Högtalare under 1000 kr, tips?

Permalänk
Medlem

Högtalare under 1000 kr, tips?

Hej! Jag behöver ett par nya högtalare till min dator eftersom mina gamla har gått sönder.

Volymen på högtalarna ska kunna gå väldigt högt, ska ha en stark och kraftig bas som helst ska vara justerbar.

Ska kunna användas med Dator och Ipod/Iphone. Gärna ha USB uttag också.

Högtalarna ska användas under en fest också, och det skadar inte att dom är snygga.

Helst under 1000kr

Skulle gärna behöva tips på vilka högtalare jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Höga krav för liten budget.

Permalänk

Du får inget sånt under 1000kr. Bara så du vet.

Permalänk
Medlem

om du ska ha ett par "festhögtalare" med mycket bas, då får du gå långt över 1000kr.
iofs kan du köpa nåt begagnat stereosystem på blocket för ca 1500 som spelar skjortan av alla datorhögtalare på marknaden.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men jag omformulerar frågan då. Vad får högtalare kan jag få för runt 1000 kr som uppnår flest krav?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Ramengaijin:

Du får inget sånt under 1000kr. Bara så du vet.

Skrivet av morxy49:

om du ska ha ett par "festhögtalare" med mycket bas, då får du gå långt över 1000kr.
iofs kan du köpa nåt begagnat stereosystem på blocket för ca 1500 som spelar skjortan av alla datorhögtalare på marknaden.

Skrivet av Ramengaijin:

Han pratar datorhögtalare, inte hemmabioanläggning med receiver och hela kittet. Går att få helt ok ljud för under 1000-lappen, även med ös nog för en hemmafest.

TS:
Om jag var du skulle jag kika på Creative T40 eller T20:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424629
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424628

Dessa vet jag att det är riktigt bra tryck i (speciellt för att vara utan baslåda) då vi använder dessa som musikanläggning i butiken där jag jobbar.
Vill du ha lite mera surround och kan tänka dig en baslåda kanske dessa vore något:
http://www.webhallen.com/hardvara/122887-logitech_z506_hogtal...

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=654570
Dessa kanske? Förvänta dig inte för mycket bara.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Han pratar datorhögtalare, inte hemmabioanläggning med receiver och hela kittet. Går att få helt ok ljud för under 1000-lappen, även med ös nog för en hemmafest.

TS:
Om jag var du skulle jag kika på Creative T40 eller T20:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424629
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424628

Dessa vet jag att det är riktigt bra tryck i (speciellt för att vara utan baslåda) då vi använder dessa som musikanläggning i butiken där jag jobbar.
Vill du ha lite mera surround och kan tänka dig en baslåda kanske dessa vore något:
http://www.webhallen.com/hardvara/122887-logitech_z506_hogtal...

Precis! Vilka skulle du föredra? Vilka är bäst för hemmafest? AV T40, z506 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=654570?

Permalänk
Medlem

Seriöst.datorhögtalare för fester,man kan inte ens spela högt med sådana utan att det låter förjävligt.
Nej ett par CV på blocket är nog att föredra om man ska festa.

Permalänk
Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk

Mest ljud för pengarna så hade jag köpt dessa.
http://www.kjell.com/Sok?query=Plexgear+DF1
De skall kunna spela ganska högt oxå. Mycket högre än de små creative och logitech prylarna innan.
Ställer man dem bredvid krator högtalarna så förstår du oxå att det blir antagligen lite mer av allt.

Sen blir det inte så högt att du överröstar 50 fulla människor med dem men då är det andra budgetar...

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Seriöst.datorhögtalare för fester,man kan inte ens spela högt med sådana utan att det låter förjävligt.
Nej ett par CV på blocket är nog att föredra om man ska festa.

Då är du antingen en inbiten audiofil, eller så har du någon dålig erfarenhet av några rassliga små-högtalare. Finns såklart både bra och dåliga datorhögtalare, och har man ett par bra och dessutom en rejäl subwoofer på det går det utan tvekan att ha hemmafester där både golv och fönster skallrar. Ingen mening att ens diskutera det då jag själv hållit och varit på många hemmafester där datorhögtalare stått för underhållningen.

AradJ: Logitech Z623 är såklart att föredra om du vill ha högre ljud, de är klassade till 200W total effekt. Z506 är endast 75W, å andra sidan är det 5.1 så vill du ha surround är det ju bättre.

Så man kan väl säga att det beror på vad du prioriterar - högt ljud/tung bas, surround, att endast ha 2 stilrena högtalare eller priset.

Permalänk
Medlem

You must be kidding with me

Logitech är rena Kalle Anka systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

You must be kidding with me

Logitech är rena Kalle Anka systemet.

kanske det men för 1000 kr låter dom helt ok...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Kul med olika skolor av ljud men Logitech systemen har aldrig låtit speciellt bra. Det har iofs inte Cerwin Vega heller men de är klart mycket mer party. När det gäller ljud och smak så verkar vissa föredra ljudet som presenteras i billiga sub sat datorsystem och är det fallet så är det bara att gratulera till att de personerna får bra ljud för lite pengar. Själv så hade jag satsat på ett 2.0 system om man inte har större budget. Sträcker man budgeten så kommer fler alternativ men det är något helt annat. Kjell högtalarna jag länkade till innan eller motsvarande från Netonnet är trevliga instegshögtalare för trevligt ljud. Glöm dock inte att man lätt blir bortskämd och snart har man högre och högre krav.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho...

Permalänk

Utan några som helst erfarenheter så skulle jag nog dra till med dem från Kjell. (Plexgear)

Permalänk
Medlem

Körde själv ett par T40 till den bärbara för nått år sedan, min personliga uppfattning om dessa är att ljudkvalitén är riktigt dålig, vilket var förväntat, man får helt enkelt inte mycket ljud för 1000:-

Men möjligt att du skulle uppskatta dem, vi har ju olika hörsel och krav.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Men jag har svårt att bestämma mig, vilken av dessa ska jag välja för att få bäst högtalare för en hemma fest? Jag prioriterar Hög bas/Högt ljud.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempeh:

Om jag var du så skulle jag åka och lyssna själv. Jag skulle aldrig köpa ett par högtalare utan att lyssna på dom innan.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur mycket du gasar med din Volvo 240 den åker aldrig om en Audi RS6
Volvon är i det här fallet logitechsystemen och audin är t.ex CV eller andra PA-grejor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

DF1 är den med störst potential

Netonnet och Krator är lite mindre och om det är prio så är de bra val.
Sub sat hade jag inte valt om det inte hade varit på grund av att de måste vara små.

Plexgear DF1 är nog det bästa du kan få för en tusing och så har man öppet köp om man inte gillar dem...

Permalänk

Begagnade Logitech Z5500 skulle jag säga, de brukar säljas för runt 1000kr. Annars nya Logitech z906.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Begagnade Logitech Z5500 skulle jag säga, de brukar säljas för runt 1000kr. Annars nya Logitech z906.

Hittade ett par Z5500 ganska billigt, men är det verkligen säkert att köpa högtalare från blocket? Kan man inte spela sönder högtalaren?

Permalänk
Medlem

Hittade också
http://www.inet.se/produkt/6303382/edifier-s330-2-1
http://www.webhallen.com/hardvara/129274-corsair_sp2500

Tror ni att jag skulle höra någon större skillnad på dessa 2? För jag är ju inte så ljud kunnig
Och Edifier S330 ser jävligt bra ut

Och spelar det någon större skillnad på om jag har ett surround på en hemmafest i ett radhus med en 55 Kvadrat Meters våning, än att jag har 2 högtalare med en baslåda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Då är du antingen en inbiten audiofil, eller så har du någon dålig erfarenhet av några rassliga små-högtalare. Finns såklart både bra och dåliga datorhögtalare, och har man ett par bra och dessutom en rejäl subwoofer på det går det utan tvekan att ha hemmafester där både golv och fönster skallrar. Ingen mening att ens diskutera det då jag själv hållit och varit på många hemmafester där datorhögtalare stått för underhållningen.

AradJ: Logitech Z623 är såklart att föredra om du vill ha högre ljud, de är klassade till 200W total effekt. Z506 är endast 75W, å andra sidan är det 5.1 så vill du ha surround är det ju bättre.

Så man kan väl säga att det beror på vad du prioriterar - högt ljud/tung bas, surround, att endast ha 2 stilrena högtalare eller priset.

Jag vet vad du försöker säga... att världen är inte riktigt svart eller vit... och att de finns grader av kvallite... från dåligt till bra. Men tyvärr måste jag hålla med oyegie... För 1000 kr får du inte tillräckligt bra högtalare för att spela högt, med tillräcklig ljudkvalitet att bristen på kvalitet inte blir märkbar och störande. Kanske kan funka för en efterfest när volymen är lite lägre och berusningsgraden högre...

Kan tillägga att jag har högtalare för 200 kr till min dator... De låter inte bra... de går absolut inte spela högt... men funkar till youtube klipp och annat. Väldigt prisvärda. Men tyvärr är de så att bra ljud kostar lite pengar... de är dumt att säga något annat. En av de bästa affärer på elektronikområdet jag har gjort är att köpa högtalare för lite drygt 10000 kr när jag var 19... exklusive förstärkare. Dessa högtalare är UTMÄRKT bra fortfarande och har svårt att höra några brister i ljudet även på högre volym. Vilket gör att jag kan ha kvar dem många år till och vara super-nöjd med mitt ljud varje gång. Enda bristen är att jag har lite svårt att balansera bas och diskant (Sub + högtalare)... Men de handlar om lite annat än ljudkvalitet.

Mitt bästa tips är att spara och skaffa en BRA ljudanläggning... den bästa investering du gör inom elektronik. (alla är dåliga, precis som med bilar). Och har man inte råd att köpa detta system nu... SPARA pengarna och så ut med något enkelt så länge (tex 200 kr högtalare)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Jag vet vad du försöker säga... att världen är inte riktigt svart eller vit... och att de finns grader av kvallite... från dåligt till bra. Men tyvärr måste jag hålla med oyegie... För 1000 kr får du inte tillräckligt bra högtalare för att spela högt, med tillräcklig ljudkvalitet att bristen på kvalitet inte blir märkbar och störande. Kanske kan funka för en efterfest när volymen är lite lägre och berusningsgraden högre...

Kan tillägga att jag har högtalare för 200 kr till min dator... De låter inte bra... de går absolut inte spela högt... men funkar till youtube klipp och annat. Väldigt prisvärda. Men tyvärr är de så att bra ljud kostar lite pengar... de är dumt att säga något annat. En av de bästa affärer på elektronikområdet jag har gjort är att köpa högtalare för lite drygt 10000 kr när jag var 19... exklusive förstärkare. Dessa högtalare är UTMÄRKT bra fortfarande och har svårt att höra några brister i ljudet även på högre volym. Vilket gör att jag kan ha kvar dem många år till och vara super-nöjd med mitt ljud varje gång. Enda bristen är att jag har lite svårt att balansera bas och diskant (Sub + högtalare)... Men de handlar om lite annat än ljudkvalitet.

Mitt bästa tips är att spara och skaffa en BRA ljudanläggning... den bästa investering du gör inom elektronik. (alla är dåliga, precis som med bilar). Och har man inte råd att köpa detta system nu... SPARA pengarna och så ut med något enkelt så länge (tex 200 kr högtalare)

Känns som att vi har lite för många audiofiler i det här forumet Jag anser mig vara en relativt stor musikkonsument och gillar framför allt elektronisk musik. Jag hör (om än vag) skillnad på mp3 och flac. Men jag skulle nästan garanterat inte kunna höra skillnad på ett par högtalare för 1000 kronor eller ett par för 10000 kronor, förutsatt att båda har ungefär samma nivåer i bas och diskant. Och på de hemmafester jag varit och går på tror jag det är ytterst få om någon som skulle göra det, eller över huvudtaget bry sig huruvida ljudkvaliten är top notch á la 10000kr så länge det är bra ös och man har kul.

Så länge det inte låter dåligt eller basen slår igenom på hög volym är jag nöjd, och det ska inte vara några problem om man köper ett system för tusenlappen. Min åsikt, men känns som att TS tänker ungefär likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Känns som att vi har lite för många audiofiler i det här forumet Jag anser mig vara en relativt stor musikkonsument och gillar framför allt elektronisk musik. Jag hör (om än vag) skillnad på mp3 och flac. Men jag skulle nästan garanterat inte kunna höra skillnad på ett par högtalare för 1000 kronor eller ett par för 10000 kronor, förutsatt att båda har ungefär samma nivåer i bas och diskant. Och på de hemmafester jag varit och går på tror jag det är ytterst få om någon som skulle göra det, eller över huvudtaget bry sig huruvida ljudkvaliten är top notch á la 10000kr så länge det är bra ös och man har kul.

Så länge det inte låter dåligt eller basen slår igenom på hög volym är jag nöjd, och det ska inte vara några problem om man köper ett system för tusenlappen. Min åsikt, men känns som att TS tänker ungefär likadant

Skulle säga att de är större skillnad på en högtalare för 1000 kr (inkl förstärkning) mot en högtalare för 5000 kr exlusive förstärkning än skillnaden på mp3 128 kbit och Flac... Ljud är fysik... de är vibrationer... För att skapa kraftiga vibrationer (hög volym)... För att inte kraftiga vibrationer ska bli förvrängda så krävs bra matreal och bra magneter. Precis som bra komponenter i nätdelar kostar mer pengar gör de också de i högtalare.... Sen när de gäller högtalare till datorer så är ljudutgången ur datorn också en stor faktor att ta hänsyn till... Kan man använda en optisk utgång så räddar man mycket av ljudet.

Vad man hör och inte vet jag inte... Jag hör skillnadeder i vart fall... och är de allt för dåligt (speciellt om de är hög ljud) så upplever jag de som störande med dålig kvalitet (upplösning). Man hör inte skillnad mellan de olika ljuden i musiken. Jag vet inte hur andra upplever de... har bara haft mina öron. Aldrig provat någon annans.

För övrig uppskattar diskunionen... Och jag vet att vissa inte hör... eller inte vill höra. Jag säger inte att man måste lägga ner 10000 kr... Bara att mina råkade kosta de. Och jag är väldigt nöjd med mitt köp!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Så länge 1000kr-högtalarna inte är ett superklipp på blocket och 10000kr är bose/B&O eller annan designersak som kostar mer än det smakar så är skillnaden riktigt stor mellan de två. Man måste upp till åtminstone några tusenlappar (för stativare, lite mer för golvare) innan högtalare börjar låta som de ska. Jag har aldrig hört några 1000kr-högtalare som levererat övertygande över hela frekvensbandet som används till musik (~50Hz-20kHz). Vill man att de ska klara även de sköna lite djupare ljuden i vissa låtar blir det ännu mer kostsamt.
Vid högre prisklasser minskar skillnaderna. Vid prisklasser över ca 10000kr måste man ofta betala ganska mycket för små ljudförbättringar.

Skrivet av Tempeh:

Av dessa skulle jag valt någon av de första tre alternativen eller kanske denna istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528280.

Logitech-systemet låter skit i alla volymer, de andra låter nog i alla fall bra på lägre volymer.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Så länge 1000kr-högtalarna inte är ett superklipp på blocket och 10000kr är bose/B&O eller annan designersak som kostar mer än det smakar så är skillnaden riktigt stor mellan de två. Man måste upp till åtminstone några tusenlappar (för stativare, lite mer för golvare) innan högtalare börjar låta som de ska. Jag har aldrig hört några 1000kr-högtalare som levererat övertygande över hela frekvensbandet som används till musik (~50Hz-20kHz). Vill man att de ska klara även de sköna lite djupare ljuden i vissa låtar blir det ännu mer kostsamt.
Vid högre prisklasser minskar skillnaderna. Vid prisklasser över ca 10000kr måste man ofta betala ganska mycket för små ljudförbättringar.

Av dessa skulle jag valt någon av de första tre alternativen eller kanske denna istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528280.

Logitech-systemet låter skit i alla volymer, de andra låter nog i alla fall bra på lägre volymer.

Som sagt, jag säger inte att du har fel, bara att ni tillhör en liten grupp människor (verkar vara rätt stor här på swec dock) som både är väldigt insatta och angelägna om att ljud ska vara i toppklass. Som säljare i en stor elektronikkedja vet jag med säkerhet att folk i allmänhet inte tänker likadant. De flesta prioriterar priset, och överlag är folk nöjda med ett par hörlurar för 100 kronor. Sen finns det en och annan som tycker det är värt att lägga 500 kronor för ett par schyssta lurar. Men ni skulle förmodligen lägga ännu mer än så.

Likadant gäller högtalare, även här brukar folk (mig inkluderat) vara nöjda med datorhögtalare för runt 500 kronor, definitivt de för runt 1000 kronor. Sen kanske de inte alls är i samma klass som de pianolackade golvare ni köper för 10000, men det hör inte riktigt hit. Jag och många andra hör ingen större skillnad. Varför tror ni att mp3 har blivit så stort som det blivit? Många nöjer sig med 128kbit. Folk hör inte skillnaden, eller bryr sig inte så mycket.