Windows 11 wifi nätverk saknas

Permalänk
Medlem

Windows 11 wifi nätverk saknas

Jag uppgraderade min gamla laptop till Windows 11, och det funkade bra. Men sen efter omstarten, när Windows 11 startade, så hittar den inte min wifi, det funkade i Windows 10, men när sen 11:an startade så visas den inte i listan, men där finns en massa andra nätverk. Alla andra enheter funkar bra i min wifi, mobiler och andra datorer. Just nu har jag laptopen kopplat med sladd, och kör vissa uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Upptaderade windows, men det hjälpte inte, provade att glömma nätverket startade om, men hittar fortfarande inte, bara en massa av grannars nätverk.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det är en router från Telia vad exakt modellnamn är vet jag inte riktigt. Nätverks namnet blir Telia 48D5C0 och det ser jag på andra enheter. Men just den här laptopen hade wifi när windows 10 var aktiv, men sen när installation till 11 var klar och startade om, så hittar den inte längre. Har inte startat om routern än, tänkte göra det lite senare, eftersom jag tappar för en stund tv och allt annat som är i nätverket. Även min stationära dator som aldrig varit ansluten till wifi hittar nätverket. (moderkortet har inbyggt wifi, har dock aldrig monterat antennerna.)

Permalänk
Medlem

Stäng av routern när du går och lägger dig, dra ut strömsladd osv och koppla in igen imorrn efter jobbet.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

Man tycker att drivrutinbytet i samband med OS-uppgradering inte borde spela roll, men det gör det tydligen. Jag hade testat att koppla upp datorn till internetdelning via telefonens Wi-Fi för att verifiera att den funktionen finns.

2.4 GHz är nästan aldrig problem, men kolla att du ligger inom de amerikanska kanalerna 1-11, på 20 MHz kanalbredd och på WPA2 för max kompabilitet.

5 GHz på andra kanaler än 36 kan funka lite hur som helst, även där spelar kanalbredd och säkerhetsinställningar roll - undvik mixed mode.

På ett eller annat sätt måste klienten avgöra vilket lands bestämmelser den ska följa och om inte det fungerar kan konstiga saker hända. Windows 11 har någon jäkligt konstig koppling mot integritetsinställningarna även för att få ut statistik (antal omsändningar) från Wi-Fi-kort, så det skulle inte förvåna mig om MS har fuckat upp fler saker i samma härad.

Det ovan är förstås enklare sagt än gjort att styra över om man sitter på Windows med en ISP-router.

Permalänk
Medlem

Det löste sig med uppdatering av drivrutin, var inne på Intel sida för att hämta. Hade en trevligt chat med chat gpt som hjälpte mig att komma fram till att det var drivrutinen som var problemet. När jag förklarade hur problemet kom, Så nu verkar det funka.
Tack för hjjäp alla.