Integrera usb3-drivrutiner till en windows 7-installation

Permalänk
Medlem

Integrera usb3-drivrutiner till en windows 7-installation

Halloj!
Som vanligt när man lägger upp en ny tråd här, blir man livrädd att någon annan frågat samma sak och man blir idiotförklarad för att man inte hittar svaret på sin fråga när man söker

I vilket fall tar jag mig ett försök.

Mitt problem är att jag har en laptop, med defekt dvd-läsare. Jag måste göra en ominstallation av windows till råga på allt, så jag klurar ut hur jag gör detta över usb. Allt går skitbra till en början, filerna läses in och när datorn startas om för att starta installationen så hittas helt plötsligt inte usb-stickan.
Jag får samma resultat om jag ska installera från dvd-läsare kopplat till usb.

Jag har googlat intensivt och kommit fram till att de usb-portarna på laptopen uteslutande är usb3-portar, och att problemet blir att det inte finns några integrerade usb3-drivrutiner i win 7, vilket fuckar upp min installation. Jag har också lyckats läsa mig till att man kan använda sig av någon som heter DISM, eller att man kan slipstreama (vad nu detta är?) och lite andra metoder, men jag finner ingenstans där det står förklarat så en lekman förstår hur tusan man ska gå tillväga. Är usb3 ens mitt problem, eller är det något annat muppigt i spel här?

Alternativet är att installera över nätverk, något som jag försökt men inte lyckats med.

Så då tänkte jag som en sista utväg att jag frågar er kompetenta superindivider på Sweclockers för pedagogisk hjälp hur jag faktiskt räddar den här datorn

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem för ett tag sen, där finns många guider som hjälper dig om du googlar lite ex ( http://www.rt7lite.com/ ) lite kortfattat

1. tanka hem RT Seven Lite 32 lr 64 eller vLite eller något liknande
2. skapa win7 skivan som en isofil ( har för mig att RT Seven Lite gjorde det, annars är det inga problem )
3 .Tanka hem drivrutinerna jag behövde ( .inf ) samt uppdateringar för win7 och SP
4. Intergrera drivisarna i win7 iso filen jag gjort, tweaka och göra mitt win7 personligt som jag ville ha det
5. Välja iso eller bootable usb klart

slipstream = ex. din win7 skiva innehåller inga uppdateringar, du lägger till dom uppdateringar och patchar du vill ha och du får en " ny " skiva med uppdateringar för att slippa tanka hem allt och installera

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar
Min andra fråga är: vilka usb3 drivisar behöver jag ha? Finns det någon universiell, eller måste jag leta reda på rätt rutiner för just den datorn?

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem

Sök på hemsidan för den data du har , support och drivrutiner tex, där bör dom finnas.
Om du har intel kan du kolla på downloadcenter.intel.com
Om du fortfarande kan starta din laptop kan du leta efter dom där och spara dom men visst, man bör ju veta vad dom heter, kanske något med usb3 då förhoppningsvis men kolla din drivrutins sida för laptopen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Läs min lilla guide/faq för integrering av språkpaket till W7, även mitt skript finns där.
Som sagt, kolla intels hemsida ta reda på vad moderkortet har för krets först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PibesiLL:

Jag hade ett liknande problem för ett tag sen, där finns många guider som hjälper dig om du googlar lite ex ( http://www.rt7lite.com/ ) lite kortfattat

1. tanka hem RT Seven Lite 32 lr 64 eller vLite eller något liknande
2. skapa win7 skivan som en isofil ( har för mig att RT Seven Lite gjorde det, annars är det inga problem )
3 .Tanka hem drivrutinerna jag behövde ( .inf ) samt uppdateringar för win7 och SP
4. Intergrera drivisarna i win7 iso filen jag gjort, tweaka och göra mitt win7 personligt som jag ville ha det
5. Välja iso eller bootable usb klart

slipstream = ex. din win7 skiva innehåller inga uppdateringar, du lägger till dom uppdateringar och patchar du vill ha och du får en " ny " skiva med uppdateringar för att slippa tanka hem allt och installera

Tänk på att MS kanske inte ger support på en installation som gjorts med ett media skapat med verktyg som RT7.

Vill även nämna att för mig var Slipstream fram till för bara några månader sedan enbart ett sätt att färdas långa sträckor
i rymden på väldigt kort tid. Kanske borde sluta gilla serier som Andromeda

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför använder 7Lite som är utdaterat?

Man kan t.om använda DISM som är med i W7 om man har det installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför använder 7Lite som är utdaterat?

Man kan t.om använda DISM som är med i W7 om man har det installerat.

Ja, rent spontant låter ju DISM som ett bra verktyg som BORDE fungera om det nu är integrerat i windows 7! Men var finns det guider för klåpare som jag som inte är programmerare förstår?

Skrivet av Wixerone:

Vill även nämna att för mig var Slipstream fram till för bara några månader sedan enbart ett sätt att färdas långa sträckor
i rymden på väldigt kort tid. Kanske borde sluta gilla serier som Andromeda

värd kommentar, haha

Skrivet av tcntad:

Läs min lilla guide/faq för integrering av språkpaket till W7, även mitt skript finns där.
Som sagt, kolla intels hemsida ta reda på vad moderkortet har för krets först.

Drog en snabbkik på din guide där, den var ju sjukt genomförlig, vilket är nice! Så i stort sett skulle jag kunna köra ditt script, välja alternativ nummer 5 och ganska enkelt bara integrera rätt usb3-drivisar till min installations-usb? Hade varit awesome om det var så "enkelt"

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Ja, rent spontant låter ju DISM som ett bra verktyg som BORDE fungera om det nu är integrerat i windows 7! Men var finns det guider för klåpare som jag som inte är programmerare förstår?

Drog en snabbkik på din guide där, den var ju sjukt genomförlig, vilket är nice! Så i stort sett skulle jag kunna köra ditt script, välja alternativ nummer 5 och ganska enkelt bara integrera rätt usb3-drivisar till min installations-usb? Hade varit awesome om det var så "enkelt"

Så enkelt är det:)

Enkla guider finns på olika W7 sidor, har ingen specifik tyvär. Officiella från MS är Technet.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Nu har jag äntligen kommit igång med integrerandet, men fastnar på ett ställe: jag hittade rätt usb3-drivrutiner, men de är i exe-form! När jag ska integrera dem så verkar inte ditt program tcntad, att fungera! Hur gör jag?

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Tack för all hjälp! Nu har jag äntligen kommit igång med integrerandet, men fastnar på ett ställe: jag hittade rätt usb3-drivrutiner, men de är i exe-form! När jag ska integrera dem så verkar inte ditt program tcntad, att fungera! Hur gör jag?

Fungerar bättre och citera mig senare:)
Du packar upp den mha t.ex winrar, om du högerklicka kanske du ser "extrahera till" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fungerar bättre och citera mig senare:)
Du packar upp den mha t.ex winrar, om du högerklicka kanske du ser "extrahera till" eller liknande.

Nej, inte på den här tyvärr "setup.exe" är liksom slutresultatet, jag kan komprimera den till en rar, men har liksom lite svårt att tänka mig att det skulle hjälpa haha

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Nej, inte på den här tyvärr "setup.exe" är liksom slutresultatet, jag kan komprimera den till en rar, men har liksom lite svårt att tänka mig att det skulle hjälpa haha

Hm du ska ju inte ha en exefil:p..
Kommer drivrutinerna från Intels hemsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hm du ska ju inte ha en exefil:p..
Kommer drivrutinerna från Intels hemsida?

Hmm, nej, de kommer från Sonys hemsida
Här är datorn för övrigt:
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf13s0e-b
och drivrutinerna hämtade jag från:
http://www.sony.se/support/sv/product/VPCF13S0E_B/updates

Letade som fan, men hittade liksom inget bättre xD Ursäkta min noobighet *facepalm*

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk

NEC USB3 drivrutiner skall finnas i dekomprimerbar form på

NEC USB3 drivrutiner skall finnas i dekomprimerbar form på Gigabytes hemsida. Torde fungera på de flesta datorer med NEC-kretsar.
Gå till deras hemsida, välj valfritt moderkort med USB3. Downloads/drivrutiner etc, etc.

I mitt fall heter filen "mb_driver_chipset_amditx_win7.exe" en dekomprimerbar exe som du öppnar med winrar.
USB-drivrutinerna ligger i mappen "mb_driver_chipset_amditx_win7\chipset-Win7\SBDrv\Packages\Drivers\SBDrv\hseries\USB30"

Gigabyte är de enda jag hittat med NECs USB3 drivisar "lösa".

Lycka till.

/Rab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabsplace:

NEC USB3 drivrutiner skall finnas i dekomprimerbar form på Gigabytes hemsida. Torde fungera på de flesta datorer med NEC-kretsar.
Gå till deras hemsida, välj valfritt moderkort med USB3. Downloads/drivrutiner etc, etc.

I mitt fall heter filen "mb_driver_chipset_amditx_win7.exe" en dekomprimerbar exe som du öppnar med winrar.
USB-drivrutinerna ligger i mappen "mb_driver_chipset_amditx_win7\chipset-Win7\SBDrv\Packages\Drivers\SBDrv\hseries\USB30"

Gigabyte är de enda jag hittat med NECs USB3 drivisar "lösa".

Lycka till.

/Rab.

Grymt, tack! Nu har jag faktiskt kommit så pass långt att jag har någon slags "ren" drivrutin att integrera. Nu är min nästa fråga hur jag vet när drivrutinerna är integrerade?

Först skriver jag in där WAIK ligger, c:\program files\windows AIK
sen "path to workfolder", så har jag gjort en egen (D:/work) som jag skriver in. Då vill den att jag ska "please copy everything you want to corresponding folders..." Ingen aning om vad jag ska göra där, så jag fortsätter:
Jag väljer 5, "any setup"
Här blir det klurigt
"What do you want to modify?" frågar den först, sen frågar den "what's your source?"
Där skriver jag genvägen till isofilen jag vill ha drivrutinerna på. Men jag kanske ska skriva något av alternativen jag får? (7DVD_x86, 7DVD_amd64, SDVD). Nåväl, jag skriver in isofilen som jag vill modifiera, sen väljer jag nummer 2 (drivers) i nästa alternativ.
Där står det "Driverfolder" först, och sen "Driver Source:"
Ska jag då välja var på isofilen jag vill ha drivrutinerna, eller ska jag välja drivrutinerna då? Jag skriver in sökvägen till mappen där drivrutinerna ligger, sen kommer jag inte längre Finns det någon mer utförlig guide jag kan läsa steg för steg?!

Tack för all hjälp

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Grymt, tack! Nu har jag faktiskt kommit så pass långt att jag har någon slags "ren" drivrutin att integrera. Nu är min nästa fråga hur jag vet när drivrutinerna är integrerade?

Först skriver jag in där WAIK ligger, c:\program files\windows AIK
sen "path to workfolder", så har jag gjort en egen (D:/work) som jag skriver in. Då vill den att jag ska "please copy everything you want to corresponding folders..." Ingen aning om vad jag ska göra där, så jag fortsätter:
Jag väljer 5, "any setup"
Här blir det klurigt
"What do you want to modify?" frågar den först, sen frågar den "what's your source?"
Där skriver jag genvägen till isofilen jag vill ha drivrutinerna på. Men jag kanske ska skriva något av alternativen jag får? (7DVD_x86, 7DVD_amd64, SDVD). Nåväl, jag skriver in isofilen som jag vill modifiera, sen väljer jag nummer 2 (drivers) i nästa alternativ.
Där står det "Driverfolder" först, och sen "Driver Source:"
Ska jag då välja var på isofilen jag vill ha drivrutinerna, eller ska jag välja drivrutinerna då? Jag skriver in sökvägen till mappen där drivrutinerna ligger, sen kommer jag inte längre Finns det någon mer utförlig guide jag kan läsa steg för steg?!

Tack för all hjälp

Sofar so good
Du packar ju såklart upp isofilen till en mapp som heter t.ex 7dvd_x86 om det är en skiva med 32Bitars arkitektur.
Samt lägger dina drivrutiner i en mapp i "Drivers"

Du väljer helt enkelt vilken mapp din drivrutin ligger i, finns det en mapp med "installation" där dina drivrutiner ligger i, skriver du in det mappnamnet.
Min PDF är nog det närmsta du kommer förtillfället faktiskt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sofar so good
Du packar ju såklart upp isofilen till en mapp som heter t.ex 7dvd_x86 om det är en skiva med 32Bitars arkitektur.
Samt lägger dina drivrutiner i en mapp i "Drivers"

Du väljer helt enkelt vilken mapp din drivrutin ligger i, finns det en mapp med "installation" där dina drivrutiner ligger i, skriver du in det mappnamnet.
Min PDF är nog det närmsta du kommer förtillfället faktiskt:)

Hmm, nej, jag kom inte mycket längre den här gången heller tyvärr Har extraherat alla filer från iso'n nu. Det jag gör nu när jag kört programmet är:
1. Skriver genvägen till WAIK (är detta waik något jag behöver för att slänga in 1 st drivrutin i en installations-iso?)
2. Path to workfolder: Då har jag gjort en egen (D:\WIN7\WORK)
3. #5, any setup
4. Source, what's your source? Jag väljer stället där jag extraherade ison (D:\WIN7\7DVD_amd64)
5. #2 Drivers: du bad mig att lägga drivrutinerna i en mapp som hette Drivers. Jag hittade ingen sån, så jag skapade en sån i D:\WIN7\7DVD_amd64\Drivers, och skriver in detta som sökväg
6. Driver Source: antar att det är exakt samma sak, eftersom det är där jag la drivrutinerna D:\WIN7\DVD_amd64\Drivers
7. What do you want to modify? Jag har ingen aning om vad den frågar om här, så jag skriver in nästan samma sökväg igen (D:\WIN7\7DVD_amd64)

och sen efter det här börjar den om bara, så någonstans på vägen gör jag fel. Pdf'en hjälper dock inte till att förklara vad de olika stegen är till för tyvärr

Kan även tillägga att i NORMALA fall hade jag inte orkat hålla på och konstra såhär mycket, eller frågat efter ett ton av hjälp, men nu har jag en Sony Vaio überlaptop som för nuvarande är totalt värdelös för annat än att vara pappersvikt, i och med att den inte går igång och jag inte kunnat installera windows på den, på något sätt :/

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Hmm, nej, jag kom inte mycket längre den här gången heller tyvärr Har extraherat alla filer från iso'n nu. Det jag gör nu när jag kört programmet är:
1. Skriver genvägen till WAIK (är detta waik något jag behöver för att slänga in 1 st drivrutin i en installations-iso?)
2. Path to workfolder: Då har jag gjort en egen (D:\WIN7\WORK)
3. #5, any setup
4. Source, what's your source? Jag väljer stället där jag extraherade ison (D:\WIN7\7DVD_amd64)
5. #2 Drivers: du bad mig att lägga drivrutinerna i en mapp som hette Drivers. Jag hittade ingen sån, så jag skapade en sån i D:\WIN7\7DVD_amd64\Drivers, och skriver in detta som sökväg
6. Driver Source: antar att det är exakt samma sak, eftersom det är där jag la drivrutinerna D:\WIN7\DVD_amd64\Drivers
7. What do you want to modify? Jag har ingen aning om vad den frågar om här, så jag skriver in nästan samma sökväg igen (D:\WIN7\7DVD_amd64)

och sen efter det här börjar den om bara, så någonstans på vägen gör jag fel. Pdf'en hjälper dock inte till att förklara vad de olika stegen är till för tyvärr

Kan även tillägga att i NORMALA fall hade jag inte orkat hålla på och konstra såhär mycket, eller frågat efter ett ton av hjälp, men nu har jag en Sony Vaio überlaptop som för nuvarande är totalt värdelös för annat än att vara pappersvikt, i och med att den inte går igång och jag inte kunnat installera windows på den, på något sätt :/

1: Du behöver Dism.exe vilket följer med WAIK och inga delar får omdistribueras, nu är detta med i windows dock.
2: Korrekt
3: japp
4: japp
5: Nja inte riktigt, det finns en mapp i 7Work som heter "drivers" där ska du placera drivrutinen i en egen mapp <vad du nu vill namnge den>
6: Den mapp som din/a drivrutiner ligger i japp
7: Jo, sen får du upp de olika valen för "Any source" Just där behöver du inte skriva nåt om du är klar, bara tryck enter och sen 4 eller stäng skriptet.

Permalänk
Medlem

Nätverksinstallation kan vara lite krångligt därför att man måste lägga till nätverkskortets drivrutiner som ett drivrutinspaket, men har man gjort det brukar det fungera smidigt.

Det kan vara smidigare för dig att göra nätverksinstallation, då slipper du göra en modifierad .ISO.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1: Du behöver Dism.exe vilket följer med WAIK och inga delar får omdistribueras, nu är detta med i windows dock.
2: Korrekt
3: japp
4: japp
5: Nja inte riktigt, det finns en mapp i 7Work som heter "drivers" där ska du placera drivrutinen i en egen mapp <vad du nu vill namnge den>
6: Den mapp som din/a drivrutiner ligger i japp
7: Jo, sen får du upp de olika valen för "Any source" Just där behöver du inte skriva nåt om du är klar, bara tryck enter och sen 4 eller stäng skriptet.

Hmm, okej, nu börjar vi faktiskt närma oss, kanske
Märkte nu att jag tydligen inte någon C:\program files\windows aik xD Däremot hade jag en dism.exe i system32! Räcker det att i så fall länka till den filen istället för sökvägen till program files\windows\AIK som tydligen inte existerar?

Skrivet av IB:

Nätverksinstallation kan vara lite krångligt därför att man måste lägga till nätverkskortets drivrutiner som ett drivrutinspaket, men har man gjort det brukar det fungera smidigt.

http://i48.tinypic.com/24y7aqr.jpg

Det kan vara smidigare för dig att göra nätverksinstallation, då slipper du göra en modifierad .ISO.

Coolt, detta visste jag faktiskt inte!

Jag såg även att den här datorj*veln har en eSATA! Som ni redan vet så finns det ju dvd-läsare som går på SATA (typ alla nuförtiden). *Snilleblixt!*
Skulle det fungera, om jag kopplar in en dvd-läsare i eSATAn, ger ström från mitt nätagg i min stationära och sen installerar på den vägen? Fungerar eSATAN som standard genom en win7-installationsdisk? Någon här som vet?

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Hmm, okej, nu börjar vi faktiskt närma oss, kanske
Märkte nu att jag tydligen inte någon C:\program files\windows aik xD Däremot hade jag en dism.exe i system32! Räcker det att i så fall länka till den filen istället för sökvägen till program files\windows\AIK som tydligen inte existerar?

Då får du göra om lite i skriptet, byt ut %waik% mot din sökväg:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Då får du göra om lite i skriptet, byt ut %waik% mot din sökväg:)

Skrivet av tcntad:

1: Du behöver Dism.exe vilket följer med WAIK och inga delar får omdistribueras, nu är detta med i windows dock.
2: Korrekt
3: japp
4: japp
5: Nja inte riktigt, det finns en mapp i 7Work som heter "drivers" där ska du placera drivrutinen i en egen mapp <vad du nu vill namnge den>
6: Den mapp som din/a drivrutiner ligger i japp
7: Jo, sen får du upp de olika valen för "Any source" Just där behöver du inte skriva nåt om du är klar, bara tryck enter och sen 4 eller stäng skriptet.

Håkej, då ska vi se om jag har gjort rätt nu!

1. c:\windows\system32 (där ligger ju dism.exe, och jag gjorde den här ändringen i skriptet: "%WAIK%\DISM.exe", så som jag förstår det så skriver jag in sökvägen till precis den mapp där dism.exe ligger, så fattar bat-filen resten?
2. d:\win7\work
3. any setup
4. What's your source? D:\win7\7DVD_amd64
5. #2 Drivers (D:\win7\work\drivers\amd64\usb3) där drivrutinerna ligger och ser fina ut
6. Driver Source: D:\win7\work\drivers\amd64\usb3
7. What do you want to modify? Trycker enter där, och sen 4 och går ur skriptet.

Det verkade dock inte hända så mycket Men är allt klart nu? har jag integrerat usb3drivrutiner i en isofil? Eller är det något jag missat?

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Håkej, då ska vi se om jag har gjort rätt nu!

1. c:\windows\system32 (där ligger ju dism.exe, och jag gjorde den här ändringen i skriptet: "%WAIK%\DISM.exe", så som jag förstår det så skriver jag in sökvägen till precis den mapp där dism.exe ligger, så fattar bat-filen resten?
2. d:\win7\work
3. any setup
4. What's your source? D:\win7\7DVD_amd64
5. #2 Drivers (D:\win7\work\drivers\amd64\usb3) där drivrutinerna ligger och ser fina ut
6. Driver Source: D:\win7\work\drivers\amd64\usb3
7. What do you want to modify? Trycker enter där, och sen 4 och går ur skriptet.

Det verkade dock inte hända så mycket Men är allt klart nu? har jag integrerat usb3drivrutiner i en isofil? Eller är det något jag missat?

1. Denna "%WAIK%\Tools\%arch%\Servicing\DISM.exe" mot "%WAIK%\DISM.exe", stämmer bra. Notera att du då måste göra det på alla steg där dism används.
2. japp ("alla" rätta mappar görs, du kopierar bara allt dit)
3. japp
4. där är det bara 7dvd_amd64 som gäller mhm.
5/6. usb3 är det som gäller mhm.
7. så ska det va japp

Nej bara till Boot.wim som är "imagefilen" för installationen, du måste sen skapa en ny iso. Händer det inte så mycket se till att isofilen med W7 är uppackad till rätt mapp, att du har skrivit in rätt osv.

Jag ska göra en bättre steg för steg guide men min pdf borde väl fungera OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

1. Denna "%WAIK%\Tools\%arch%\Servicing\DISM.exe" mot "%WAIK%\DISM.exe", stämmer bra. Notera att du då måste göra det på alla steg där dism används.
2. japp ("alla" rätta mappar görs, du kopierar bara allt dit)
3. japp
4. där är det bara 7dvd_amd64 som gäller mhm.
5/6. usb3 är det som gäller mhm.
7. så ska det va japp

Nej bara till Boot.wim som är "imagefilen" för installationen, du måste sen skapa en ny iso. Händer det inte så mycket se till att isofilen med W7 är uppackad till rätt mapp, att du har skrivit in rätt osv.

Jag ska göra en bättre steg för steg guide men min pdf borde väl fungera OK?

Okej, nu känns det väl ändå som jag börjar nosa lösningen i röven Satt igår i 5 timmar och fipplade med en nätverksinstallation, men kom ungefär lika långt med det som jag kom att jämfota hoppa till månen Är rätt besatt av att få den där jävla datorn att funka xD

Jag måste missat att %waik% används på fler tillfällen i scriptet än det jag bytte! Men finns alla ingredienser i system32 då, eller är dism.exe verkligen det enda jag behöver? Jag gjorde en nyinstallation av en nyare windows 7 än jag hade innan och även där fanns inte någon Windows AIK i program files som standard. Jag är rätt övertygad om att jag faktiskt gjort rätt i work-mappen! Tror det enda jag kan ha missat, om det inte är något jag inte vet om än såklart, att jag inte ändrat %waik% i hela skriptet.

Måste säga att du har bra tålamod Din pdf är säkert jättebra, men jag tror jag är för korkad för att förstå allt som står mellan raderna, då jag inte har någon tidigare erfarenhet av kodknackning osv

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xNidas:

Okej, nu känns det väl ändå som jag börjar nosa lösningen i röven Satt igår i 5 timmar och fipplade med en nätverksinstallation, men kom ungefär lika långt med det som jag kom att jämfota hoppa till månen Är rätt besatt av att få den där jävla datorn att funka xD

Jag måste missat att %waik% används på fler tillfällen i scriptet än det jag bytte! Men finns alla ingredienser i system32 då, eller är dism.exe verkligen det enda jag behöver? Jag gjorde en nyinstallation av en nyare windows 7 än jag hade innan och även där fanns inte någon Windows AIK i program files som standard. Jag är rätt övertygad om att jag faktiskt gjort rätt i work-mappen! Tror det enda jag kan ha missat, om det inte är något jag inte vet om än såklart, att jag inte ändrat %waik% i hela skriptet.

Måste säga att du har bra tålamod Din pdf är säkert jättebra, men jag tror jag är för korkad för att förstå allt som står mellan raderna, då jag inte har någon tidigare erfarenhet av kodknackning osv

Jo det är det enda du behöver (egentligen) du "måste" skapa ny isofil och då måste du ha imagex.. Du kan ju också kopiera till USB med skriptet.
Om du vill kan du pröva med t.ex poweriso eller t.om imgburn och få en startbar dvd med bara mappen.

Permalänk
Medlem

Jag hade gett upp isofilen direkt och kopplat in hårddisken i en annan PC/Laptop och installerat en ren x86 version genom usbd
Därefter koppla tillbaka hårddisken och ladda ner rätt drivrutin genom Uniblue driverscanner 2012, därefter kör Ccleaner för att rensa gamla .DLL filer.
Allt som behövs är:
- PC/Laptop
- 8GB USB minne (eller större) med Windows 7x86, Uniblue Driverscanner 2012 & Ccleaaner.
- Stjärnskruvmejsel
- 3 Red Stripe

Detta har aldrig svikit mig, I promise you that much.
Cheers!

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vernox:

Jag hade gett upp isofilen direkt och kopplat in hårddisken i en annan PC/Laptop och installerat en ren x86 version genom usbd
Därefter koppla tillbaka hårddisken och ladda ner rätt drivrutin genom Uniblue driverscanner 2012, därefter kör Ccleaner för att rensa gamla .DLL filer.
Allt som behövs är:
- PC/Laptop
- 8GB USB minne (eller större) med Windows 7x86, Uniblue Driverscanner 2012 & Ccleaaner.
- Stjärnskruvmejsel
- 3 Red Stripe

Detta har aldrig svikit mig, I promise you that much.
Cheers!

4GB räcker.
Vad är "3 red stripe" ?

Har han tur får han igång datorn, om inte är det blåskärm och inget mer händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

4GB räcker.
Vad är "3 red stripe" ?

Har han tur får han igång datorn, om inte är det blåskärm och inget mer händer.

Nja, om man vill ha lite fler program så kan det behövas större. (antivirus, drivrutiner etc)

Skulle skrivit 3st Red Stripe, ursäkta.
Blir självfallet inte blåskärm.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vernox:

Nja, om man vill ha lite fler program så kan det behövas större. (antivirus, drivrutiner etc)

Skulle skrivit 3st Red Stripe, ursäkta.
Blir självfallet inte blåskärm.

Beror helt och hållet på hur pass olika hårdvaran är..

Ett vettigt alternativ är sysprep.