Permalänk
Medlem

Data expert sökes! Hjälp!

Hej!
Har haft ett problem nu sedan jag rensade datorn och bytte några komponenter.
Problemet är att datorn fryser helt när jag startar ett spel eller kör 3d mark vantage.
Det händer inte alltid men ibland, spelet tribes händer det oftast på ( 3 av 5). då är det i upp starten utav spelet,
när man söker server eller när man just kommit in på en server.
Bilden blir alldeles svart (ser ut som om datorn laddar något men inget händer) eller så blir den grå (eller grå-grön)med mörkare ränder på cirka 3mm bredd lodrätt över skärmen.
Enda lösningen är att starta om datorn.

komponenter:
* Grafikkort : Radeon 7970.
* CPU : i7 920 (4.2 GHz)
* mobo : Asus rampage III extreme.

Hjälp skulle uppskattas!
MVH/

Permalänk
Medlem

Har du de senaste drivisar till diverse komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Har du de senaste drivisar till diverse komponenter?

har endast installerat mobot från skivan,för cpu'n har jag inte installerat något alls..
är det nödvändigt att köra installlations skivan som medföljer proccesorn? har aldrig gjort något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa((o:

har endast installerat mobot från skivan,för cpu'n har jag inte installerat något alls..
är det nödvändigt att köra installlations skivan som medföljer proccesorn? har aldrig gjort något sådant

Det viktigaste är att du har senaste drivrutinerna till grafikkortet. Hämta hem dom från ati.com

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Installera alla drivrutiner du har på skivan om du inte är helt 100 på vad dom är till. Ladda hem nyaste drivrutinen till grafkortet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

kan även lägga till att jag klarar att spela dota2 och diablo3 utan några besvär alls! det är alltså endast i tribes och i 3d mark Vantage som detta händer i. Om nu detta gav lite kött på benen, jag vet inte

Permalänk
Medlem

Vad bytte du för några komponenter?
Du har nyaste drivrutinerna för grafikkortet från AMD's hemsida?

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Det viktigaste är att du har senaste drivrutinerna till grafikkortet. Hämta hem dom från ati.com

Skrivet av KingCobra:

Installera alla drivrutiner du har på skivan om du inte är helt 100 på vad dom är till. Ladda hem nyaste drivrutinen till grafkortet.

Grafikkortet har de senaste drivisarna. mobot har alla från skivan. det är endast medföljande skiva till cpu'n jag inte installerat men ska göra det.
Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Vad bytte du för några komponenter?
Du har nyaste drivrutinerna för grafikkortet från AMD's hemsida?

bytte moderkortet samt grafikkortet, japp dom har jag, prövat med äldre grafikdrivrutiner men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa((o:

bytte moderkortet samt grafikkortet, japp dom har jag, prövat med äldre grafikdrivrutiner men ingen skillnad.

Dum fråga kanske, men du har formaterat efter detta byte?

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Orkar ditt nätagg?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Glömde även att säga att moderkortet var begagnat och hade en bränd firewire "krets" vid anslutningen på moderkortet.
Men detta ska väll inte påverka något? har även slagit av firewire i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Orkar ditt nätagg?

ja det hoppas jag, annars skulle de vart nått på tok.
har ett corsair 750w modulärt haha

Permalänk

låt mig reda ut din data

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Har du installerat Adobe32?

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Har du installerat Adobe32?

hm, det tror jag inte.
eller om du menar adobe player så har jag det
men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

vilket os kör du?

Visa signatur

9800x3d, 5080, 64gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonny:

vilket os kör du?

windows7 ultimate

Permalänk
Medlem

hur mycket ram-minne?

Såg även att du hade skrivit att du hade installerat alla drivers från mobo CD:n

Kolla på deras hemsida om det finns några nyare drivrutiner

Visa signatur

9800x3d, 5080, 64gb ram

Permalänk
Medlem

Eftersom du får artifakter/streck/bilden blir svart så är det med största sannolikhet någonting med grafikkortet.
Kan du pröva grafikkortet i någon annan dator?

Annars hade jag nog skickat tillbaka grafikkortet.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Har du pluggat i det 2 strömkablarna i grafikkortet?

Permalänk

Instabil klockning? Eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Eftersom du får artifakter/streck/bilden blir svart så är det med största sannolikhet någonting med grafikkortet.
Kan du pröva grafikkortet i någon annan dator?

Annars hade jag nog skickat tillbaka grafikkortet.

Skrivet av D-light:

Har du pluggat i det 2 strömkablarna i grafikkortet?

Skrivet av mackbrich:

Instabil klockning? Eller har jag missat nåt?

okej tack så mycket för all hjälp!
det hände precis för en stund sedan, skärmen blev helt ur fuckad men jag hörde fortfarande alt ljud och ja kunde fortfarande parata på skype osv.
klocken är stabil och drivisarna installerade. ska pröva kortet i en annan dator