Permalänk
Medlem

Webhallen - GoPro

Hej alla här.

För 5 veckor sedan köpte jag en GoPro från webhallen.
Jag öppnade kameran och 2 dagar senare började den strula...
Skärmen funkade ca varannan gång man startade kameran och när den väl funkade hade den spontana svarta sträck. den blev även EXTREMT varm under användning, och även när den var avstängd.
Tyvärr så väntade jag 2 veckor med att åka in och lämna in på service. Fick tillbaka den idag.
När jag fick höra från killen vid kassan att jag skulle behöva betala 500kr frågade jag varför. Han sa att det inte var något fel på kameran enligt felsökningen...

Visst blir jag pisst att jag måste betala 500kr, men misstänker att dom gjort något fluffens typ bytt något men tar betalt bara för att få pengar.

Gjorde dom rätt när dom tog betalt för denna "service"? Man skickar in en kamera som knappt funkar och får tillbaka "samma", men som funkar?
Hon jag lämnade till sa inget om denna kostnad.

Permalänk

Tyvärr så är det oftast så. Det kostar inte dig något om det är ett garantifel, men om de inte hittar något fel alls eller om det är åverkan får man vackert betala själv. Skrev du på ett avtal när du lämnade in kameran ska det stå i det finstilta att om det inte är ett garantifel kan det utgå en avgift, oftast kallas det undersökningsavgift.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Om inte de informerat dig om denna "avgift" så har du rät avböja att betala denna, värre är det med bevisning.

Förr i tiden tog man aldrig betalt för som det så fint idag kallas "undersökningsavgift"

Då var det goodwill från företaget i fråga att inte ta betalt, idag ska dom bara ha betalt för allt.

Permalänk
Medlem

Tror jag det då kunderna försöker blåsa företagen med att hitta på andra orsaker att det gått sönder. Ju mer mygel och bedrägeri försök ju dyrare kommer det bli för dom som sköter sig. Brukar stå vid kassan att om det inte är ett garanti ärende så tas det ut en undersöknings avgift.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Moderator
Moderator

När verkstaden utför en reparation får de betalt av tillverkaren, så de behöver inte ta betalt av dig som kund för att "få pengar".

Skrivet av Likvid:

Förr i tiden tog man aldrig betalt för som det så fint idag kallas "undersökningsavgift"

Då var det goodwill från företaget i fråga att inte ta betalt, idag ska dom bara ha betalt för allt.

"Förr" fanns det marginaler i branschen så aktörerna faktiskt tjänade pengar på det de sålde och inte behövde spara in på allt som går. Eftersom de allra flesta kunder numera bara letar lägsta pris har vi nu en situation där butikerna tvingas ta betalt för de faktiska kostnader de har för att inte gå ännu mer back. Vill man att läget skall se annorlunda ut kan man stödja små lokala butiker där det är dyrare och de följaktligen också har råd att lägga mer pengar på kundvård.
Vill du ondgöra dig över några som faktiskt tjänar pengar och trots det tar betalt kan jag tipsa dig om exempelvis banker, men vad gäller elektronikbranschen vet du uppenbarligen inte vad du talar om.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720