Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty Edition : PROBLEM

Permalänk
Medlem

Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty Edition : PROBLEM

Tja !

Har ett problem med att Windows 7 inte känner igen mitt ljudkort.

Har provat nån jävla igenkänningsmodul man kan tanka ner från Creative men då står det att jag inte har windows 7 eller senare.

Jag har Windows 7 Ultimate 32bit

Ljudkortet finns i enhetshanteraren men all info om det saknas.

Kortet heter "Multimedia Audio Controller" i enhetshanteraren o så är det en liten gul triangel med utropstecken.

Vad ska jag ta mig till ?

Tacksam för hjälp och svar

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Har du installerat creatives drivers?

Prova annars att disabla onboard sound i bios och om inte det hjälper testa en annan slot för kortet.

Permalänk
Medlem

Allt funkade förut när jag körde Win XP, det är ju win 7 som inte känner igen vad det är för typ av kort.. annars skulle nog inte creative ha den där "igenkännings-modulen" ? eller är jag helt fel ute nu ?

Jag testar o disabla onbard kortet i bios så får vi se om det blir nån skillnad.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har nu testat att disabla det inbyggda ljudkortet och det blev ingen som helst skillnad...

Snälla hjälp !

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

hej! det finns inga drivrutiner till windows 7 för det kortet jag hade själv ett.. finns endast en beta drivrutin som e kass.

Permalänk
Medlem

Funkar det drivrutinen då ? jag vill ju bara få ljud i skiten

Permalänk
Medlem

Finns annars icke-beta drivers för windows 7 på creatives hemsida. inte så svårt att googla fram dem heller...

http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

Permalänk
Medlem

Har du ställt in i bios att du har PnP OS?

Permalänk
Medlem

Jag har ett ännu äldre SB kort än det du har, ett Sound Blaster Live! kort.
Jag fick det att fungera i min w7 ultimate 64 bit med hjälp av kx project drivisar.
Spanna in denna sida
http://kxproject.lugosoft.com/down.php?language=en

Jag läste förr om en kille som skrev egna drivrutiner till äldre SB kort där Creative valt att inte släppa nya drivisar till nyare OS för att tvinga konsumenter köpa nya ljudkort. Creative lämnade in en stämning och förbjöd honom från att utveckla nya drivrutiner. Jag vet tyvärr inte hur det hela slutade men detta är ett riktigt fult trick av Creative.
Mitt SB kort som jag säkert haft i över 12 år fungegar fortf. kanon och jag ser ingen anledning till att köpa nytt.

Permalänk
Skrivet av fryguy:

Finns annars icke-beta drivers för windows 7 på creatives hemsida. inte så svårt att googla fram dem heller...

http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

De listar inte Win7 i specifikationerna. Kanske fungerar trots det på det nämnda ljudkortet, på mitt Creative Sound Blaster nånting fungerade det iaf inte, slutade med att jag köpte ett från Asus.

*EDIT*
Får rätta mig själv, det stod minsann Windows 7 på en av drivrutinerna i detta fall.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna på creative ska fungera felfritt i windows 7 32 och 64 bitars.

Vill man ha lite tweakade drivrutiner fast ändå samma program som creative osv har så är PAX bäst, alla hans drivrutiner fungerar perfekt.
http://www.hardwareheaven.com/pax-drivers/

Permalänk
Medlem

jag kan inte installera några drivrutiner eftersom det står att jag inte har rätt kort när jag ska installera.

Datorn känner ju inte igen kortet.

Annars tack för alla tips.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

jag kan inte installera några drivrutiner eftersom det står att jag inte har rätt kort när jag ska installera.

Datorn känner ju inte igen kortet.

Annars tack för alla tips.

Mvh Linus

Men har du testat det jag skrev?

Permalänk
Medlem

Fungerar helt utan problem för mig, prova med drivarna som ligger på skivan..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Men har du testat det jag skrev?

EDIT : Har kollat i bios och jag verkar inte kunna aktivera eller avaktivera PnP alls på mitt moderkort, vad ska ju nu ta mig till ?

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Fungerar helt utan problem för mig, prova med drivarna som ligger på skivan..

Har redan provat det, men det går inte eftersom datorn inte känner igen kortet alls.

Drivrutinsinstallationen vägrar helt enkelt !

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

EDIT : Har kollat i bios och jag verkar inte kunna aktivera eller avaktivera PnP alls på mitt moderkort, vad ska ju nu ta mig till ?

Mvh Linus

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Har redan provat det, men det går inte eftersom datorn inte känner igen kortet alls.

Drivrutinsinstallationen vägrar helt enkelt !

Mvh Linus

provat ta i och ur det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

ojojoj va mycket lustiga svar du fått. som jag skrev innan det finns en beta drivrutin o ja den funkar men du kan inte ställa in bas eller något såntdär. men ljud får du.
antar det är ett sånthär kort du har?
http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nLanguageL...
gå in på betadrivrutiner så finns det en för win7. kollar man detaljer på dom vanliga drivrutinerna så funkar dom bara till xp o vista

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

ojojoj va mycket lustiga svar du fått. som jag skrev innan det finns en beta drivrutin o ja den funkar men du kan inte ställa in bas eller något såntdär. men ljud får du.
antar det är ett sånthär kort du har?
http://support.creative.com/downloads/welcome.aspx?nLanguageL...
gå in på betadrivrutiner så finns det en för win7. kollar man detaljer på dom vanliga drivrutinerna så funkar dom bara till xp o vista

Japp, kortet ser ut så o så har jag en sån där frontpanel med volymrattar för mick och högtalare samt lite Line in och Line out samt en optisk Line out.
Men det går som sagt inte att få igång drivrutinsinstallationen eftersom datorn inte vet om att det är ett kort från creative jag har i.
Installationen vägrar helt enkelt.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Vad har du för moderkort?

MS-7350VP, antar att det är MSi ?

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Ta bort kortet i enhetshanteraren och starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ta bort kortet i enhetshanteraren och starta om.

Det har jag inte tänkt på, ska genast testas !

EDIT : Det blev ingen skillnad alls, problemet kvarstår.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Har kollat manualen till ditt moderkort(P6N SLI Platinum, OEM MS-7350VP) och det skall finnas någon som heter PNP/PCI Configurations inne på huvudmenyn i bios och där inne skall du förmodligen kunna ställa in PnP för PCI portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har kollat manualen till ditt moderkort(P6N SLI Platinum, OEM MS-7350VP) och det skall finnas någon som heter PNP/PCI Configurations inne på huvudmenyn i bios och där inne skall du förmodligen kunna ställa in PnP för PCI portarna.

Jag har hittat nån inställning inne i den menyn som heter "IRQ" till vardera PCI-port.

Jag är inte så haj på det där med BIOS.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem

Hmm, är nog bara de vanliga portarna det gäller, trodde du kunde ställa in något mer och jag hittar inget mer i manualen som kan fixa detta.

Men testa att gå in på Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Felsökning\Maskinvara och klickar på ljuduppspelning få se vad windows säger då, kanske du får reda på något utav den.

EDIT: Förästen testa att ta bort alla ljudenheter i enhetshanteraren, kör driver sweeper så allt är borta och stänga av datorn, ta ur X-fi kortet och sen startar du upp datorn igen och går in i bios stänger av det inbyggda och sen låter du den gå till windows och sen kollar du om det är tomt i enhetshanteraren, om det är det, vilket det borde vara, så stänger du av den igen och sätter i X-Fi kortet igen få se om det blir samma som tidigare. Men gör det jag skrev innan först, kan ju hända att du för någon led tråd från felsökaren.

Just ja dra ur nätverkskabeln också utifall att den börjar installera ljudenheterna automatiskt när du skall ta bort dem.

Permalänk

Fick du det och fungera? Har också ett liknande kort men mitt heter bara xtreme fidelity. får inte det å funka heller.. samma problem som du.. går inte installera drivrutinen för win 7 hittar inte det. vill få det att funka för ljudet från mic i moderkortet har börjat strula när jag e på skype.
Får bara massa störningar och så får jag robot röst.
creative....vilket skit det e