med om samma sak.

Blev lite nyfiken här
Man har väl rätt att bruka lägenheten under uppsägningstiden? Vad händer om man vill använda sin lägenhet för en natt under uppsägningstiden efter att en annan person har flyttat in där?

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |