Permalänk
Medlem

Bluescreen aka blackscreen

Hej ...
Jag har googlat, jag har använt sökfunktionen och jag har skrivit till MSI och ännu inte löst mitt problem.
Lite då och då får jag "BlueScreen" när jag spelar.. datorn blir helt svart sen startar om sig, när jag startar den får jag error message som säger att jag fått BlueScreen. Detta händer endast när jag spelar spel. Heroes of Newerth och Tera är dock de ända jag testat än så länge sen problemet uppstått.

Jag har gjort Windows Update - service pack 1 (Windows 7)
Jag har installerat nyaste drivrutinerna för mitt grafik kort.
Jag har gjort "Memory test" i min BIOS och den klarade det.
Har nog gjort mer än så..

Förut hände det alltid när jag spelade HoN (Heroes of Newerth) ..
Sen var det ett uppehåll och jag kunde spela i typ 1 månad utan problem
sen börja jag spela Tera och nu händer det nu igen även om jag bara spelar HoN.

Här är mina dator Komponenter
Jag har Windows 7 - 64bit

Problemsignatur: Problemhändelsens namn: BlueScreen OS-version: xxxxxxxxxxxxx Språkvariant-ID: 1053 Ytterligare information om problemet: BCCode: 116 BCP1: FFFFFA8006EF1010 BCP2: FFFFF8800F1A29C8 BCP3: FFFFFFFFC00000B5 BCP4: 000000000000000A OS Version: 6_1_7601 Service Pack: 1_0 Product: 256_1 Filer som hjälper till att beskriva problemet: C:\Windows\Minidump\020412-17238-01.dmp C:\Users\Marcus\AppData\Local\Temp\WER-36457-0.sysdata.xml Läs vår sekretesspolicy online: http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline: C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Någon som har en aning om vad problemet är eller hur jag kan felsöka?
Jag har kollat på flowcharts på Swec men hjälpte mig inte så mycket. (svårt att förstå det också).

Obs: Datorn är ca 3 månader gammal.

För mer info:
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?high=&m=1492467&mpage=1#14...

Permalänk
Medlem

116 brukar vara grafik relaterat men för att vara säker får du kolla igenom dumpfilen (C:\Windows\Minidump\020412-17238-01.dmp)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

116 brukar vara grafik relaterat men för att vara säker får du kolla igenom dumpfilen (C:\Windows\Minidump\020412-17238-01.dmp)

Hittar inte hur jag ska kunna läsa den .. vad för program jag ska öppna med.
Såg någonstans förut dock på datorn att det stod att det var något med grafik kortet..
Kanske lyckades läsa det då på något sätt.. minns inte hur jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Kan det hjälpa om jag uppdaterar min BIOS?
Tänkte uppgradera till BIOS 1.G
här: ftp://jerryuser:ultra2011@ftp.msi.com.tw/BIOS/BIOS0201/E7681I...
med dessa instruktioner som jag inte fattar riktigt: ftp://jerryuser:ultra2011@ftp.msi.com.tw/Tool/Tool1219/M-Flas...

Har fått dessa 2 direkt länkar från MSIs egna support helpdesk.
Vet inte riktigt hur jag ska uppgradera BIOS som sagt...
Räcker det att man går in i BIOS, väljer "FLASH" sen bläddrar till den rätta filen?

Permalänk
Medlem

För att läsa dmp filen så kan du använda t.ex http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/hardware/gg463009

Angående BIOS uppdatering så har jag aldrig gjort det på ett MSI kort så vet inte de exakt valen men det brukar bara vara att lägga flash filen på ett USB minne, gå in i BIOS och köra flashtool som ligger där.. efter det så återtäller man default värden.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tänkte det är bättre ni som vet läser av minidumpen själva så ... här är den: Minidump

Permalänk
Medlem

Flashade mitt BIOS, provade spela igen..
Samma resultat.
Här är en kort video på processen samt när jag får BSOD.
Brukar vanligtvis i alla fall hinna komma in i spelet och spela lite innan jag får BSOD men nu klarade jag inte äns det.

http://www.youtube.com/watch?v=5hbBxhXAeR8&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanashi:

Tänkte det är bättre ni som vet läser av minidumpen själva så ... här är den: Minidump

Det där är inte din minidump, det där är din BIOS uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det där är inte din minidump, det där är din BIOS uppdatering.

Fail.. la up fel fil -.-
Förlåt...
http://speedy.sh/txrSn/020412-17238-01.dmp
Där ska vara rätt ^.- Xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanashi:

Hej ...
Jag har googlat, jag har använt sökfunktionen och jag har skrivit till MSI och ännu inte löst mitt problem.
Lite då och då får jag "BlueScreen" när jag spelar.. datorn blir helt svart sen startar om sig, när jag startar den får jag error message som säger att jag fått BlueScreen. Detta händer endast när jag spelar spel. Heroes of Newerth och Tera är dock de ända jag testat än så länge sen problemet uppstått.

Jag har gjort Windows Update - service pack 1 (Windows 7)
Jag har installerat nyaste drivrutinerna för mitt grafik kort.
Jag har gjort "Memory test" i min BIOS och den klarade det.
Har nog gjort mer än så..

Förut hände det alltid när jag spelade HoN (Heroes of Newerth) ..
Sen var det ett uppehåll och jag kunde spela i typ 1 månad utan problem
sen börja jag spela Tera och nu händer det nu igen även om jag bara spelar HoN.

Här är mina dator Komponenter
Jag har Windows 7 - 64bit

Problemsignatur: Problemhändelsens namn: BlueScreen OS-version: xxxxxxxxxxxxx Språkvariant-ID: 1053 Ytterligare information om problemet: BCCode: 116 BCP1: FFFFFA8006EF1010 BCP2: FFFFF8800F1A29C8 BCP3: FFFFFFFFC00000B5 BCP4: 000000000000000A OS Version: 6_1_7601 Service Pack: 1_0 Product: 256_1 Filer som hjälper till att beskriva problemet: C:\Windows\Minidump\020412-17238-01.dmp C:\Users\Marcus\AppData\Local\Temp\WER-36457-0.sysdata.xml Läs vår sekretesspolicy online: http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline: C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Någon som har en aning om vad problemet är eller hur jag kan felsöka?
Jag har kollat på flowcharts på Swec men hjälpte mig inte så mycket. (svårt att förstå det också).

Obs: Datorn är ca 3 månader gammal.

http://www.resplendence.com/downloads

sen laddar du ner whocrashed 3.03 helt underbart program.. instellera och starta sen trycker du på analyse och sedan scrollar ner så kommer det att stå om varje blåskärm och vad som orsakat eller kan ha orsakat det

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Grafik

Verkar vara din grafikdrivrutin som krashar

Probably caused by : nvlddmkm.sys

en kompis hade samma problem när han hade fått damm i grafikkorts fläkten. Kolla så det är rent där...

Permalänk
Medlem

Din minidump säger:

Technical Information:

*** STOP: 0x00000116 (0xfffffa8006ef1010, 0xfffff8800f1a29c8, 0xffffffffc00000b5,
0x000000000000000a)

*** dxgkrnl.sys - Address 0xfffff8800fd01000 base at 0xfffff8800fca4000 DateStamp
0x4ce799fa

Innebär att DirectX pajjar.
Testa uppdatera DirectX, du kan även köra en dxdiag (Start-meny -> kör -> "dxdiag.exe" -> klicka OK )

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Körde "dxdiag" i "kör" och inga fel påträffades.

On Sun 2012-02-19 22:10:53 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\021912-17378-01.dmp This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0xC9FAA4) Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8006ECF010, 0xFFFFF8800FF72AA4, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4) Error: VIDEO_TDR_ERROR file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 295.51 company: NVIDIA Corporation description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 295.51 Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 295.51 , NVIDIA Corporation). Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

Jag har dock redan DirectX 11...
Finns det nyare? O.o

Permalänk
Medlem

http://www.evga.com/articles/00530/

Körde detta test och det tog inte lång tid förrän jag fick BlueScreen igen.
har även tagit loss och satt tillbaka GPUn.
fortfarande samma problem.

Är det möjligt att jag har dubbla drivrutiner av någon sort?
Har endast tagit på "upgrade" och inte "clean update" när jag installerat nya drivrutiner till mitt grafik kort.
Hur kollar jag det?

Länken är härifrån:
http://www.evga.com/support/faq/afmviewfaq.aspx?topicid=75&fa...

Permalänk
Medlem

Windows Update och clean installation av drivare är nog bra att ge ett försök.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tog hem MSI Afterburn fixade fläktarna lite..
Körde Evga furry test och kom upp till 78C efter 30 min då fick jag BlueScreen igen.

Permalänk
Medlem

Pratat med support där du köpte sakerna? Kan ju vara ett defekt graffe :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Pratat med support där du köpte sakerna? Kan ju vara ett defekt graffe :/

Har mailat dem och hoppas på svar snarast om hur jag bör göra.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1901962/msi-p67a-gd65-rev-b3
(MSI P67A-GD65 REV B3)

Vilka drivrutiner ska jag ha till mitt moderkort (det jag skrev ovan)..
Är det alla dessa?
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=Driver&os=...

Eller vilka?
Kanske någon kan tanka hem, rara sen ladda upp åt mig? Vill vara säker på att allt blir rätt..
Formaterar datorn. ;p

Sen om det är något mer jag behöver?
Vore bra om ni kan skicka alla rätta drivrutiner så det blir helt rätt.
Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skiten händer fortfarande.
Har formaterat datorn och gjort allt ovan med mera.

Vad nu ???
exakt samma problem fortfarande.

Så jävla frustrerande. Man köper en ny dator för den gamla inte äns klarar 720p filmer..
Så får man en ny idiot dator man inte äns kan spela på för den krashar.
Frustrerande -.-

Permalänk
Medlem

Kan inte äns spela spel som inte kräver speciellt mycket t.ex. Heroes of Neverth.

Permalänk
Medlem

Det är iallafall grafikkortet det är fel på, eller ja, dina drivrutiner!

Den här filen du får blåskärmarna av; nvlddmkm.sys verkar vara ett vanligt problem när man googlar. Även ett problem som verkar svårt att lösa :/

Nu vet jag inte vad som händer om du avinstallerar dina grafikkortsdrivisar och kör på windows-drivisar om man ens kan det etc, men går det så kan det vara en ganska bra temporär lösning. Annars hade jag nog bytat grafikkort till ett som inte får fel i denna drivrutin.

Gamla drivrutiner kan också fungera dock.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Ok, men man vill ju inte direkt byta grafik kort bara så där.. Det kostade ju ändå nästan 3000 kr så de är ju inga fick pengar.
Vet inte hur jag ska göra.. Har gjort support ticket på Inet för att dem ska testa kortet ..
Sen har jag också gjort support ticket hos Evga så hoppas jag kan hitta en lösning snart.

Permalänk
Medlem

Fick nu detta.. verkar inte vara helt 100% likadant som tidigare..
BCO koderna är inte detsamma.

Citat:

Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA80077DD010
BCP2: FFFFF8800FCDCAA4
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\031012-16614-01.dmp
C:\Users\Marcus\AppData\Local\Temp\WER-39983-0.sysdata.xml

Läs vår sekretesspolicy online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x041d

Om sekretesspolicyn online inte är tillgänglig kan du läsa vår sekretesspolicy offline:
C:\Windows\system32\sv-SE\erofflps.txt

Permalänk
Medlem

din gpu är ju SOC - super overclocked, pröva att sänka klockningen i afterburner till ett stock gtx 570.
scrollade igenom tråden och läste snabbt så gnäll inte på mig om jag missade om någon sagt detta.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

din gpu är ju SOC - super overclocked, pröva att sänka klockningen i afterburner till ett stock gtx 570.
scrollade igenom tråden och läste snabbt så gnäll inte på mig om jag missade om någon sagt detta.

Tack!
Nej skulle aldrig gnälla för sådant även om folk redan sagt det 10 gånger (de har dem dock aldrig gjort) ...
Ska prova göra det och se om det blir någon skillnad.

Trodde det bara var överklockat visste inte att det var super överklockat O.o

Edit:
Gäller garantin fortfarande om jag drar ner överklockningen?

Permalänk
Medlem

ja , det borde den göra. Åtminstone hos EVGA, dom är kända för att tolerera skador som sker pga överklockning på deras moderkort och dylikt. Om inte annat så höjjer du bara tillbaks den ifall det skulle fela igen!

Permalänk
Medlem

På MSI afterburn finns det:
- Core Clock (står på 797)
- Shader Clock (står på 1594)
- Memory Clock (står på 1950)

Hur ska jag ändra dem?

Edit:
Nanashi1337 är mitt skype ID..
Kanske någon kan hjälpa?
Har teameviewer också

Permalänk

Påminner mig om mitt fel på mitt Radeon 6870.
När kortet blev varmare än 70'C så fick jag blackscreen, troligtvis något minne på kortet som inte ville hänga med. Kortets prestanda var som det skulle och fungerade fint när kortet inte blev över 70'C.

Det jag skulle göra är att pröva ditt graffekort i en annan dator eller prova ett annat graffekort i din dator! Provade mitt kort med massor av konfigurationer och olika drivrutiner, samt i några andra datorer. Var samma visa varje gång.

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!