Sweclockers borde göra ett Antivirusprogram test!

Permalänk
Medlem

Kör med MSE och Malewarebytes Free, funkar fint.

Är man nöjd med det antivirusprogram ser jag ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem

Skulle vara grymt kul att se vilket antivirus som tar mest virus/trojaner/ware. Man har hört mycket, som t.ex att Norton är för aggressivt och tar bort viktiga filer m.m.....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Or0s:

Kör med MSE och Malewarebytes Free, funkar fint.

Är man nöjd med det antivirusprogram ser jag ingen anledning att byta.

Kör likadant jag med. Bytte från Nod32 och inte något virus än sålänge!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Själv har jag betalt för NOD32 de senaste 8 åren nu och är sjukt nöjd.
Tar lite resurser, snabbt, grymt skydd.
NOD32 är för övrigt enda AV som vunnit VB100 hundra gånger i rad

Permalänk

Ja för trollskogen! Skulle vara riktigt intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

"Awards
On 7 January 2010, Microsoft Security Essentials won the PC Advisor's Best Free Software award.[45] Later, in December 2010, AV-Comparatives.org awarded Microsoft Security Essentials v1.0 the Bronze award for proactive detection of 55% of new/unknown malware, the Silver award for low false-positives (six) and the Bronze award for overall performance. Microsoft Security Essentials v2.0 was released shortly thereafter.[46]
On 8 June 2011, PC Advisor listed Microsoft Security Essentials 2.0 in its article Five of the Best Free Security Suites, which included Avast! 6 Free Edition, Comodo Antivirus 5.4, AVG Antivirus 2011 and BitDefender Total Security 2012 Beta.[47]"

Skulle aldrig falla mig in o köra ett gratis antivirus program igen, o du bevisade precis varför, 55%, bullshit, fruktansvärd dåligt.
Men som sagt, smaken e som baken.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jaha och varför skal SweC testa antivirus program. Det är bara att testa ett. Det du tycker om använder du. Tester kan man slänga i papperskorgen.

Så om du har ett antivirus program som inte hittar ett enda virus eller någon trojan, då är du nöjd, för då måste den ju stoppa allt?
Eller om den då och då visar att den stoppat något, då är det super bra?

Därför är antivirus tester bra imo, de testar nya som gamla virus, säkert många som finns där som aldrig blir testade, men imo så är det iaf bättre att få lite insikt i hur bra de faktiskt stoppar och reparera problemen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det finns redan en grymt bra sida som gör detta och är oberoende. http://www.av-comparatives.org/

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Skulle aldrig falla mig in o köra ett gratis antivirus program igen, o du bevisade precis varför, 55%, bullshit, fruktansvärd dåligt.
Men som sagt, smaken e som baken.

55% new/unknown ja, alltså icke kända. Eftersom det fick Bronze (3:e plats, bland både betal och gratis) så är det knappast dåligt?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Finns redan företag som testar antivirus program.

Själv har jag slutat läsa tester sen långt tillbaka. Ett test visar bara vissa saker och ofta handlar det om vad någon tycker. Så varför måste vi ha ett till test.

Det är bara att leta så hittar du en armé med tester. På en hel del antivirus program. Jag använder redan ett av dem "bästa". Använder Avast free version 7 ihop med Zonealarm free. Avast har hittat alla mina elakheter som jag har haft. Så varför skall jag byta till något som jag inte gillar bara för att ett test ger ett dåligt betyg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Allt är bättre än Avast. Min dator blir seg med avast installerad. Det är inte kul.
MSE tycker jag jätte mycket om. Uppdaterad et par gånger om dagen, lätt, det märks ej att den eksisterar på datorn.

Av dom betalda, har jag kört kaspersky, och var jätte nöjd.

Har avast pro 30 trail + använder avast free eller avast platiunum eller vad det heter dyraste 30 dagar trail segar aldrig ner min dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Finns redan företag som testar antivirus program.

Själv har jag slutat läsa tester sen långt tillbaka. Ett test visar bara vissa saker och ofta handlar det om vad någon tycker. Så varför måste vi ha ett till test.

Det är bara att leta så hittar du en armé med tester. På en hel del antivirus program. Jag använder redan ett av dem "bästa". Använder Avast free version 7 ihop med Zonealarm free. Avast har hittat alla mina elakheter som jag har haft. Så varför skall jag byta till något som jag inte gillar bara för att ett test ger ett dåligt betyg.

du behöver inte skriva mer då ingen bryr sig om i vad du skriver

Jag och tydligen många andra här skulle gärna vilja se tester gjorda av sweclockers

Permalänk
Avstängd

Verkligen! Och hur ofta de DC:ar folk från Battle.net eller ställer till annan spel-trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

55% new/unknown ja, alltså icke kända. Eftersom det fick Bronze (3:e plats, bland både betal och gratis) så är det knappast dåligt?

Det är ju bara gratis program de testat?
On 8 June 2011, PC Advisor listed Microsoft Security Essentials 2.0 in its article Five of the Best Free Security Suites,

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Finns redan företag som testar antivirus program.

Själv har jag slutat läsa tester sen långt tillbaka. Ett test visar bara vissa saker och ofta handlar det om vad någon tycker. Så varför måste vi ha ett till test.

Det är bara att leta så hittar du en armé med tester. På en hel del antivirus program. Jag använder redan ett av dem "bästa". Använder Avast free version 7 ihop med Zonealarm free. Avast har hittat alla mina elakheter som jag har haft. Så varför skall jag byta till något som jag inte gillar bara för att ett test ger ett dåligt betyg.

Fråga, är du professionell hacker eller kanske "virus byggare"?

För det är inte svårt att sätta ihop en lätt trojan eller använda typ poisonIvy, liknande program osv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

vem fan kör med anti-virus program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det är ju bara gratis program de testat?
On 8 June 2011, PC Advisor listed Microsoft Security Essentials 2.0 in its article Five of the Best Free Security Suites,

Nej;

"Later, in December 2010, AV-Comparatives.org awarded Microsoft Security Essentials v1.0 the Bronze award for proactive detection of 55% of new/unknown malware, the Silver award for low false-positives (six) and the Bronze award for overall performance."

Det var AV-Comparatives.org som gav det dessa betyg, och de jämför alles.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

vem fan kör med anti-virus program?

Coolt att köra utan.

OT: Kör med Säker Plus (BBB) som man får med, funkar helt ok och har bara haft några enstaka problem, men max 1 gång om året i genomsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Nej;

"Later, in December 2010, AV-Comparatives.org awarded Microsoft Security Essentials v1.0 the Bronze award for proactive detection of 55% of new/unknown malware, the Silver award for low false-positives (six) and the Bronze award for overall performance."

Det var AV-Comparatives.org som gav det dessa betyg, och de jämför alles.

Okej, men de lär ju ha varit de som fått både silver och guld med?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Okej, men de lär ju ha varit de som fått både silver och guld med?

Ja, det klart. Men att kalla 3:e plats skräp är att ta i kanske?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

MSE+Malwarebytes har jag hört mycket gott om.
Själv kör jag med ESET Smart Security, funkar bra men är kanske lite väl dyrt.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Languy99 gör rätt bra reviews av antivirusprogram på Youtube för dom som är intresserade. Han laddar ner massa olika malware och ser hur antivirusprogrammen blockerar osv.

http://www.youtube.com/user/languy99?feature=g-user-u

Permalänk
Medlem

Här har du lite mer.

http://www.virusbtn.com/vb100/index
http://www.av-comparatives.org/
http://westcoastlabs.org/
http://www.checkvir.com/
http://www.nsslabs.com/
https://www.icsalabs.com/

Rolig kuriosa: Avast får Advanced + certifiering med 3 stjärnor i senaste AV-comparatives testet

Ha en rolig läsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Tyvärr är valet till största delen subjektivt, så plocka något gratis skit i högen, alla gör samma sak. Ett nytt aggressivt virus utan en känd definition sopar ju mattan med datorn ändå. :/
Skickades från m.sweclockers.com

Inte sant, det händer ofta att leverantör X släpper sin definition, men leverantör Y har fortfarande inte kommit med definitionen 14 dagar senare. Så det är en faktor, hur snabba de är ut med skydd för ny skadlig kod. Ett "roligt" exempel är Symantec, där vi hittade en trojan som ingen hittade, två dagar senare tog Kaspersky den, 7 dagar senare tog Symantec fortfarande inte denna Trojan, efter felanmälan till Symantec supporten så tackade de för den infekterade filen och ytterligare 7 dagar senare så tog de FORTFARANDE inte denna Trojan. ...så påstå inte att alla gör samma sak.

Sen har de andra skyddsmekanismer än definitioner, hur fungerar brandväggen, hur bra är heurestiken och andra skydd för okänd kod är faktorer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

MSE+Malwarebytes har jag hört mycket gott om.
Själv kör jag med ESET Smart Security, funkar bra men är kanske lite väl dyrt.

I så fall kör du med ett av marknadens sämsta AV skydd. ESET Smart Security brukade jag också köra på då det var det absolut bästa skyddet på marknaden. Men från 2011 och framåt så har nått hänt och de hänger inte längre med. Eset Smart Security har idag ett av marknadens sämsta skydd vad gäller detection rate. Bättre då att köra MSE som är gratis.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vore kul om de testade gratisvarianter bara ja vore intressant!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Inte sant, det händer ofta att leverantör X släpper sin definition, men leverantör Y har fortfarande inte kommit med definitionen 14 dagar senare. Så det är en faktor, hur snabba de är ut med skydd för ny skadlig kod. Ett "roligt" exempel är Symantec, där vi hittade en trojan som ingen hittade, två dagar senare tog Kaspersky den, 7 dagar senare tog Symantec fortfarande inte denna Trojan, efter felanmälan till Symantec supporten så tackade de för den infekterade filen och ytterligare 7 dagar senare så tog de FORTFARANDE inte denna Trojan. ...så påstå inte att alla gör samma sak.

Sen har de andra skyddsmekanismer än definitioner, hur fungerar brandväggen, hur bra är heurestiken och andra skydd för okänd kod är faktorer.

Håller med dig, helt klart - det är många faktorer som spelar roll. Alla gör dock samma sak, principen är densamma. Du vet aldrig vad som väntar dig och vad jag skrev kvarstår, inget är perfekt.

Ingen kan allt, men alla kan något!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Håller med dig, helt klart - det är många faktorer som spelar roll. Alla gör dock samma sak, principen är densamma. Du vet aldrig vad som väntar dig och vad jag skrev kvarstår, inget är perfekt.

Ingen kan allt, men alla kan något!

Skickades från m.sweclockers.com

Det största enskilda man kan göra för att skydda sig är att skapa ett vanligt användarkonto och köra som vanlig användare för det mest. Den mesta skadliga kod förutsätter att användaren är inloggad som administrator, vilket de flesta är.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Det största enskilda man kan göra för att skydda sig är att skapa ett vanligt användarkonto och köra som vanlig användare för det mest. Den mesta skadliga kod förutsätter att användaren är inloggad som administrator, vilket de flesta är.

Självfallet, fast då talar vi inte om antivirusskydd. De flesta felen beror oftast på användaren själv. Jag har, som du säger, ett "vanligt" konto med UAC aktiverat...har faktiskt räddat mig från skräp många gånger även på senare år.

Permalänk
Medlem

Här är en bra site, han testar och undervisar och har gjort så i många år.

Rekommenderas varmt för den nyfikne.

http://remove-malware.com/