Permalänk
Medlem

Grym dator - Spel laggar?

Hejsan.

Det är som så att min kompis sitter med en Alienware 17. Det sitter ett NVIDIA Geforce 580, 8 gb ram, Intel core i7-2720QM 2.2GHz. Vet inte om något annat är relevant att nämna.

Vi spelar en del spel, varav ett fåtal har han problem med. League of Legends, Diablo 3, osv funkar jättebra medan spel som Path of Exile, Tribes: Ascend laggar så in i helsike trots det är på lägsta grafik och allt. Spel som garanterat skall fungera smärtfritt. Säkerligen fler spel laggar om han bara prövar dem.

Enligt device maneger så är alla drivers "up to date". Att tillägga är att Windows kvalificerar datorns "Gaming graphics" med 7,3 medan "Graphics" endast hamnar på 5,9.

Har ni någon aning vad felet kan vara?

/Fonza

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla drivisarna på Nvidias hemsida.
Kolla så inte datorn är inställd på att CPU:n ska rendera grafiken också.
Sista utvägen är väl att formatera.

Permalänk
Medlem

Om datorn står i enegisparläge kommer den nog inte använda den dedikerade grafikprocessorn utan den som är inbyggd i CPUn.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Har du koll på om du har ett alternativt inbyggt grafikkort? Dessa brukar ha ett Intel kort också och switcha mellan dessa brukar inte alltid fungera så bra. Testa stänga av det integrerade kortet helt.

Permalänk
Medlem

Om det laggar beror det på uppkopplingen, och inte datorn.

Permalänk
Medlem

Har prövat ändra energisparläge (till hög prestanda) utan framgång.

Drivrutinerna verkar vara det absolut senaste.

Där finns bara ett grafikkort, vilket används.

Internetet är det inget fel på, utan det är datorn.

Det konstiga är att han hade problem med datorn (uppdateringar av Windows som klöddade) så han formaterade om datorn med hjälp av Alienwares egna skivor. Nu efter detta så började det strula något enormt, även om datorn nästan är tom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pingen:

Om det laggar beror det på uppkopplingen, och inte datorn.

Precis, skilj på "lagg" och "hack"

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk

Du kan inte ta en .ISO och bränna ut(finns på MSDN bl.a) Och gör en helt clean installation?

Sedan lägga in alla drivrutinerna från respektive sida?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Själv har jag märkt problem med 3XX drivrutinerna och därför gått tillbaka till 296.10 och därmed fick jag tillbaka min ursprungliga FPS.

Mao, testa en nedgradering av drivrutinerna.