Hej allihopa!
Jag hade under dagen en diskussion med min bror angående effekten av den nuvarande risken med piratkopiering, och jag kunde inte komma fram till något bra svar. Vill i tidigt stadie göra moderatorer m.fl medvetna om att målet med denna tråd inte är att diskutera den olagliga verksamheten kring piratkopiering som förbjuds enligt §7, utan snarare föda idéer och diskutera vad för tjänster/media det finns som kan ersätta tidigare nämnt ämne. Dessutom vill jag också tillägga att jag personligen är mot piratkopieringen ur moralisk synpunkt.
Med den biten ur vägen ska jag förklara ämnet. Att piratkopieringen är ett problem vågar inte många pålästa säga emot. Min problemställning var att för att folk(då mig själv inkluderad) ska känna piratmarknaden mindre attraktiv och övergå till ett lagligt alternativ, måste det finnas ett likvärdigt alternativ som inte uppdateras en gång i halvåret, eller vars nyaste tillskott är "Crouching tiger, Hidden dragon" från ´00. Min bror tyckte att jag argumenterade trångsynt, och utifrån ett lite omoget och egoistiskt perspektiv. Han ansåg att filmer inte alls är dyra, eller svåra att få tag på.
Många idag förstår nog inte hur vida spridd mediakulturen är hos unga. Affärerna säljer HDDer på 3tb, iPhones med 64gb, USB-stickor på 256gb och internetleverantörerna erbjuder linor på upp till 1Gbit. Man kan länge argumentera för att dessa inte är framtagna för att lagra eller tillhandahålla piratkopierat material, men om vi ska vara ärliga finns det nog inte många tb-diskar eller iphone´s som inte innehåller olicensierat media. Detta har gjort att många ungdomar byggt sin media kring piratkopiering, och när lagar tillförs känns det som att mattan dras undan fötterna på en, och därför vill jag diskutera hur vi ska uppmuntra pirater att gå över till ett lagligt alternativ. Musiken ger sig lätt genom spotify. Gratis om du tål reklam/månadsgränser, och kostar en pizza i månaden om du inte gör det. Hur gör vi då med den andra stora delen av populär mediakultur?
Ett av mina största intressen i vardagen är att kolla på serier när jag är själv, och kolla på film när jag är med vänner. I detta finns det flera problem, och jag ska försöka kategorisera dem.
Serier - Här finns det enligt mig ett stort problem, och det är hur lång tid det tar för avsnitten att ta sig från USA till Sverige/EU. Det kan ta allt ifrån en vecka till ett halvår, och under den väntetiden kan man lika gärna fått handling och upplösning spoilat för sig. Dessutom finns det ingen mig vetande tjänst som kan erbjuda serier utom rikskanalerna(TV3, Kanal 5, 6:an osv) och det förstår jag verkligen inte. När man vant sig vid att avsnitten lagts upp minuter efter att de sänts så tycker jag att det känns orimligt att man ibland får vänta flera veckor/månader innan man kan se på dem lagligt.
Filmer - Problemet med filmer är utbudet. Det finns för de flesta två alternativ. Antingen köper du filmen i förväg/mobiliserar dig till bion för 100-200:-/film, eller så får du i spontanitetens anda knalla ner till den lokala filmuthyraren som endast har filmer från 90-talet, eller filmer som får en att inte vilja såra bajs genom att kalla filmen det. Nejmen inte riktigt så allvarligt, men ni förstår hur jag menar. Jag var inne häromdagen och försökte hitta filmen "Thor" på någon slags digital nedladdning(laglig), men den var tydligen för ny/bra för att det skulle gå. När folk vant sig vid att kunna dra ned en film på en pisskvart så känns detta inte heller speciellt rimligt.
I min drömvärld skulle det finnas en tjänst lik Spotify som har i princip allt. Jag förstår att det inte är ekonomiskt hållbart, men jag är villig att betala en fast avgift per månad för att få se serier, och någon tilläggsavgift för de pyrfärska filmerna. Om det skulle kosta 500:- / månad skulle jag snabbt som ögat säga upp skräp-TVn och investera slantarna i det istället.
Vad tror ni om detta? Går det att lösa, eller är det bara att bita i det sura äpplet och kolla på den reklamsprängda, utdaterade TV-tablån, trots att jag betalar för den?
Låt höra!
ps. Denna text är skriven sent och i trött tillstånd, så ev. stav/grammatiska fel hoppas jag att ni har överseende med