Rösta fram t-shirt till communityt!

Ingen VGA-ingång på datorn?

Permalänk
Medlem

Ingen VGA-ingång på datorn?

Min kompis köpte idag hans polares gamla dator för ett mycket överkomligt pris. När jag skulle hjälpa han med att rengöra den osv gick allt bra men sedan när vi skulle koppla in allt märker vi att datorns uttag för VGA inte passar med en vanlig VGA sladd, det verkar som om moderkortet har en VGA-ingång men den funkar som en reciever så att säga det är piggar i datorns VGA-uttag liknande de som finns på en vanlig VGA-sladd. Mycket konstigt enligt oss båda men vad fan vet vi, vi är inga proffs på datorer direkt.

Tack på förhand /P

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pleparn:

Min kompis köpte idag hans polares gamla dator för ett mycket överkomligt pris. När jag skulle hjälpa han med att rengöra den osv gick allt bra men sedan när vi skulle koppla in allt märker vi att datorns uttag för VGA inte passar med en vanlig VGA sladd, det verkar som om moderkortet har en VGA-ingång men den funkar som en reciever så att säga det är piggar i datorns VGA-uttag liknande de som finns på en vanlig VGA-sladd. Mycket konstigt enligt oss båda men vad fan vet vi, vi är inga proffs på datorer direkt.

Tack på förhand /P

Det är inte en seriell port ni tittar på snarare än VGA? De är ungefär lika stora, men en seriell port har bara 9 pinnar medan VGA har 15.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jo visst är det en sådan
Kan en dator som köptes för 3 år sedan verkligen ha kommit utan VGA-ingång? Bara att köpa en DVI-adepter till VGA, antar jag?
Eftersom att datorn bara har (vad vi förstår det som) DVI-uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pleparn:

Jo visst är det en sådan
Kan en dator som köptes för 3 år sedan verkligen ha kommit utan VGA-ingång? Bara att köpa en DVI-adepter till VGA, antar jag?

Låter inte helt omöjligt, köp en adapter

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det borde fungera med en adapter.

Vad är det för moderkort märke/modell?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pleparn:

Jo visst är det en sådan

I princip inget grafikkort säljs med VGA idag, och så har det varit ett tag. Detsamma gäller inte sällan även integrerade och bärbara, det är nästan alltid DVI, HDMI och/eller DisplayPort.

DVI går (oftast) att omvandla till VGA, men då bör man hellre köra DVI om skärmen stöder det, eller snegla på att byta skärm om den inte gör det. VGA är en död och allt mindre och sämre stödd standard.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag själv inte har haft någon kontakt men hans polare vet jag inte riktigt vad det är för moderkort men det är MSI står N1996 om det är till någon hjälp. Finns fyra Ramslots på kortet, vet inte om jag kan bli mer specifik än så med mina små kunskaper
Blir till att säga åt honom att köpa ny skärm och DVI-sladd då!
Som alltid, tack för alla snabba och bra svar! Sweclockers är verkligen ett forum man kan lita på.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pleparn:

Eftersom att jag själv inte har haft någon kontakt men hans polare vet jag inte riktigt vad det är för moderkort men det är MSI står N1996 om det är till någon hjälp. Finns fyra Ramslots på kortet, vet inte om jag kan bli mer specifik än så med mina små kunskaper
Som alltid, tack för alla snabba och bra svar! Sweclockers är verkligen ett forum man kan lita på.

Oj, MSI n1996 är riktigt gammal. Inga tre år inte, det är Socket 478! Det är ett TIO år gammalt kort - satt i HP/Compaq-datorer från 2002-2003!

Hoppas "mycket överkomligt pris" var gratis, annars är han grundlurad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pleparn:

Han behöver inte köpa ny skärm och dvi sladd räcker med en vga till dvi converter.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Oj, MSI n1996 är riktigt gammal. Inga tre år inte, det är Socket 478! Det är ett TIO år gammalt kort - satt i HP/Compaq-datorer från 2002-2003!

Hoppas "mycket överkomligt pris" var gratis, annars är han grundlurad.

Fyfan vilken skit. Kan vara bra att dubbelkolla sånt i framtiden. 478 är ju från stenåldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha! jag hade inget med datorköpandet att göra, utan det var mellan min polare och hans
Ett par hundra fick han ge för den. Tror att det är en dator från komplett så med andra ord ingen HP eller compaq.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pleparn:

Haha! jag hade inget med datorköpandet att göra, utan det var mellan min polare och hans
Ett par hundra fick han ge för den. Tror att det är en dator från komplett så med andra ord ingen HP eller compaq.

Med det moderkortet ÄR det en HP eller Compaq, det har aldrig sålts på öppna marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som en sån gammal sak i så fall borde ha vga-port. Kanske är det inget grafikkort i den överhuvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk

Verkar konstigt att ett tio år gammalt moderkort skulle ha DVI. Men att den har serie-port skriker ju att det är gammalt för all del.

Permalänk
Medlem

1996 står det på i princip alla MSI's saker, så datorn behöver inte vara från stenåldern.

VGA-utgång finns inte alltid, däremot bör det finnas en DVI-utgång. Blir jobbigt att använda datorn annars. =P
En adapter bör finnas i närmaste datorbutik, eller i tillbehörsbutiker, så som Kjell & Company etc...
Kostar allt från 15kr till en bit över hundralappen.

(DVI-VGA M-F)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1208#rparams=l=s8733748...

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

DVI-ingången sitter på grafik-kortet. måste va som grynnan skriver att det står på all deras saker med tanke på att den tydligen klarar wow på High utan störande lagg, även om wow nu inte är så krävande. Tack för all hjälp osv! han är nöjd med sitt köp verkar det som. Han hittade en skärm med DVI-ingång och köpte därför en DVI-sladd.
Slutet gott, allting gott!