Permalänk
Medlem

Mera frågor om Protobuf

Hej! Jag vet att jag startat en del trådar om detta och ber om ursäkt för det.

I alla fall så försöker jag läsa en protbuf-fil med ändelsen .pb.

Ska egentligen läsa filen i en Swiftfil för en app för iPhone. Dock fick jag förslag från där jag hämtar ett API (Trafiklab.se) att ha en separat server och skicka svaren därifrån till min app. Detta eftersom det kan bli för många förfrågningar direkt till appen annars.

Bestämde mig då för att testa att använda Java på servern.

Nu har jag kommit så långt att jag har generat en java-fil med protoc-commandot.

Om jag förstår det hela rätt ska man sedan använda de klasser som finns i den genererade Java-filen men inte köra den.

Istället ska man skapa en ny java fil som använder klasserna.

Här börjar mitt problem. Hur ska jag på enklaste sätt skapa det program som sedan läser .pb-filen.

Har försökt fråga ChatGPT men för varje svar blir det mer problem.

Har något en lösning i annat än Java är det intressant också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det låter lite märkligt lite som du för söker springa innan du kan gå.

Protobuf-filerna är enbart en spec som beskriver hur meddelanden och eventuellt tjänster ska vara strukturerade. Protobuf-kompilatorn kan översätta dessa till skelettkod som kommer vara inkomplett i sig själv och sedan blir det upp till dig att använda denna skelettkoden och fylla i tomrummen för att få den funktionell.

Efter att du genererat skelettkoden så kommer du inte använda protobuf-filerna mer så dom kommer inte läsas av programmet.

Protobuf-filernas innehåll kommer diktera hur mycket du kan få "gratis". Om protobuf-filerna enbart innehåller Message i olika varianter så kommer du behöva implementera transporten som skickar/tar emot dessa meddelande. Om det finns med Service så brukar protobuf-kompilatorn kunna spotta ur sig interface som hjälper dig att implementera en server (om man vill skapa en egen tjänst) och klientkod för att kunna anropa en existerande server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det låter lite märkligt lite som du för söker springa innan du kan gå.

Protobuf-filerna är enbart en spec som beskriver hur meddelanden och eventuellt tjänster ska vara strukturerade. Protobuf-kompilatorn kan översätta dessa till skelettkod som kommer vara inkomplett i sig själv och sedan blir det upp till dig att använda denna skelettkoden och fylla i tomrummen för att få den funktionell.

Efter att du genererat skelettkoden så kommer du inte använda protobuf-filerna mer så dom kommer inte läsas av programmet.

Protobuf-filernas innehåll kommer diktera hur mycket du kan få "gratis". Om protobuf-filerna enbart innehåller Message i olika varianter så kommer du behöva implementera transporten som skickar/tar emot dessa meddelande. Om det finns med Service så brukar protobuf-kompilatorn kunna spotta ur sig interface som hjälper dig att implementera en server (om man vill skapa en egen tjänst) och klientkod för att kunna anropa en existerande server.

Tack för svaret. Ja, behövs nog lite mer förklaring, men hinner inte nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10